Avatar billede screwdriver Nybegynder
24. oktober 2006 - 08:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

SQL Søgning i et view, Interbase 7.5

Hej

Jeg har et problem med at når jeg laver en søgning i et view, tager der utroligt lang tid.

Databasen er på ca. 1 GB, med div. tabeller med op til 2-300.000 records.

Databasen indeholder en tabel (Test), som indeholder div GUIDs som linker til andre tabeller.
f.eks GuidTest, GuidVehicle og GuidCustomer

Hvor GuidVehicle, GuidCustomer findes i hhv. tabellen Vehicle og Customer.
Jeg har et view(View_Combi), hvor en tabel(test) indeholder Joins til f.eks. Vehicle og Customer tabellerne.

Hvis Jeg f.eks. skriver : select * From View_combi where RegNo = "AB12345" ; så tager søgningen ca 12 sek.
Jeg har index på RegNo og GuidVehicle

jeg har også prøvet:
SELECT GuidTest FROM Test WHERE GUIDVEHICLE IN (SELECT GUIDVEHICLE FROM VEHICLE WHERE RegNo = "AB12345");
Her er tiden på ca 6 sek.

Jeg har kørt SQL kaldet i SQL Manager 2005 for Interbase og Firebird, som under preformace analyse skriver at alle opslag i test tabellen er Non-Indexed reads, men der er indexer på alle felter i den tabel.

Er der nogen der har nogle gode ideer?
Avatar billede hrc Mester
24. oktober 2006 - 11:43 #1
Er felterne du joiner i Vehicle og Customer indekseret eller primærnøgle?
Avatar billede screwdriver Nybegynder
24. oktober 2006 - 12:05 #2
GuidVehicle er primær nøgle i Tabellen Vehicle
GuidCustomer er primær nøgle i tabellen Customer
I tabellen Test er feleterne GuidVehicle og GuidCustomer indekseret, dog uden det hjælper på hastigheden. Jeg får den samme hastighed, hvis jeg fjerner indexerne på de to felter
Avatar billede hrc Mester
24. oktober 2006 - 12:30 #3
Når nu du skriver GUID's; er det så tekststrenge du søger på? Det må være tungt. Har du mulighed for at lave en opstilling hvor nøglerne er heltal (oprette tabellerne men hvor referencen til Customer og Vehicle er integer.
Avatar billede screwdriver Nybegynder
24. oktober 2006 - 12:46 #4
Ja, det er textstrenges.
Hvis jeg selv laver opslaget i Vehicle tabellen først, og så bruger DE GuidVehicle som det opslag retunerer, til at slå op i Viewet, kan jeg finde et resultat på f.eks. 10 mS.
Det dur bare ikke med mange resultater

Var
  SQLStr : String ;
  SearchList : TStringList ;
  i : integer ;

SQLStr := 'Select GuidVehicle from Vehicle Where RegNo = ''AB12356'' Rows 100';
    Sql.Clear;
    Sql.Add(SQLStr) ;

    Open ;
    First ;
    While not eof do begin
      SearchList.Add(FieldByName('GuidVehicle').AsString );
      Next ;
    end ;

  if SearchList.Count > 0 then begin
    with Query1 do begin
      if Active then Close;
      Sql.Clear;
      SQLStr := 'Select * from View_Combi ' ;

          if SearchList.Count > 0 then
            SQLStr := SQLStr + ' Where '  ;
          for i := 0 to SearchList.Count - 1 do begin
            SQLStr := SQLStr + ' ( GuidVehicle  = :pGuidVehicle'+IntToStr(i) + ' )' ;
            if i < SearchList.Count - 1 then
              SQLStr := SQLStr + ' OR ' ;
          end ;

      Sql.Add(SQLStr) ;
      for i := 0 to SearchList.Count - 1 do
        ParamByName('pGUIDVehicle' + IntToStr (i) ).AsString := SearchList[i] );

      Open;
Avatar billede hrc Mester
24. oktober 2006 - 13:16 #5
Hvad med at banke resultatet over i en temp-tabel hvor der så er et begrænset antal records og lave dine joins med den - og så lade det køre i en stored-procedure somd it view kalder?

delete from temptabel
insert into temptabel select guidvehicle from vehicle where regno = @regno
Avatar billede screwdriver Nybegynder
23. oktober 2014 - 08:01 #6
Lukker