Avatar billede bat1234 Juniormester
09. juni 2005 - 10:27 Der er 1 løsning

Program til afladning af batteri!

Hej,

er der nogen der kender noget software der kan aflade batteriet på en bærbar computer. Jeg vil aflade det helt, det skulle hjælpe på batteriets levetid og på hvor langt det kan køre på en opladning.

Vh,
Bat.
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2005 - 12:05 #1
Hej

Jeg har ikke noget svar på dit spørgsmål, men vil blot gøre opmærksom  på at afladning af et batteri absolut ikke er sundt for alle typer batterier.

Alle nyere laptops bliver forsynet med et Li-ion batteri. Den har bedst af at blive klatladet, da det holder cellerne aktive - og må IKKE aflades (igen pga. cellernes levetid)

Har du derimod en laptop med NiMH-batteri, hvilket jeg tvivler på, så gælder det samme fregangsmåde som på mobiltelefonerne fra starten af 90'erne (I dag kører mobiltelefoner også på Li-ion-batterier), nemlig at de SKAL lades fuldt op første gang, og at der ikke må klatlades.

Du kan læse lidt mere om forskellen her:

http://www.batteryuniversity.com/partone-23.htm