Avatar billede netro Nybegynder
09. juni 2005 - 02:47 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Helium til balloner

Hvad er den billigste måde at fylde 10-20 balloner med helium, hvis ikke lige man ligger inde med en stor gasflaske?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. juni 2005 - 06:13 #1
Find en ballon mand på det lokale strøg!
Avatar billede boxer Nybegynder
09. juni 2005 - 09:44 #2
Avatar billede freeman Nybegynder
09. juni 2005 - 10:19 #3
Du kunne måske også henvende dig i den nærmeste Jensens Bøfhus. De sætter altid en helium ballon til børn, så de har helt sikkert muligheden.

Om det vil, er en anden sag, men det skader ikke at gøre forsøget :)
Avatar billede aros Nybegynder
09. juni 2005 - 19:33 #4
Vil bare lige indskyde, at man under ingen omstændigheder må bruge helium til balloner. De springer med sådan en dejlig stor ildkugle, hvis man kommer til at sætte ild til dem.
I stedet skal man bruge hydrogen, har samme effekt, men springer med et ufarligt knald i stedet
Avatar billede netro Nybegynder
22. juni 2005 - 23:03 #5
Gode idéer... Er det hydrogen, man bruger i alle balloner?
Avatar billede netro Nybegynder
22. juni 2005 - 23:31 #6
Euroballoon svarer ikke på deres mail, så dem gider jeg ikke handle med.
Avatar billede roenving Novice
23. juni 2005 - 13:49 #7
>>aros

Det har du totalt misforstået (eller også kommer du med en åndsvag kommentar !-)

Helium er en af de få inaktive luftarter, dvs. man kan trygt forsøge at tænde ild til det, for det vil simpelthen overhovedet ikke reagere med ilt eller noget andet kemisk (grund)stof ...

Brint (eller Hydrogen) er derimod et af de stoffer, som reagerer allernemmest med næsten alle andre stoffer, så det vil netop forårsage en voldsom eksplosion og derefter brænde op, så det er bare usandsynligt farligt at bruge i balloner ...

-- måske er der nogen, som kan huske den ulykke, som i 1937 afsluttede luftskibs-æraen, hvor man netop havde brugt brint, da det er klart det letteste grundstof (Helium er det næst-letteste, kun 4 gange tungere !-)

-- der skete det, at en gnist eller andet antændte brinten i ballonen og på et split-sekund var hele luftskibet Hindenburg med næsten 100 mennesker ombord omspændt af flammer ...

Se f.eks. http://www.nlhs.com/tragedy.htm
Avatar billede netro Nybegynder
23. juni 2005 - 15:19 #8
Jeg mente nu også, at hydrogen er langt mere eksplosivt.
Avatar billede aros Nybegynder
23. juni 2005 - 21:42 #9
Jeg bukker mig i støvet og undskylder. Jeg havde fået byttet rundt på de to i min gamle kemi-lærdom
Avatar billede roenving Novice
23. juni 2005 - 21:55 #10
Godt nok en af de allerfarligste forvekslinger, jeg kan forestille mig ,-)
Avatar billede roenving Novice
24. juni 2005 - 00:33 #12
Fandme en godt organiserety web-site, komplimenter herfra !-)
Avatar billede haverslev Novice
24. juni 2005 - 07:39 #13
roenving > ja ikke, jeg har bl.a ansvaret for indkøb og lager i den virksomhed jeg er ansat i og vi har lige indgået en 3. aarig kontrakt med dem.
(YARA er faktisk det tidligere Norsk Hydro)
Derfor var jeg bekendt med hjemmesiden og tænkte at den lige passede i spørgsmålet ;)
Avatar billede netro Nybegynder
25. juni 2005 - 17:10 #14
Fint, I må gerne lægge svar.
Avatar billede haverslev Novice
30. juni 2005 - 21:45 #15
:)
Avatar billede Lalalady Nybegynder
01. august 2010 - 23:47 #16
Avatar billede haverslev Novice
02. august 2010 - 13:53 #17
Det er vist 5 år for sent ;-)
Avatar billede Elitecafe Nybegynder
18. maj 2014 - 08:49 #18
Jeg ved at man kan købe billigt <a href="http://www.ctiparty.dk/shop/helium-ballongas-8s.html">helium til balloner</a> hos et firma der hedder <a href="http://www.ctiparty.dk/shop/frontpage.html">CTI Party.dk</a> og de sender det med dag til dag.
De har det til flere pris niveauer.
Avatar billede sonalias Seniormester
18. maj 2014 - 13:35 #19
9 år for sent :b