Avatar billede cmnet Nybegynder
25. juli 2005 - 00:33 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

"RAW" filsystem. Konverter raw til ntfs uden datatab.

Jeg har lige ominstall. min computer, som jeg så ofte har gjort. Jeg kunne sagten se og læse alle drev osv. Men jeg satte den ene harddisk, en Seagate 80 gb, over i en anden testmaskine, og nu kan jeg ikke læse den pågældende harddisk mere. Windows skriver "E:/ikke tilgængelig - Forkert diskette i drevet. Indsæt (Diskettenummer:)i drev E:
Jeg kan se under egenskaber, at den ikke har noget enhedsnavn mere (før var det "Blandet"), og filsystemet står til at være "RAW" ?? Men man kan se Disken og størrelsen på den. KAN DISKEN KONVERTERES TILBAGE TIL NTFS UDEN TAB AF DATA??

Har iøvrig haft samme problem før. Der formaterede jeg disken, men nu har jeg så meget personligt på den, at det ikke er en option.

Min maskine er en P4 2 gh, 640 mb ram. winXP, sp2
1*Maxtor hd 20 gb til styring (drev c: primary master)
1*Maxtor hd 80 gb(drev d: primary slave)
1*Seagate hd 80 gb (drev e:secendary master) (ikke læsebar)
Avatar billede ppr Nybegynder
25. juli 2005 - 00:51 #1
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2005 - 00:55 #2
Avatar billede halifax Nybegynder
25. juli 2005 - 01:36 #3
Efterhånden mange brugere har prøvet at få en disk i RAW tilstand, dvs. partitions- og filtabeloplysningerne ikke kan læses.
Desværre har jeg aldrig set en løsning på det, andet end der foreslås brug af File Recovery software (GetDataBack o.l.)  Det ville være rart en gang for alle at få oplyst en brugbar metode.

Har læst om Partition Table Doctor, men har ikke praktisk erfaring med det.
Se mere her om Partition Table Doctor
http://www.ptdd.com/index.htm
Avatar billede halifax Nybegynder
25. juli 2005 - 01:54 #4
Om Partition Table Doctor kan bl.a. læses:

5. How to fix boot sector?
Boot Sector of Partition Error:
SYMPTOMS:
- Missing Operating System
- Invalid media type reading drive Abort, Retry, Fail?
- File system is displayed as 'RAW'
- Windows may ask if you want to format the drive
- File names contain 'weird' characters
- 'Sector not found' messages

Taget fra Step-By-Step Instructions
http://www.ptdd.com/do-partition-recovery.htm

Tror det er et Svar vær for dig.
Programmet er ikke gratis men koster $ 49. Det er dine data sikkert også værd.  :)
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2005 - 07:37 #5
Jeg har desværre aldrig oplevet at få en disk der er i RAW format, jeg har dog en teori om hvordan problemet kan tackles, så derfor er mit spørgsmål, må jeg låne din harddisk ?
Jeg garanterer 100% for at du ikke mister data, hvis jeg ikke får det fixet betaler jeg forsendelses omkostninger, bliver det fixet betaler du forsendelses omkostninger, derudover er der intet økonomisk mellemværende, forventet tidsforbrug 14 dage. Hvis fremgangsmåden kan bruges vil metoden naturligvis blive offentlig tilgængelig
Avatar billede halifax Nybegynder
25. juli 2005 - 09:48 #6
helgec - Har du gjort dig nogen vurdering af, hvad Partition Table Doctor kan udrette? Fx. nævnes "RAW" i mit indlæg ovenfor.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2005 - 09:54 #7
"helgec - Har du gjort dig nogen vurdering af, hvad Partition Table Doctor kan udrette? Fx. nævnes "RAW" i mit indlæg ovenfor"

Jeg er bange for at jeg ikke forstår dit spørgsmål
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2005 - 09:57 #8
helgec> raw filsystem tyder på fejl på boot sektoren.

