Avatar billede solsorten Praktikant
26. januar 2006 - 12:54 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Google censur

Nu har Google bøjet nakken og åbent accepteret at udøve censur på vegne af Kinas regering. Helt konkret betyder det, at kinesere i Kina bliver henvist til officielle statslige hjemmesider, når de søger på f.eks. Falun eller Tibet.

Dette er helt uacceptabelt. Een ting er, at internettet er uoverskueligt, og at det kan være svært at gennemskue, hvilke interesser, der ligger bag hvilke hjemmesider.

Men at der simpelthen skal være et filter på søgeresultaterne, således at jeg kun får et ganske bestemt udvalg af mulige resultater, betyder, at værdien af ALLE informationer reduceres på grund af den manglende troværdighed.

Google har tænkt med pengepungen.... Skal det kunne betale sig? Måske kan man påvirke det økonomiske udbytte?

Jeg har ikke særlig meget forstand på hjemmesider, så det vil tage rigtig lang tid for mig. Men hvis der er nogen, der vil købe et domæne (f.eks. googlecensorship.dk) og oprette en hjemmeside, hvor man f.eks. indsamler underskrifter og opfordrer ALLE til at bruge andre, gerne navngivne søgemaskiner, betaler jeg gerne for domænet - og giver gerne input til indhold.

Venlig hilsen

Mette Bentzen
www.mbudvikling.dk
Avatar billede doggy82 Praktikant
26. januar 2006 - 13:00 #1
Hmm jeg synes nu det er et skridt frem af.
Det er da naturligt nok at Google er nødt til at følge de regler og love der er i landet. Og med en søgemaskine som Google kan borgerne vel finde frem til flere oplysninger end de kunne før. Så det er da positivt.
Avatar billede nva Praktikant
26. januar 2006 - 13:06 #2
Censur er aldrig posivtivt :-(
Avatar billede darth-domino Nybegynder
26. januar 2006 - 13:10 #3
Hmmm.... jeg ved snart ikke hvad jeg skal sige Google = FØJ!
Avatar billede doggy82 Praktikant
26. januar 2006 - 13:11 #4
Nej censuren er selvfølgelig ikke godt, men den har de i jo forvejen.
Det positive er at de får adgang til Google.
Avatar billede solsorten Praktikant
26. januar 2006 - 13:12 #5
Det er jo en interessant holdning, at google blive nødt til at følge de gældende love og regler i landet - ja,hvis Google ER i landet.
* Er Google TVUNGET til at være i Kina?
* Lad os så sige, at de er tvunget. Betyder det, at uanset hvilke krav til censur, der stilles fra officiel side, så skal alle borgere altid imødekomme dem? (Hurra for diktaturet!)
* Hvis Google undertrykker og fordrejer søgeresultater i Kina, hvordan skal jeg så vide mig sikker? Eller er det simpelthen sådan, at alt er enhver pris hver?
Avatar billede solsorten Praktikant
26. januar 2006 - 13:14 #6
De får adgang til Google - men de kan ikke regne med søgeresultaterne. Dvs. de får et fordrejet billede af virkeligheden Hvordan er det godt??

Hvordan så med de personer, der benægter holocaust, at koncentrationslejre udryddede så mange jøder under 2. verdenskrig. Ville det være OK, hvis jeg kun fandt hjemmesider der bekræftede det indtryk gennem en tilsyneladende "ren" søgemaskine?

Det synes jeg ikke!
Avatar billede lonepeter Novice
26. januar 2006 - 13:48 #7
solsorten, jeg kan da sagtens følge din tankegang, men kan kineserne ikke bare bruge et andet lands google, f.eks. www.google.com
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2006 - 13:58 #8
Hmm hvorfor er det at china ikk er herinde ?

http://www.google.com/language_tools?hl=en

Men jeg syntes også det er DYBT DYBT latterligt, at de prøver at styre befolkningen, også det med at internetcomputerspil er der sat en begrænsning på 2 timer om dagen.. hehe.. altås jeg kan da godt følge ideen med det, og på en måde er det jo meget godt.. men altså princippet i at de vil styre deres individuelle indbyggere på den måde er grotesk...

for ikke at sige den måde de pelser dyr.. som jeg læaste et par emner nede :O
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2006 - 16:21 #9
well hvilken søgemaskine skulle man opfordre til at bruge istedet??? Yahoo?? Næææh de er oss underhastet kinesisk censur i kina.
MSN?? Nej de gør det samme.

