Avatar billede yumatci Nybegynder
21. januar 2006 - 21:55 Der er 22 kommentarer

Pic microcontroller?

Hej jeg vil til at lære at programmere pic microcontrollere. Jeg har Pic brænderen MPLAP ICD MODULE:
http://www.mytestpage.1go.dk/MPLAB.JPG
Det er så meningen man skal lave sit eget board som skal kobles til brænderens RJ12 stik og så skal man programmere boardet direkte hvor det er bygget. F.eks hvis jeg nu vil have et board med en pic der kan styre 2 lys dioder laver jeg boardet og kobler det til min brænder og brænder pic'en direkte. Men jeg har overhovedet ingen forstand på hvordan sådan en opstilling skal se ud. Nogle der kan lave en opstilling med en pic der skal styre 2 lys dioder, nogle der kan lave diagram til mig? og derefter lave et program til at styre det med så jeg kan prøve at komme igang? Evt. nogle der ved hvordan jeg kobler boardet til min brænder?

I user guiden til min brænder står der følgende pinout fra RJ12 stikket:

pin 1 = RB3
pin 2 = RB6
pin 3 = RB7
pin 4 = Ground
pin 5 = +VDD
pin 6 = VPP

Her er lige noget hjælp med nogle pinouts fra brænderen:
http://www.ccsinfo.com/faq/?45

Og nogle links til test opstilling:
http://www.rentron.com/Myke3.htm
http://www.rentron.com/Myke5.htm

Nogle der kan hjælpe?
Avatar billede yumatci Nybegynder
21. januar 2006 - 21:56 #1
hmm linket til brænderen virker ikke det kan findes her istedet: www.mytestpage.1go.dk
Avatar billede _et Praktikant
22. januar 2006 - 16:39 #2
Det skulle være noget i denne stil.

http://exp.roskvist.net/PIC_sch.bmp
Avatar billede _et Praktikant
22. januar 2006 - 16:54 #3
Hvis du kigger i dette datasheet, er der noget om ICP, desuden er se en liste over de assambler kommandoer der kan bruges.

Jeg  regner med at du bruger MPLAB IDE til at skrive programmerne i.

se her :
http://www.winpicprog.co.uk/pic_tutorial.htm
http://www.microchipc.com/
http://www.mstracey.btinternet.co.uk/pictutorial/picmain.htm
Avatar billede _et Praktikant
22. januar 2006 - 16:56 #4
Hvis du læser bare en smule i det sidste link, kan du godt selv skrive programmet til dioderne
Avatar billede _et Praktikant
23. januar 2006 - 17:27 #5
Kunne det bruges?
Avatar billede yumatci Nybegynder
23. januar 2006 - 20:26 #6
Jah tusind tak skal du have :D nu skal jeg bare have købt komponenterne og så vil jeg prøve det af. Men du kunne vil ikke prøve at forklare mig hvordan det nogenlunde virker? hvorfor er der f.eks alle de kordensatorer med og hvorfor er der en krystal? Hvad bruges restet knappen til? Og hvordan kan du vide hvor meget strøm der må gå ind i pic'en? Du har jo sat en 47Kohms modstand på de 5 volt der går ned til pic'ens ben 4 hvorfor det? og hvor skal jeg sætte strømforsyningens minus til? skal den bare til stel/ground eller?
Avatar billede yumatci Nybegynder
23. januar 2006 - 20:30 #7
Og hvor meget strøm kommer der foresten ud af pic'ens pin 10 og 11 som går til dioderne? Bare sådan jeg selv kan regne det med modstande og sådan ud når jeg skal igang?
Avatar billede _et Praktikant
24. januar 2006 - 03:03 #8
Den skulle virke på den måde, at når du sætter stikket i

Her er datasheet.
http://microchip.com/stellent/idcplgidcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=1335&dDocName=en010230

Hver pin kan source og sink'e 25mA
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
24. januar 2006 - 06:06 #9
Nææh Data bladet er nu altså her: http://ww1.microchip.com/downloads/en/devicedoc/35007b.pdf

ALT hvad du kommer til at lave med controlleren kommer til dreje omkring dette datablad. Du SKAL hente det ligesom det er alfa og omega du kan læse engelsk.

Du skal have ca. 560ohm foran LED erne.

Hvis du vælger en RB port skal du have LED'en fra 5V til modstanden og derefter ind i port benet.
Krystallet skal den bruge til at genere en clock frekvens. Clocken bruges til få program tælleren til at køre og hele programet sat i gang.
Det er så at sige controllerens hjerte slag.
Pin 4 er MCLR (se i databladet) det er "Master CLeaR." eller blot reset.
Det er her den kan resettes ved at sætte benet lav altså mod 0V, det får den til at begynde i programmet fra start. Stort set ligesom en alm. PC.
Modstanden er en "pull up" vil blot sige den holder reset mod high altså "ikke resat" ellers ville den aldrig køre nogen steder.
Modstanden skal nu nok snarere være omkring 20Kohm.