snip:
"Boot Sector of Partition Error:
SYMPTOMS:
- File system is displayed as 'RAW'"
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2005 - 09:58 #9
Håber det er korrekt læst det halifax kopierede ind.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2005 - 10:14 #10
Ja men det er jeg da udmærket klar over, men derfor forstår jeg stadig ikke hvor problemet ligger fordi jeg måske har nogle tanker om en gratis metode til at afhjælpe problemet
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2005 - 10:26 #11
Kunne det tænkes at der ligger en gammel XP installation og driller?
Her tænker jeg på om der ligger en bootsektor på disken der har raw filsystem?
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2005 - 10:27 #12
Hvis dette er tilfældet skal du bare bruge fixboot.
Avatar billede cmnet Nybegynder
25. juli 2005 - 15:41 #13
Jeg kikker på de indkomne forslag og vender tilbage. Men foreløbig tak for den response. Andre skal stadig være velkommen med andre foreslag.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2005 - 11:46 #14
Avatar billede cmnet Nybegynder
28. august 2005 - 22:38 #15
Tak for kommentaren Helqec. Det er en ordentlig smøre. Men lige en kommentar herfra...
Det lykkedes ikke for mig at fikse problemet med Partion Table doctor, selvom jeg syntes det umiddelbart måtte være den eneste og nemmeste løsning,  men det lykkedes mig at låne mig til programmet GetBackData for NTFS og derigennem at redde alle data...
Og mht. til kommentaren fra John Stigers vedr. en gammel Xp-installation, så kunne det godt tænkes, at der lå noget og rodede fra tidligere installation.
Avatar billede necrosdk Nybegynder
06. december 2005 - 21:15 #16
Hejsa alle.

Jeg har problemet med min USB key. Den siger filsystemet er RAW-format og jeg kan ikke læse dataen på den mere.

Jeg har prøvet at bruge helgec's program "testdisk_win.exe" for at se om det kunne hjælpe mig. Den siger følgende "Partition sector doesn't have the endmark 0xAA55". Hvad vil det sige og hvordan kan jeg fixe det?

Der er et punkt der hedder "MBR code" (Write the classic MBR code to first sector) men det tør jeg ikke gøre. Er bange for at alt data så ryger.

Er der virkelig slet ikke noget jeg kan gøre for at kunne se mine data i USB-keyen igen?

Jeg håber du eller en anden kan hjælpe, da det er vigtige data der ligger på den.

På forhånd 1000 tak.

Med venlig hilsen

Peter

PS: Nogen der ved hvor jeg kan få programmet GetBackData for NTFS ??
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2005 - 22:23 #17
Jeg kan ikke forestille mig at du ikke kan redde dine filer med http://www.helgec.dk/lost_data.html men jeg hører da gerne resultatet
Avatar billede halifax Nybegynder
07. december 2005 - 03:12 #18
GetBackData for NTFS - hos producenten www.runtime.org
Avatar billede necrosdk Nybegynder
07. december 2005 - 08:06 #19
Til helgec:

Den siger følgende "Partition sector doesn't have the endmark 0xAA55" og andet sker der ikke. Har du et forslag hvad jeg kan prøve i programmet?

Til halifax:

1000 tak for linket, men dette program virker desværre heller ikke, som så mange andre recovery-programmer jeg har prøvet. :o(
Avatar billede halifax Nybegynder
07. december 2005 - 17:29 #20
Måske du kan få et fingerpeg om Partition Table kan reddes (genskabes) med Active@Partition Recovery
http://www.partition-recovery.com/

Brug i første omgang Demo'en til at teste. Den kan det samme som købeversionen, blot ikke "Saves detected partition information back to HDD"

Hvis det viser gode chancer for genskabelse, må du afgøre om dine data er prisen værd v/køb.
Avatar billede necrosdk Nybegynder
21. december 2005 - 14:06 #21
Hejsa halifax.

partition-recovery kunne ikke finde USB-keys, så det duer heller ikke..

Nogen andre der kan hjælpe?

Til helgec:

http://www.helgec.dk/lost_data.html siger følgende "Partition sector doesn't have the endmark 0xAA55" og andet sker der ikke. Har du et forslag hvad jeg kan prøve i programmet?
Avatar billede necrosdk Nybegynder
05. januar 2006 - 15:03 #22
Slet ikke nogen der kan hjælpe?
Avatar billede svenback Nybegynder
14. marts 2006 - 15:37 #23
Hej, jeg har med held genskabt de fleste af mine data fra raw formatteret disk ved hjælp af programmet GetBackData for NTFS. Bl.a. flere hundrede *.jpgfiler, endvidere mine word, exel, powerpointfiler. - Jeg valgte at købe licens da jeg så programmets potentiale
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2006 - 17:40 #24
"Har du et forslag hvad jeg kan prøve i programmet?"  du skal køre programmet til ende - Jeg får ingen mail derfor har jeg ikke svaret