Og så er der vist ikke andre store søgemaskiner tilbage.... Og mon ikke dem der ikke har en kinesisk afdelig simpelthen er blevet spærret fra den kinesiske regerings side af???

Og at kineserne jo bare kan bruge google.com tvivler jeg stærkt på, det er der nok lavet en stribe forhindringer for.... Og så vidt jeg ka huske at ha læst har den kinesiske regering et ret stort antal folk ansat til at bortcensurere/blokere adgang til sider der taler negativt om førnævnte.

En ganske ubehagelig udvikling google, msn og yahoo  støtter op om (selvom det nok ikke er med deres gode vilje, men dog vælger de profit frem for moral)
Avatar billede solsorten Praktikant
26. januar 2006 - 19:27 #10
Er der nogen der ved, om der overhovedet findes en ordentlig (eller halvordentlig!) søgemaskine, der i stedet for vælger at stå udenfor det kinesiske marked?
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2006 - 20:05 #11
det tror jeg faktisk ikke der gør, de andre ville også hoppe med på legen hvis de havde ressourcer til at starte nye afdelinger pt.
Avatar billede mobius6 Juniormester
27. januar 2006 - 07:21 #12
Google har købt sig ind på det kinesiske marked, ved at skrive under på at de overholder visser restriktioner, deriblandt fu lan gong (en meget syg sekt som gemmer sig bag at være en pseudoreligion, til en søgt sammenligning svarrer det til at danmark spærrede for hjemmesider med ekstreme muslimske militante grupper).

derudover har Kina (og mange andre lande) restriktioner omkring pornografi og udstilling af mindreårrige i kommerciel sammenhæng, derfor er fx visse dele af MTV også spærret så vel som BBC (somskyldes en gamel historie hvor en række nyhedsmedier skrev kritisk om en begivenhed i kina hvorefter kina lukkede fordem alle, kun bbc er ikke åbenet igen.

Google er nu (i jan2006) den næst mest benyttede søge maskine i Kina kun obergået af kina egen Baidu (som er en særdeles velfungerende søge børge)

Jeg bor selv i kina på 3¨de år og mærker i dagligdagen intet til spørrede sider, langt de fleste historier om disse spærringer og restriktioner holder meget lidt vand
og bunder i at der måske HAR været lukket i en kortere periode for et site, men praktisk talt ingen sites er permanent lukket.

Mht. Tibet, så er Kineserne i en svær situation, og vælger desværre at agere som en forsmået unge i stedet for at argumentere for ensynspunkt og en historisk udvikling hvor de reelt har helt ret, desværre er verdensbilledet af kina/tibet problematikken
firvansket til det eksterme og har meget lidt hold i de historiske realiteter Tibet ER kinisksk og har altid været det, derudover er det og har næsten altid været det den fattigste region i kina som kun overlever ved centralkinas bistandshjælp til områden.

Men det folk altid glemmer i debatter om Kina og hvad vi opfatter som overgreb på den private frihed og ret til at udtrykke sig, er at selv om kina har en fantastisk økonomisk optur og alle har mere eller mindre de samme udfoldelses muligheder i relation til information og selvudlevese så ER landet mentalt ikke udviklet i samme tempo, jeg plejer at sige at de er hvor vi var (altså inde i hovedet) for 40år siden.
Derfor opstår der "problemer" i kommunikationsformer engang i mellem, når samfund, teknik og social historie koliderer.

Man skal også tænke på at det er et land med langt større problemer end etiske debatter om hvorvist 12årige bør udstilles som sexualobjekter.
derfor kan en lukning af fx en søgemaskine virke voldsomt på os, men for dem samdsynligvis blot en beslutning som er taget på vej ti kaffemaskinen i en frokostpause.

