Oprettet tor. d. 15. september 2005 kl. 21:58:02

rapsac
rapsac (17.685 point. Point ude: 240)


Hvordan laver man en brøk?

Hej
Er det muligt at lave en brøk i Excel regneark ?

Skrevet tor. d. 15. september 2005 kl. 22:01:54| #1

bufferzone
bufferzone (508.424 point)
Det kommer an på hvad du mener. det er muligt at skrive en brøg med Equation editor i alle officepakkens programmer herinder excel. og det er muligt at udregne brøker i excel

Hvis du vil have et program der både kan skrive brøker korrekt og udregne resultatet skal du have et decideret matematik program som Derive eller Mathcad

Skrevet tor. d. 15. september 2005 kl. 22:08:08| #2

s_kjaer
s_kjaer (27.928 point)
Under Formater--> celler kan du sætte den til at skrive som brøk - Er det det du mener?

Skrevet tor. d. 15. september 2005 kl. 22:10:56| #3

pistolprinsen
pistolprinsen (24.960 point)
Ja, du skal blot formater cellen som en brøk under "formatere celler".
Så vil Excel selv forkorte udtrykket til kortest mulige brøk, og skrive denne som en brøk i cellen.

Hvis du f.eks. skriver =4/8 vil der i cellen komme til at stå "1/2".

Så, hvis du vil have et resultat vist som en brøk, så skal du blot formatere cellen som en brøk.

mvh.,
Pistolprinsen

Skrevet tor. d. 15. september 2005 kl. 22:11:17| #4

s_kjaer
s_kjaer (27.928 point)
Bufferzone--> Excel kan altså godt regne med brøker, hvis celleformatet bare er sat rigtigt op.

Skrevet tor. d. 15. september 2005 kl. 22:14:04| #5

bufferzone
bufferzone (508.424 point)
s_kjaer>det må jeg straks prøve

Skrevet tor. d. 15. september 2005 kl. 22:16:09| #6

bufferzone
bufferzone (508.424 point)
ok så har jeg lært noget nyt idag. Med en brøk mener jeg dog to tal adskildt af en vandret streg og det kam nam med Equation editor, men det andet er også godt at kunne

Skrevet tor. d. 15. september 2005 kl. 22:19:22| #7

s_kjaer
s_kjaer (27.928 point)
Ok - man kan stadig ikke få den vandrette streg ind i længere brøk stykker. Det kan da godt ske, at jeg har misforstået spm. Vi for at se, hvad han mener.....

Skrevet tor. d. 15. september 2005 kl. 22:39:46| #8

s_kjaer
s_kjaer (27.928 point)
Jeg er lige kommet tanke om hvordan jeg løste problemet i en skabelon engang:

I række 1 lavede jeg en nedre celleramme og sænket skrift, og i række 2 lavde jeg hævet skrift. Elementerne til brøken blev så sat ind i andre celler, og kom ind på brøkstregen ved hjælp af funktionen sammenkædning. Formlens resultat blev udreget ud fra indtastningsfelterne.

Skrevet fre. d. 16. september 2005 kl. 06:13:26| #9

pistolprinsen
pistolprinsen (24.960 point)
Er det er vandret streg i brøken du ønsker, så er det vil bare at splitte brøken op i en tæller og nævner.
Derefter skrive disse to i hver sin celle ovenover og nedenunder hinanden, adskildt af en vandret streng i rammen fra celle-formateringen - alternativt som en understregning af tælleren.


mvh.,
Pistolprinsen

Skrevet fre. d. 16. september 2005 kl. 08:21:21| #10

s_kjaer
s_kjaer (27.928 point)
Pistolprinsen--> Flot omskrivning af min kommentar kl. 22.39.46.... ;-)

Skrevet fre. d. 16. september 2005 kl. 12:55:24| #11

pistolprinsen
pistolprinsen (24.960 point)
Kjær --> Hmmm, de ser ud til at ligne hinanden lidt, men jeg forstår ikke, hvor funktionen =SAMMENKÆDNING() kommer ind???

Den er da ikke nødvendig???

mvh.,
Pistolprinsen

Skrevet fre. d. 16. september 2005 kl. 16:06:45| #12

s_kjaer
s_kjaer (27.928 point)
Sammenkædningen er nødvendig, hvis du både vil vise tæller og nævner med +, - og lign, og samtidig vil have den til at regne.
Nu er det bare lige svært at vide hvad rapsac egentlig mente, da han er noget tavs.....

Skrevet fre. d. 16. september 2005 kl. 17:17:31| #13

pistolprinsen
pistolprinsen (24.960 point)
Ja, okey, på den måde - jeg tænkte helt og aldeles alene i at vise brøken....

mvh.,
Pistolprinsen

Skrevet fre. d. 16. september 2005 kl. 19:58:32| #14

rapsac
rapsac (17.685 point)
ville bare høre om man kunne regne med brøker (ikke '/') på ét felt

Skriv et indlæg




Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] [img]link til billede[/img]
Web- og emailadresser omdannes automatisk til links

Log ind

   



Seneste spørgsmål

Indsæt en graf i en userform i excel

Oprettet den 5. februar 2016 kl. 17.38
MadsP007 giver 30 point for svar | Giv et svar »

#N/A - !!?#""€%

Oprettet den 5. februar 2016 kl. 09.26
TUFexcel giver 200 point for svar | Giv et svar »

Hjælp til formel.med dato

Oprettet den 4. februar 2016 kl. 19.36
petert giver 60 point for svar | Giv et svar »

Seneste guides

Luk en tråd
Defraggler og din SSD.
Must-know genvejstaster til WordPress
Slettet





Computerworld

Teaser billede

Apple tilbagekalder opladere - kan give dig stød: Se om din egen oplader er berørt

Opladere til Mac, iPhone og iPad, der er solgt fra 2003 til 2015, kan give brugerne stød. Det får nu Apple til at love kunderne en gratis ny oplader.

CIO

Teaser billede

Her er it-chefernes drømmehold: Det er denne type it-folk vi vil ansætte nu

It-arkitekter og projektledere står højest på CIO'ens ønskeliste, når der skal rekrutteres. Her er listen over de mest efterspurgte medarbejderkompetencer lige nu.

Comon

Teaser billede

Xbox ramt af syv timer langt nedbrud: Så fik kendt musiker nok

Frustrationer over gårsdagens lange nedbrud på Xbox-netværket har fået gangsterrapperen Snoop Dogg til at gå amok over for Microsoft og selskabets stifter Bill Gates. Se videoen her.

Channelworld

Teaser billede

It-firma rykker til Københavns centrum: De dygtigste it-folk gider ikke arbejde i Farum

En afstand på 25 kilometer fra Københavns Rådhusplads er for meget, hvis man vil have fat i de dygtigste it-folk, lyder det fra lille it-firma, som nu flytter fra Farum.

White paper

Teaser billede

Innovation gennem intelligent forretningsdrift

Intelligent Business Operations gør det muligt at transformere missionskritisk indsigt til den rette handling og derved styrke forretningen.



Udgiver · © 2016 Computerworld A/S · Hørkær 18 · 2730 Herlev · Tlf.: 77 300 300 · Fax: 77 300 301 · Brug af personoplysninger