Avatar billede rigtigebuko Nybegynder
23. august 2006 - 16:45 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Flere faktura med fortløbende fakturanummer

Jeg har lavet 3 forskellige faktura min kæreste skal bruge når han handler.

Er det muligt at lave et eller andet, så de forskellige faktura kører fortløbende med samme række fakturanummer???
Ex.
Vi udskriver en Faktura1, der får nr 1
Dernæst Faktura2, der får nr 2
Dernæst Faktura1, der får nr 3
Dernæst Faktura3, der får nr 4
Dernæst Faktura2, der får nr 5
osv.....

Så tænkte jeg også på.... Jeg skal jo bruge en kopi til regnskabet og en til kunden - Er det nok at man i Udskriv vælger 2 kopier? Kan man sætte det som standard? Eller findes der en eller anden smart metode??

MVH
Heidi
Avatar billede excelent Ekspert
23. august 2006 - 19:18 #1
Har ikke umiddelbart en løsning på ovenstående spørgsmål,
men derimod et forslag til en anden løsning.

Marker alt i din Faktura.
Kopier og sæt kopien ind i arket under den første
Kopier igen og sæt ind i arket under den anden.

tilpas afstand mellem 1,2 og 3 Faktura, så de passer til
udskrift på 1, 2 eller 3 sider.

Herefter ændres alle celler i 2 og 3 som skifter værdi ved nye fakturaer
til reference til kopi 1

eks. i kopi 2, i celle hvor faktura nr. er, tast: =A2 ENTER
eller den celle hvor du nu har dit faktura nr.
ret alle relevante celler i både kopi 2 og 3

Der skal herefter kun ændres i kopi 1 fremover.
Værdierne kopieres jo automatisk til kopi 2 og 3
Avatar billede x-lars Novice
24. august 2006 - 10:07 #2
Et forslag: Lav to kommandoknapper (via værktøjslinien Kontrolelementer), højre klik på den første, vælg Vis Programkode og kopier følgende tekst ind:

Private Sub CommandButton1_Click()

Application.ScreenUpdating = True
If Range("A1").Value <> "" Then
MsgBox "BILAGET ER ALLEREDE NUMMERERET!!"
Exit Sub
End If
Range("A1").Select
Open "c:\fakturaer\fakt.txt" For Input As #1
Line Input #1, a$
Close #1
fak = Val(a$)
fak = fak + 1
Open "c:\fakturaer\fakt.txt" For Output As #1
Print #1, Str(fak)
Close #1
ActiveCell.FormulaR1C1 = Str(fak)
Range("b9").Select
End Sub

På den anden knap skal den hedde:

Private Sub CommandButton2_Click()

' Gemmer fakturaen med fakturanummer som filnavn og udskriver den i to kopier
    fak = Str(Range("A1"))
    VUPTI = "c:\fakturaer\enkeltfakturaer\" & fak & ".XLS"
    ActiveWorkbook.SaveAs FileName:=VUPTI, FileFormat:=xlNormal, password:="", Writerespassword:="", ReadOnlyRecommended:=False, CreateBackup:=False
    ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=2, Collate:=True
    ActiveWindow.Close
End Sub

Når du åbner fakturaen, skal du bruge knap 1. Så bliver der indsat et unikt fakturanummer. Fakturanummeret bliver gemt i en særskilt fil, så den kan holde styr på nummereringen, uanset hvilken række af fakturaer, du bruger – bare de har den samme makro.

Når de er færdig med fakturaen, bruger du knap 2. Denne gemmer en kopi af fakuraen med nummeret som fil-navn. Dernæst udskriver den fakturaen i 2 kopier. Endelig lukker den det aktive vindue (fakturaen).

Forudsætninger (ellers må du tilpasse):
1.    Du have folderne C.\fakturaer og C:\faktuer\enkeltfakturaer på din pc.
2.    i c:\faktuer skal der ligge en fil, fakt.txt (åbn med Notesblok, vælg ny, skriv ”0” og gem som c:\faktuaer\fakt.txt)
3.    Dit fakturanummer står i celle A1

Skriv gerne tilbage, hvis dette er kinesisk!
Avatar billede rigtigebuko Nybegynder
24. august 2006 - 11:16 #3
Hej x-lars

1000 tak for at du vil hjælpe

Jeg har oprettet mappe, undermappe og fakt.txt
Mit fakturanummer står i N6
og eftersom det for mig er kinesisk det du har skrevet til mig, kan jeg ikke se om jeg kun skal ændre de steder hvor der står A1 til N6 eller om der er andre steder jeg skal ændre.

Også lige et andet spørgsmål... Kommer kommandoknapperne med på udskriften eller er de bare på skærmen??? De er der nemlig stadig når jeg vælger vis udskrift...
Avatar billede rigtigebuko Nybegynder
24. august 2006 - 11:20 #4
Hej igen x-lars
Jeg fandt ud af at der var et flueben ved "udskriv objekt" i egenskaber under formatter kontrolelement.
Hvis jeg nu for nemhedens skyld omdøber knapperne til
1. fakturanr
2. udskriv og gem
Får det så indflydelse på dit kinesisk???
Avatar billede x-lars Novice
24. august 2006 - 11:39 #5
Nej, det har ingen indflydelse på afviklingen, hvad der står på knapperne, så ret du bare løs!