Jeg har i denne sammenhæng lavet (er ikke færdig endnu) en flash bog med forsider fra aviser, venstre spalte viser 2 danske dagblades forsider højre viser to kinesiske.

ex: (samme dato)
DK
"Ret til selv at bestemme" (dansk debat om hvorvist midlertidige residenter i danske flygtningcentre skal have en madpakke eller 18.- i dagpenge såde salv kan smøre den.

Kina:
"vi vil selv bestemme!"
(debat om hvorvit det er forsvarligt at tvangsforflytte 28mio mennesker 3000km vestpå, fordi det område de bor skal inddrages til energicenter")

sidste kommentar: der er absolut ingen begrænsning på internet spil, jeg spiller ofter 48 ad gangen ;-)) og heller ikke på p2P (nærmest tværtimod)

Jeg bruger dansk Google og får nøjagtigt de samme resultater (med undtagelse af MTV, BBC og sider som indlemmer medlemmer i foreninger eller sekter som er ulovlige grundet deres rabiate aktiviteter)- og ja vi har testet gennemførlige realtime med webcan recorning og søge logs :-)

just my 0.26€

ADVARSEL: reklame forude:

forresten kan i kigge lidt her på et lille nyt tiltag (demo) www.k-k-e.dk
Avatar billede mobius6 Juniormester
29. januar 2006 - 16:15 #13
e lille kommentar mere:

phunkypopcorn--Og at kineserne jo bare kan bruge google.com tvivler jeg stærkt på, det er der nok lavet en stribe forhindringer for....

kineserne kan bruge præcis den søgemaskine de vil, på hvilketsomhelst sprog de vil, problemet er bare at det (med ganske få undtagelser) kun er dem under 30 som kan skrive andet end kinesisk, og ud af dem er langt under halvdelen på et nivaeu som reelt kan bruges til noget når der skal søges/læses info på www som ikke er på kinesisk.

;-)
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2006 - 18:43 #14
kan du fra kina godt komme ind på google.com??? Og så oss bruge de "forbudte" søgeord??
Avatar billede mobius6 Juniormester
29. januar 2006 - 18:58 #15
det skulle jeg mene:
her er søgning så kan du prøve at sammenligne:

fa lun gong
Ever since FaLun Gong staged a large demonstration in 1999 and was banned and
repressed by ... The Chinese say that FaLun Gong is an evil, dangerous cult, ...
astro.temple.edu/~bstavis/falungong.htm - 9k - Cached - Lignende sider

The Falun Gong, Falun Dafa Movement
Protest of Fa Lun Gong · 10000 Chinese circle officials' compound · Buddhist cult
stages silent rally in China · China's Press Says Rally by Sect Was ...
www.rickross.com/groups/falun.html - 56k - Cached - Lignende sider

Protest of Fa Lun Gong
Li Hongzhi, the charismatic leader of the Fa Lun Gong sect, claims powers of
healing and ... Fa Lun Gong has a following mainly among the elderly and sick, ...
www.rickross.com/reference/fa_lun_gong/falun1.html - 7k - Cached - Lignende sider

FA LUN GONG -- Political, Social, Cultural, Historical Analysis Of ...
Before the Communist Party declared Fa Lun Gong (Falungong) a cult, ... Fa Lun
Gong, a kind of mixture between Buddhism, Daoism, Qi-Gong and maybe some ...
www.uglychinese.org/falungong.htm - 109k - Cached - Lignende sider

Fa Lun Gong Fa Lun Gong (Law Wheel Power) is a form of Qi Gong ...
With that kind of thinking, the claim that Fa Lun Gong would build a Law Wheel
... So we can understand Fa Lun Gong being adopted by poorly educated people ...
www.comp.nus.edu.sg/~yuenck/gong - 7k - Cached - Lignende sider

Le mouvement spirituel qui fait trembler le régime de Pékin
FA LUN GONG. Le mouvement spirituel qui fait trembler le régime de Pékin.
En Chine, la répression contre Fa Lun Gong s'amplifie. Le gouvernement a raison de ...
www.largeur.com/expArt.asp?artID=240 - 24k - Cached - Lignende sider