VSS er 0V og VDD er 5V.

Lav et par kontakter fra nogen af RB portene til 0V.
Men IKKE RB6 og RB7 de bruges til brænde den med.

Du skal også have downloaded MPLAB og installeret fra www.microchip.com.

PLEASE ... LÆS NU DET DATABLAD.

Jeg vil gerne hjælpe dig, vi kan evt. lave et lille kursus her, men hvis du insistere på ikke gøre noget selv springer jeg fra.
Avatar billede _et Praktikant
24. januar 2006 - 12:18 #10
Med hensyn til MCLR modstand, så brugte jeg bare punkt 7. i dit link http://www.ccsinfo.com/faq/?45.

Her er et datasheet over ICSP - Som er den måde du programmere på her.
http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/31028a.pdf
Avatar billede _et Praktikant
24. januar 2006 - 12:21 #11
dunderfjert -> Hvis du flytter led'en til +5v så vil den vel bare lyse når RB går lav, istedetfor når den går høj. Er det ikke rigtigt?
Avatar billede yumatci Nybegynder
24. januar 2006 - 21:47 #12
Okay lyder da meget godt dunderfjert. Vil meget have hjælp/et lille kursus. Og jeg er villig til at selv at gøre noget bare rolig. Men for det meste har jeg kun tid om aftenen, håber det er iorden. Og så kan jeg heller ikke begynde at gå igang med det før om 2 ugers tid, eftersom jeg har meget og se til med hensyn til skole og sådan i denne her tid. Laver vi kursuset her over eksperten.dk eller har du msn eller noget?
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
24. januar 2006 - 23:42 #13
Lad os holde det her. MSN har jeg ikke (har heller ikke særlig lyst til det).
Der er måske også andre der kunne tænke sig at kigge med.

Hvad mangler du af dele ? .. krystallet var du usikker på har du det ?
Avatar billede yumatci Nybegynder
25. januar 2006 - 10:31 #14
Nej jeg har ikke krystallet jeg har heller ikke kordensatorer, modstande og dioder. Men ved ikke rigtigt hvad det skal være for nogle kordensatorer og modstande? jeg går ud fra at krystallet skal være en 4 mhz? Jeg har fået at vide at jeg kan bruge MPLAB til at skrive programmer i. Men den kan ikke kommunikere med min ICD så der til skal jeg have et ekstra program. kender du et?
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
26. januar 2006 - 02:24 #15
Du skal blot downloade en ældre version 5 - 6 stykker vil jeg tror supporter ICD ellers hedder det jo ICD2 nu om stunder.
Gå ind under MPLAB "archives" der skulle ligge de ældre versioner. Sandt at sige har jeg aldrig selv været der.
Du skal stadig have en (ledig) COM port har du det ?

Mhz (-mhz betyder milihertz.)

Det kommer om et par dage.
Avatar billede yumatci Nybegynder
26. januar 2006 - 13:20 #16
Okay jeg kigger lige efter MPLAB version 5 eller 6 så. Jep jeg har 2 ledige comporte.
Hvad kommer om et par dage?
Avatar billede yumatci Nybegynder
28. januar 2006 - 13:54 #17
Hej dunderfjert. Mange tusind tak for delene, jeg har fået dem :D Vil du slet ikke have noget for dem eller for fragten?
Avatar billede oz3tl Nybegynder
28. januar 2006 - 18:24 #18
Lytter med det lyder da lidt spændende.

M.V.H.
TLV
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
29. januar 2006 - 16:11 #19
Nej. Opretter du en ny thread når du klar ?

Altså du har lavet noget der ligner en brugbar opstilling og har MPLAB installeret.
Avatar billede yumatci Nybegynder
29. januar 2006 - 17:58 #20
Okay men tak :D
Jep skal jeg nok. Men skal have projekt uge i skolen i den kommende uge så og terminsprøve så jeg vil koncentere mig om det de næste 2 uger. Men så har jeg også ferie og går i gang med at lave opstilling og så videre. Og så opretter jeg en ny tråd. Så snakkes om 2 uger ;) tusind tak for hjælpen. Vil du foresten have pointene for så kan dig og _et dele dem hvis i begge gider smide et svar?
Avatar billede yumatci Nybegynder
29. januar 2006 - 17:59 #21
Foresten også tusind tak til dig _et for diagrammet :)
Avatar billede mortenfn Nybegynder
29. januar 2006 - 22:21 #22
siden her er under opbygning: http://pic.thorsnet.dk/programmer.htm