Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 12:49 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke instaallere windows

Ny hdd blev købt her i går, da min gamle er ved at være færdig, skulle så til at instaallere windows på den, men det gik ikke.
Der stod at installationsprogrammet ikke kunne finde min cd i drevet, eller at det ikke var ne gyldig cd jeg havde. Wtf, har købt min windows xp pro fuldt lovligt igennem et firma til 1000kr. Og windows blev fint insta´lleret på tidligere hdd.

Hvad kan der være galt?
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 12:50 #1
*installere*
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2006 - 12:52 #2
Er det en SATA Harddisk du skal installere på ?
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede peet49 Nybegynder
28. oktober 2006 - 12:53 #3
Tjek jumper på drevene, er de på samme kabel skal HD være master/ cdrom være slave
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 12:53 #4
Nej, det er en IDE.
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 12:54 #5
Drev og hdd, kører på hver deres kabel.
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2006 - 12:55 #6
Hvis det er en IDE disk, har du så jumpet den på samme måde som den gamle master
Jumpere sider bagpå harddisken (lille plastik dims over 2 ben)
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 12:56 #7
næ. Regnede med at jumperen stod til det den nu skulle på den nye hdd, men kan lige tjekke.
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 12:58 #8
Den sidder samme sted som på den gamle hdd.
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2006 - 13:05 #9
"Den sidder samme sted som på den gamle hdd."
Du skal checke at den sidder på de ben der har samme bogstavs betegnelse.
Det er ikke ens på de forskellige HD fabrikater, den jumperen f.eks fysisk sidder i de midterste ben
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 13:07 #10
jamen, det er den samme hdd jeg har købt igen. Men kan godt tjekke.
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 13:08 #11
De har samme bogstavs betegnelser.
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2006 - 13:11 #12
Godt, prøv lige:
Tryk på "Delete" knappen (DELL PC = F2) under opstart for at komme i Bios. Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)
Herefter starter du installationen af windows og ser om den booter og og evt. installere den
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2006 - 13:12 #13
Smutter lige et par timer, men peet49 kan måske hjælpe ?
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 13:16 #14
Alle er velkommen til at hjælpe. Men kan først prøve dit tips af her om 30min.
Så vender jeg tilbage der.
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 14:11 #15
Det hjalp heller ikke. Jeg finder det her MEGET mystisk.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2006 - 14:16 #16
Der er noget der ikke stemmer her, du skriver "Der stod at installationsprogrammet ikke kunne finde min cd i drevet, eller at det ikke var ne gyldig cd jeg havde" Installationen kan da umuligt sige det, hvis den er gået i gang har den jo fundet cd-en
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 14:23 #17
ALtså. Jeg sætter first bootdevice til cd'rom. SMækker windows xå cd'en i, og klikker på save&exit. Så kommer der frem med at man skal trykke på en tast for at boote op på cd'en. SÅ indlæser den en masse filer. Og når jeg kommer til det punkt hvor windows skal installeres for første gang på hdd'en, bliver der skrevet "Installationsprogrammet kunne ikke læse den cd, du har sat i, eller cd'en er ikke en gyldig windows-cd"