Fa Lun Gong - Prima Pagina
La setta Fa Lun Gong di Li sostiene di avere un seguito di più di 100 milioni di
persone, ... «Le autorità stanno prestando attenzione al Fa Lun Gong». ...
alessiaguidi.provocation.net/falun/falung.htm - 38k - Cached - Lignende sider

Fa Lun Gong - Seconda Pagina
Fa Lun Gong: Perché il palazzo di Pechino ha paura della setta. Rassegna stampa,
pagina 2.
alessiaguidi.provocation.net/falun/falung2.htm - 56k - Cached - Lignende sider
[ Flere resultater fra alessiaguidi.provocation.net ]

HPTOOLS\fa-lun
Es waren Anhänger der von Li Hongzhi gegründeten Fa-Lun-Gong-Bewegung, ...
Das Fa-Lun-Gong ist eine der so zahlreichen chinesischen Qi-Gong-Schulen und kann ...
www.kommundsieh.de/oekobuero/fa-lun.htm - 11k - Cached - Lignende sider

[08-03-99] Franz Schurmann, Fa-lun-gong Signals a Troubled China ...
After 50 years of turning outward, China and its people are turning inward.
This is the real lesson of the rapidly spreading Fa-lun-gong movement and of the ...
www.pacificnews.org/jinn/stories/5.16/990803-china.html - 8k - Cached - Lignende sider
Avatar billede mobius6 Juniormester
29. januar 2006 - 18:59 #16
standard Google.com fra Beijing første side resultater af nogleom 60.000 hits
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2006 - 19:03 #17
Did you mean: falun gong

Falun Dafa
Falun Dafa, a cultivation way of the Buddhas' School, as created and organized
by Mr. Li Hongzhi.
www.falundafa.org/ - 13k - Cached - Similar pages
English - Chinese Traditional - Chinese Simplified - Swedish
More results from www.falundafa.org »

The Falun Gong, Falun Dafa Movement
Falun Gong, Li Hongzhi, Master Li, Falun Gong protests.
www.rickross.com/groups/falun.html - 56k - Cached - Similar pages

Falun Dafa Information Center
Falun Dafa Information Center, News and information about Falun Gong ... Was it
true that Falun Gong practitioners were allowed no human rights at all? ...
www.faluninfo.net/ - 45k - Cached - Similar pages

Falun Gong- Friends of Falun Gong USA
Friends of Falun Gong and the spiritual movement Falun Dafa united to support
freedom of belief for all Dafa practitioners in China and worldwide.
www.fofg.org/ - 13k - Cached - Similar pages

Falun Dafa & Falun Gong
Falun Dafa and Falun Gong: what they are and why the Chinese government is
terrified of them.
www.religioustolerance.org/falungong.htm - 14k - Cached - Similar pages

fa lun gong
Ever since FaLun Gong staged a large demonstration in 1999 and was banned and
repressed by ... The Chinese say that FaLun Gong is an evil, dangerous cult, ...
astro.temple.edu/~bstavis/falungong.htm - 9k - Cached - Similar pages

Religious Movements Homepage: Falun Gong
This Falun Gong Page is your gateway to accessing comprehensive web based as well
as print resources about the Falun Gong. As part of the New Religious ...
religiousmovements.lib.virginia.edu/nrms/falungong.html - 46k - Cached - Similar pages

Falun Gong -- Beliefnet.com
Falun Gong Homepage. ... Join the Conversation in Beliefnet's Falun Gong Community
Heaven in Falun Gong? "In the teachings of Falun Dafa there is the ...
www.beliefnet.com/index/index_10188.html - 65k - Cached - Similar pages

falun gong
over 400 skeptical definitions and essays on occult, paranormal,supernatural and
pseudoscientific ideas and practices with references to the best skeptical ...
skepdic.com/falungong.html - 16k - Cached - Similar pages

Falun Gong at Heidelberg
Falun Gong at the Institute of Chinese Studies, Leiden University.
website.leidenuniv.nl/~haarbjter/ - 2k - Cached - Similar pages

Er hvad jeg får op, og jeg har så:
Results 1 - 10 of about 2,250,000 for fa lun gong.
Avatar billede mobius6 Juniormester
29. januar 2006 - 19:17 #18
same same, jeg får nu godt 600.000 færre hits her
men det kan også varriere fra område til omrøde (ISP) her i Kina
screeningen er forskellig
Avatar billede solsorten Praktikant
29. januar 2006 - 22:17 #19
Ifølge CNN er det netop de manglende hits, der udgør problemet med censuren. Dvs. at man i Kina sagtens kan søge på søgeordene - men man bliver kun ledt hen til sider, der mere eller mindre støtter Kinas oficielle holdning.

