Avatar billede fotomand Nybegynder
25. juli 2005 - 12:26 Der er 22 kommentarer og
3 løsninger

formatere harddisk xp

HJÆLP
Jeg har allerede installeret XP (måske hedder den xp pack2).
Jeg vil nu gerne bare formatere min pc igen med den oprindelige xp version, men ... med recovery cd´en i drevet, kommer der et skilt frem hvor der står at jeg ikke kan formatere min harddisk pga af, at der nu er en nyere version af xp end den på min cd?
Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede kalp Novice
25. juli 2005 - 12:28 #1
genstart og lad windows geninstallere sig selv med formattering..

eller i windows..

(højreklik denne computer, vælg administrer, vælg diskhåndtering)
Hvis du kan se den, så højreklik den og lav en partition, formater den og giv den et drevbogstav.

men det virker nok ikke hvis du kun har en hd eller partition.
Avatar billede kalp Novice
25. juli 2005 - 12:34 #2
dvs. du skal genstarte med recovery cd'en i drevet.

evt. læs dette om installation af windows.
http://www.helgec.dk/
Avatar billede fotomand Nybegynder
25. juli 2005 - 12:43 #3
Hej kalp

jeg er ret grøn i dette - ved fx slet ikke hvad partition er???
vil blive glad for en dummi-forklaring :-)
på forhånd tak tak
Avatar billede kalp Novice
25. juli 2005 - 12:46 #4
Det er hvis du har en harddisk som du har opdelt i flere dele.. altså så du har C:\ og E:\ fx.. begge er til din HD.. så hvis din hd størrelse er på 80GB kan de fx få halvdelen hver.. så kan du formattere C:\ og stadig beholde alt data på E: drevet selv om det egentlig også din harddisk:)
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2005 - 12:49 #5
Følg linket fra 25/07-2005 12:34:11 kig nærmere på figur 4
Avatar billede fotomand Nybegynder
25. juli 2005 - 13:10 #6
åhhh det er rent volapyk for mig - tror jeg skal have en der langsomt eller klart kan lave en form for guide/manual til mig!!
Avatar billede hcma Novice
25. juli 2005 - 13:21 #7
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. juli 2005 - 13:34 #8
Hvis du kan BOOTE fra din recovery CD, hvorfor så ikke formatere den med en bootdiskette/CD, og derefter bruge recovery CD til at geninstallere.
Avatar billede fotomand Nybegynder
25. juli 2005 - 14:36 #9
Hej dragonknight - jeg kan ikke boote fra min recovery cd (måske problemet er der?) og hvad er en bootdiskette/cd i forhold til recovery cd´en?
Skal jeg bruge 2 forskellige cd´er???
Troede jeg kunne formatere direkte fra recovery-cd`en?  Har jeg misforstået noget?

Er virkelig grøn udi i pc- verden (long live Mac) :-)

Venter spændt på at blive klogere (7-9-13...)
Avatar billede hcma Novice
25. juli 2005 - 14:45 #10
hvis du ikke kan boote direkte op fra din XP-cd, kan du hente bootdisketter her:  (6 stk)
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#bootdiske
(er også nævnt i det link jeg lagde 25/07-2005 13:21:17)
Avatar billede hcma Novice
25. juli 2005 - 14:47 #11
du kan måske kommer ud over problemet med at systemet fortæller dig at du har en nyere version osv........
Afinstaller SP2 (gøres via kontrolpanel -> Tilføj/fjern programmer)
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2005 - 14:56 #12
"åhhh det er rent volapyk for mig - tror jeg skal have en der langsomt eller klart kan lave en form for guide/manual til mig!!"
Og hvad kalder du http://www.helgec.dk/xp-install.html Prøver du på at være morsom ??
Avatar billede hcma Novice
25. juli 2005 - 15:04 #13
helgec >>  :o)))  (det samme her ;o)  )
Avatar billede fotomand Nybegynder
25. juli 2005 - 15:11 #14
Hej helgec

Jeg kunne helt oprigtigt aldrig finde på at være morsom herinde bare for at være det. Men måske du/andre bare tager
for givet at "det ved man da osv. ...." ?
Lige nu sidder jeg ikke ved omtalte PC (med omtalte problem), men skal prøve igen senere i dag/aften.
Indtil da - tak for guiderne.
Jeg vender tilbage med kommentarer/point givning senere...en anden dag.
Avatar billede fotomand Nybegynder
26. juli 2005 - 17:15 #15
Til jer alle:

TAK for hjælpen.
Problemet blev desværre ikke løst.
XP/formatering/installation mm er noget mere besværligt, end jeg lige havde forestillet mig.
Jeg vl gerne dele nogle point ud til jer alle...hvordan gør jeg det?

mvh Fotomand
der nu også har et brænderproblem på min Mac  (nyt spørgsmål i mac kategori) :-)
Avatar billede kalp Novice
26. juli 2005 - 17:33 #16
Du venter på, at de andre som har deltaget i dette spørgsmål ligger et svar.. du ved når alle har lagt et svar når alle vores navne er til syne i den lille boks helt nederst i venstre hjørne..

Du markere alle navne ved at holde shift tasten nede og med din mus venstre klikker på et navn af gangen.. herefter trykker du på accepter svar knappen.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2005 - 17:41 #17
Det lyder helt utroligt at det ikke vil lykkedes for dig. Prøv at kigge på http://www.helgec.dk/format_floppy.html den bør ikke fejle
Avatar billede hcma Novice
26. juli 2005 - 17:43 #18
og her er også et svar fra mig, så nu venter vi "bare" på helgec
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2005 - 17:46 #19
:o)
Avatar billede hcma Novice
26. juli 2005 - 17:49 #20
helgec >>  kan ikke finde "format_floppy.html" på din linkliste over Windows
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2005 - 17:57 #21
"catbody" Nu må du ikke også prøve på at gøre mig forvirret du ved da godt st du blot skal klikke på dette link http://www.helgec.dk/format_floppy.html
Avatar billede hcma Novice
26. juli 2005 - 18:06 #22
ja, det ved jeg, men jeg har i sinde at smække link til dit domæne ind på min egen lille side (let forståeligt og informativt materiale du har lavet og med billeder ;o) )
så derfor savnede jeg det i oversigten.
Avatar billede hcma Novice
26. juli 2005 - 18:07 #23
du har jo bl.a. disse derinde:
Windows 98 installeret efter XP FAT32
Windows 98 installeret efter XP NTFS
Sådan fremstiller du en boot-cd
Sådan ændrer du størrelse på dine partitioner
Sådan får du en vellykket Windows XP installation
NTLDR mangler - intet problem i det
Sådan laver du fdisk og formaterer
Sådan bruger du DELPART
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2005 - 20:45 #24
" catbody"
Mægtigt pænt af dig at ville linke til min side, jeg gør gerne gengæld, men Sådan "laver du fdisk og formaterer" ~ http://www.helgec.dk/format_floppy.html
Avatar billede hcma Novice
26. juli 2005 - 21:06 #25
ok, jeg smækker det ind sådan  :o)