Avatar billede leory Nybegynder
24. oktober 2006 - 18:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

regering samf

http://peecee.dk/?id=8711

Er den nuværende regering en flertals eller mindretalsregering ?
Avatar billede leory Nybegynder
24. oktober 2006 - 18:24 #1
hjælp tak
Avatar billede old-faithful Praktikant
24. oktober 2006 - 19:03 #2
Forklaringen står sådan set i det link du viser.

En regering er en mindretalsregering, hvis partierne i regeringen ikke tilsammen udgør over halvdelen af folketingets pladser. DF er ikke med i regeringen, og Venstre og de Konservative udgør ikke tilsammen over halvdelen af Folketinget.

Ja, regeringen er en mindretalsregering.
Avatar billede leory Nybegynder
24. oktober 2006 - 20:46 #3
Sider der så 2 ministre i regeringen??
KV ??
Avatar billede leory Nybegynder
24. oktober 2006 - 20:49 #4
Nu der står Vælg ét ministerium ud og find frem til følgende:

Er det så fx: Social demokratiet, Venstre SF etc.. Er det dem?
Hvis det er det så vælger jeg Social demokraterne.
hvad hedder ministeren.
Hvilke arbejdsopgaver har ministeriet??
Hvilke sager arbejder min isteriet med i øjeblikket??
Avatar billede leory Nybegynder
24. oktober 2006 - 21:06 #5
hjælp
Avatar billede old-faithful Praktikant
24. oktober 2006 - 21:16 #6
2 Ministre?? Nej da! Jeg tror du har misforstået noget.

Du har vel hørt om statsministeren, udenrigsministeren, socialministeren, undervisningsministeren, integrationsministeren osv. Der er flere ministre i en regering!! For tiden er nogle af ministrene konservative og andre fra Venstre.

En minister er "chefen" på et område. F.eks. er det undervisningsministerens job at sørge for undervisningen (skoler osv.) i landet.

Et parti har kun ministre, hvis dette parti er en del af regeringen. Det er Socialdemokraterne ikke.
Avatar billede leory Nybegynder
24. oktober 2006 - 21:21 #7
Så tager jeg Venstre :)
kan du hjælpe med det..

hvad hedder ministeren.
Hvilke arbejdsopgaver har ministeriet??
Hvilke sager arbejder min isteriet med i øjeblikket??

ok jeg har om Venstre... kan du ikke hjælpe..
Avatar billede leory Nybegynder
24. oktober 2006 - 21:24 #8
hvor mange er der egentlig??
Avatar billede old-faithful Praktikant
24. oktober 2006 - 21:38 #9
Du kan se en oversigt over alle ministre her: http://www.stm.dk/Index/mainstart.asp?o=156&n=1&h=4&s=1

Det letteste er bare at vælge en af ministrene, og så gå ind på ministeriets hjemmeside og læse om hvad de beskæftiger sig med.
Avatar billede leory Nybegynder
24. oktober 2006 - 21:54 #10
Er der ikke 30 ministre og jeg vælger undervisningsministren ;) Bertel Haarder..
Avatar billede old-faithful Praktikant
24. oktober 2006 - 22:02 #11
Ok