Jeg synes ikke, de to lister virker "same same". Prøv engang at søge på - fra Kina - 'falun dafa information center' "falung gong friends US' Kan du fange de sider?
Eller kan du klikke ind på listen fra phunkypopcorn??
Avatar billede mobius6 Juniormester
30. januar 2006 - 10:55 #20
"same same" referer til at min søgning magen til phuknypopcorns er mere eller mindre identisk. om der reelt er 2.2mio hits eller 1.7 er mindre interessant, pointen er at jo det ´er muligt at bruge hvilkensomhelt søgefidus, og jo det er ikke muligt at censurere ALT i en digital tid. men også det er reelt ikke særligt interessant, det der er interessant er at kina på et par og tyve år har gennemgået en udvikling som tog vesten små 400 år, og ja selvfølgelig sker det ikke smertefrit ;-)
men Kina har fx på blot 10 år trukket 260mio mennesker ud af det man vil betegne i vesten som ekstrem fattigdom og er på mange områder helt med, på andre 20-30 år bagud. Men vi taler også om et land hvis indbyggeratal svarrer til hele Afrika+Usa+sydamerika+det løse tilsammen.

:-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
07. februar 2006 - 11:12 #21
appropsos CENSUR:

så er det (i dene sammenhæng) pudsigt at det faktisk er nemmere via en kinesisk søgemaskine at finde Muhammed-billeder (jyllandsposten) end de er via en dansk eller .com google - ikke at det skyldes google censur men de enkelte ISP'er som udøver smagsdommeri, well blot lidt stof til eftertanke, i relation til censur og selvcensur i et "demokratisk" land. :-))
Avatar billede solsorten Praktikant
25. marts 2006 - 07:46 #22
Tråden lukkes
Avatar billede mobius6 Juniormester
25. marts 2006 - 09:01 #23
ja ærgeligt at der ikke kunne komme lidt mere "debat" ud af et ellers interessante emne :-)

FalunGong er super interessant, og et eller andet sted forstår jeg "lovgiverene" lige på dette punkt (det er ellers sjældent), den kinesiske befolkning er hyper senitiv og ekxtrem påvirkelig fordi udviklingen er gået SÅ stærkt, de er (i denne specifikke sammenhægn) som 12årige børn som er særdeles nemme at påvirke, nøgne og uden filter som venten har, og det ER farligt i relation til en sekt som Falun G.
som er syg syg syg, en pop-pseudo ideologi som har taget alt det værste fra andre "new-age" ideologier (overmenneskeligheden, de få udvalgte, penge til guruen, udelukkelse af omverdenen, hjernevask osv osv). Det kan ikke sammenlignes med fx DK
fordi Danskerne (vesten) HAR et filter, vi KAN se at Moon fx er sygt, at Jehovaer er uoplyste tåber og at fundamentalistiske islamister er langt ude, det filter har Kineserne ikke endnu.

man må mare erkende at Kina (asien) IKKE er Dk (og tak for det) og ja det ´er en anden verden hvorpå vi ikke bare kan komme med vores selvfede arogance den endegyldige sandhed på det korekte verdensbillede (eller hvad det er DK tror det har)

også lige runde af med net-spil begrænsningen som bla. blizzard har været inde i,
allerede 8 dage efter restriktionen var 80% af alle accounts omstillet og folk spiller igen frit som de vil. Hele "restriktions konceptet" er iøvrigt til re-vurdering i den lovgivende forsamling og vil formodentligt blive droppet igen.

Google er i Dag den 3'de største søgemaskine i Kina (men konkurrencen er vis hårdere end forventet og Google har igen indgået flere venture og ICP aftaler for at møve sig endnu mere ind, ikke at jeg selv tror det vil have den store effekt dog.