Avatar billede sandahl Nybegynder
13. januar 2006 - 08:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Group policies, adgang til program, vha remote desktop

Hej eksperter!

Jeg vil gerne have noget hjælp til group policies, en af mine brugere, skal have adgang til en af vores servere, hvor han så skal lave noget økonomi, det der er hele problemet, er at jeg ikke vil have en bruger sluppet løs på en server.
Så jeg vil gerne have lavet det sådan at når den bruger logger på serveren, så skal økonomi programmet åbne automatisk, og han skal ikke kunne bruge andet end det program, ud over det så kunne det være rigtig godt, hvis han så lukkede programmet, så lukkede remote sessionen osse.

Hvodden gør a det?
Avatar billede cmoz Praktikant
13. januar 2006 - 10:24 #1
prøv at starte Remote Desktop clienten op, mstsc.exe

kig i faneblad programmer, der kan du angive det program som der skal køre, når det lukkes vil rd sessionen lukke.

Så hvis du gemmer de indstillinger i en fil, via gem som i generalt, kan brugeren bare dobbeltklikke på den også åbnes kun programmet du angiver.
Avatar billede sandahl Nybegynder
13. januar 2006 - 10:29 #2
det lyder satme nemt, og så kom jeg osse uden om de group policies, tror du der er andet jeg skal tænke på i forhold til sikkerhed med det? det er jo stadig at slippe en bruger løs på en server, for hvis han nu trykker på minimer f.eks så han han jo frit slag på serveren, kan man disable minimer og maximer knapperne? (nemt...)
Avatar billede cmoz Praktikant
13. januar 2006 - 10:34 #3
Det er det der er godt, at startmenuen osv ikke kører som shell, så programmet kan minimeres men der er kun det program du angiver der kører, og når det lukkes vil der blive logget af.

Prøv at teste det f.eks. med calc.exe og så minimer og se at den minimerer og du ikke kan noget, og luk calc og og se der logges af.

Evt, sætte ntfs rettighed for .rdp filen så at brugeren ikke kan redigere i den, men kun læsning, ved ikke om det er nok sikkerhed, men det kan testes.
Avatar billede sandahl Nybegynder
13. januar 2006 - 10:55 #4
du må nok lige hellere uddype det med ntfs, det andet lyder godt, vidste ikke at rd kunne så meget...
Avatar billede sandahl Nybegynder
13. januar 2006 - 10:57 #5
og kan jeg få flere programmer til at køre op? for jeg vil f.eks osse have en lille bat fil til at køre der mounter et netværks drev...
Avatar billede sandahl Nybegynder
13. januar 2006 - 11:03 #6
har lige prøvet med calc, og når jeg lukker den så lukker sessionen ikke...
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
13. januar 2006 - 12:42 #7
Du kan via terminal server policy sætte alle de begrænsninger du ønsker med adgang, skærmopløsning, minimere eller omvendt for at sige alt.

Du kan så aktivere den eller disable den som administrator og det slår igennem ganske hårdt.

Her er link til en kort forklaring:
http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/Terminal-Services-Group-Policy.html

Her er Microsofts forklaring:
http://www.microsoft.com/technet/archive/termsrv/maintain/featusability/wtspolcy.mspx

Her er på software:
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windowsserver2003/library/TechRef/ba33d039-71a2-40a5-afc9-58d1f99bbc8f.mspx
Avatar billede sandahl Nybegynder
13. januar 2006 - 14:21 #8
Jeg har nu prøvet at lave det med group policies, det bliver alt alt for omstændigt, jeg har slet ikke erfaring med det, så jeg skal have det til at virke med RD.

Nogle der har en ide til hvorfor den ikke vil lukke det når jeg lukker for programmet?
Avatar billede cmoz Praktikant
13. januar 2006 - 16:03 #9
Jeg prøvede også med calc.exe , men vent lidt efter du har lukket calc.exe så logger den af.
Måske vente med at lukke calc, hvis der imes kører et loginscript i et vindue i baggrunden eller lign.

Det med at sætte nfts rettigheder virker nok ikke optimalt, da brugeren bare kan vælge rediger ved at højre-klikke på .rpd filen, og fjerne calc.exe fra Programmer fanebladet, og klikke OK og connecte eller gemme rdp-filen et andet sted med de nye indstillinger.
Avatar billede sandahl Nybegynder
16. januar 2006 - 08:19 #10
Okey, men jeg har ikke smidt noget logon script på, eller det er måske noget windows selv laver?
Avatar billede sandahl Nybegynder
16. januar 2006 - 08:35 #11
Noget andet er, det program jeg skal have kørt ligger på et netværks drev, og det kan den jo selvfølgelig ikke finde, pga den jo ikke er helt logget ind endnu, hvad kan man gøre ved det?
Avatar billede sandahl Nybegynder
17. januar 2006 - 12:39 #12
Anyway, jeg har fået det hele til at spille som jeg vil have det. Mit eneste problem er så nu at min RD kører et bat-script, spm laver netværksdrev og starter programmet, men når batten er kørt og den exit´er, så lukker sessionen ikke... hvad er det der driller den?
Avatar billede justme Nybegynder
26. oktober 2006 - 17:53 #13
Det lyder som om at du ikke har konfigureret RDP indstillinger korrekt. Tjek serverens RDP indstillinger... At den cacher sessionen er et ofte forkommende "fænomen" med især Windows 2000 server som f.eks. er opsat som terminal og/eller admin mode...
Avatar billede sandahl Nybegynder
06. august 2014 - 13:16 #14
Lukket.