Og ja, du skal bare rette A1 til N6 de steder, hvor det forekommer.
Avatar billede rigtigebuko Nybegynder
24. august 2006 - 11:43 #6
Oki lækkert - har jeg også allerede gjort :)

Men men men....
Skal der står et tal ex. 1 i N6 i skabelonerne???
Hvis ja, skal der stå 1 i alle skabelonerne???
Og holder det kinesiske selv styr på, hvad fakturaerne skal gemmes som???
Avatar billede rigtigebuko Nybegynder
24. august 2006 - 11:48 #7
Har leget lidt...
Fandt ud af der ikke skulle stå noget i N6...

Men når jeg udskriver og gemmer 2. faktura, siger "Professoren"
Der findes allerede en fil med navnet:
c:\Fakturaer\Enkeltfakturaer\0.xls på dette sted. Skal filen overskrives?
Avatar billede x-lars Novice
24. august 2006 - 12:04 #8
Hvad står der i N6, når du bruger knap2? Her du også rettet A1 til N6 i det kinesiske, der hører til denne knap?
Avatar billede rigtigebuko Nybegynder
24. august 2006 - 12:15 #9
Ups ups, jeg havde ikke fået rettet A1 til N6 på knap2.

Så nu virker det bare upåklagetligt :)

1000 Tak for hjælpen :)

Lige et tillægsspg....

Ved du hvordan man laver bindestreger i en celle til dato, så man er fri for at lave dem ved indskrivning af dato???
Avatar billede x-lars Novice
24. august 2006 - 12:32 #10
Prøv at højreklikke på cellen. Vælg "Formater celler...". I rullepanelet vælger du "Dato". Nu skulle du få en hel række forskellige muligheder for, hvordan du vil have en dato vist, herunder om den skal være skilt med punktummer, bindestreger, mellemrum el.

Hvis du skriver "=NU()" i cellen, viser den altid dags dato.
Avatar billede rigtigebuko Nybegynder
24. august 2006 - 12:58 #11
Datoen bruger jeg til at udregne hvor mange dage der er imellem =IDAG i celle M22 og født i celle F30
F30 har jeg formatteret til dd-mm-åååå under kategorien brugerdefineret.
Så når jeg taster 24-08-06 står der i cellen 24-08-2006
Hvis jeg ændre cellens format til kategori dato og type 14-03-98 og jeg så taster 240806 bliver det til 20-04-59. Hvilket det forøvrigt også gør nu, hvis jeg ikke taster bindestregerne.
Jeg ville jo bare gerne at jeg kunne nøjes med at taste 240806 også skal der stå 24-08-2006 i cellen.
Ved ikke om det kan lade sig gøre eller om det bare er et luksusproblem :)
Avatar billede x-lars Novice
24. august 2006 - 13:05 #12
prøv bare at taste "24-8" i cellen, så skal Excel nok selv finde ud af resten! §;-D
Avatar billede rigtigebuko Nybegynder
24. august 2006 - 13:08 #13
Hæ hæ, hvor nemt kan det være????? ;)
Avatar billede rigtigebuko Nybegynder
24. august 2006 - 13:09 #14
Er der så også en nem løsning på hvordan jeg altid åbner fakturaerne med makro???
Eller skal det bare vælges hver gang???
Avatar billede x-lars Novice
24. august 2006 - 13:10 #15
Men den skal altså have bindestregen med for at forstå, at der er tale om en dato og ikke et eller andet tal, som du vil have lavet om til en dato! Excels datosystem regner nemlig med hele dage fra og med 1. januar 1900! Så derfor svarer 24. august til 38.954 dage, regnet fra 1-1-1900. Hvis ikke Excel får at vide, at det er to datoer, der skal regnes med, bliver resultaterne ofte temmeligt sjove!
Avatar billede x-lars Novice
24. august 2006 - 13:12 #16
Så skal du sætte makrosikkerheden til det laveste niveau, og det kan nok ikke anbefales, medmindre du er sikker på, at I aldrig åbner regneark med makroer fra nettet eller som modtages via mail, og at I i øvrigt sidder bag en firewall. Jeg tror nok, at jeg ville leve med pop-up-boksene!
Avatar billede rigtigebuko Nybegynder
24. august 2006 - 13:14 #17
Hmmm... oki, så har jeg også lært det :)
Ja, resultaterne er sjove - men de kan også være møjirriterende :/
Avatar billede x-lars Novice
24. august 2006 - 13:23 #18
Så vil jeg tillade mig at lægge et svar. Godt, at det virkede!
Avatar billede ljvv Nybegynder
04. februar 2015 - 07:22 #19
Hej
Den løsning du beskriver er lige hvad jeg skal bruge.
Eneste problem r at jeg er helt grøn i det med kommando knapper, og jeg kan ikke få det til og virke. Er i tvivl om jeg gemmer det rigtig.
Håber jeg kan få lidt hjælp.

Mvh
Lars johan
Avatar billede x-lars Novice
04. februar 2015 - 11:03 #20
Hej Lars

Windows-version?
Excel-version?

Skriv gerne på x_lars at yahoo.com, hvis du kan sende dit regneark. (erstat at med snabel-a).

MVH X_lars
Avatar billede ljvv Nybegynder
04. februar 2015 - 12:21 #21
Hej Lars
Tak- det gør jeg. sammen med data på win og excel.

Mvh
Lars Johan
Avatar billede ljvv Nybegynder
04. februar 2015 - 22:28 #22
Fantastisk det virker! :-) Super fedt at der er nogle der gider og hjælpe os amatører! hvordan giver man point??
Mvh
Lars Johan
Avatar billede ljvv Nybegynder
04. februar 2015 - 22:37 #23
Fantastisk det virker! :-) Super fedt at der er nogle der gider og hjælpe os amatører! hvordan giver man point??
Mvh
Lars Johan