:(
28. oktober 2006 - 14:27 #18
Hvordan er CD drevet sat til ? Mht Master/slave Primær/Sekundær EDI ?
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 14:30 #19
Mit dvd drev, har sit eget kabel ned til bundkortet. Der er det tilsluttet IDE2 (HDD til IDE1)
Og det er tilslutte det stik, hvor der står primary på.
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 14:36 #20
Og den står som master på jumper.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2006 - 14:36 #21
OK! så er jeg med - er din XP-skive pæn ren og uden synlige ridser
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 14:38 #22
Xp cd'en er pæn og uden ridser. Har enda for en sikkerheds skyld, lige tørt den ren med et nyt brille klud. Og der som sagt, intet snavs/rider at se på den.
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 14:40 #23
Damn det er et skod keyboard det her :S
Avatar billede off-line Nybegynder
28. oktober 2006 - 14:44 #24
Prøv at bytte om på kablerne til bundkortet. Hvis det ikke hjælper, så prøv,
at flytte henholdsvis HD og CD på kabelstikkene.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2006 - 14:46 #25
Hvis du har diskettedrev i dyret ville jeg vælge at kopiere "i386" over på disken ved hjælp af en Win98 startdiskette, det forlænger godt nok installationstiden med ca. 20 min. men du har jo allerede brugt meget tid
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 14:47 #26
dvs jeg prøver at sætte HDD til IDE2 og dvd drev til IDE1?
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 14:48 #27
Har desværre ik' noget diskette drev.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. oktober 2006 - 14:56 #28
Ja netop sådan. Men de kan også sidde forkert på kabelstikket
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2006 - 14:57 #29
Det gør det jo lidt bøvlet fordi du helst skal skal bruge "smartdrv.exe" ellers tager det lang tid. Hvis det er på samme computer hvorfor kloner du så ikke bare din gamle disk over på den nye, det sparer da en hulens masse arbejde
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 15:03 #30
gotfred - Det hjalp ikke.

helgec - Hvad mener du med kloner? Min gamle hdd er ret færdig, så hvorfor skal jeg klone dens muligvis ødelagte filer over på den nye? Eller skal det forstås på en anden måde?
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 15:04 #31
Nu har jeg godt nok en ulovlig kopi af xp som jeg brugte for ca. 1 års tid siden inden jeg købte den her lovlige udgave.
SKulle man prøve at installere den ulovlige og så installere den lovlige oveni bagefter og se om det hjælper?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2006 - 15:24 #32
Hvis dit gamle system kørte så er det vel ikke særlig sandsynlig at du har corrupte filer, med det er naturligvis din afgørelse, det var blot et forslag :o)
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 15:43 #33
lol....med min ulovlige udgace ad xp, kan jeg godt komme videre :/
Nu er den lige igang med at installere windows. Når det så er klaret, bliver den lovlige smækket i og så må jeg bare krydse fingre for den så vil denne her gang.

Men vender lige tilbage om 1 times tid :)
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 16:09 #34
Kan det ha' noget at gøre med der står "opgradering" på min windows xp æske? Altså den først kan instaalleres, hvis et eksisterende os allerede er instaalleret på ens hdd?
Det har ihvertfald virket, da jeg nu er i fuld gang med at installere den lovlige udgave igen.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2006 - 16:17 #35
Ja hvis det er en opgradering så ændrer det jo unægteligt lidt på situationen, men så har du jo stadig en "uuhum" installation
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 16:21 #36
En "uuhum" installation? Er igang med at installere den lovlige igen.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2006 - 16:30 #37
Mener du en opgradering sletter alle spor? hvis ja hvad er det så den opgraderer
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 16:41 #38
Den kan jo slette alt. Man vælger bare formaterer ntfs (langsom) for at være på den sikre side.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. oktober 2006 - 16:58 #39
Hvordan er din Windows ulovlig? Hvis den er magen til den du har købt, altså
henholdsvis home/pro, så kan du bare bruge din lovlige nøgle. Det er jo ikke
winCDén i sig selv, som er ulovlig, men måden man bruger den på.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2006 - 17:00 #40
"Den kan jo slette alt." OK det var ikke det jeg forstod ved en opgradering
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 17:24 #41
Men det kan man altså. Det står også i manualen som fulgte med windows :)
Nu skal jeg bare finde ud af hvem der skal ha' point.
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 17:30 #42
gotfred - Den ulovlige, er en engelsk udgave med sp1. Den lovlige, er en dansk udgave med sp2.
Derfor vil jeg hellere bruge den cd (lovlige) med den gyldige cd-key :)
Avatar billede off-line Nybegynder
28. oktober 2006 - 17:36 #43
Ok det er du så også nød til, når det er to helt forskellige udgaver. Nøglen
passer simpelhen ikke. Det havde ellers været så let.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2006 - 17:45 #44
"Nu skal jeg bare finde ud af hvem der skal ha' point." Ja da skal du bare glemme alt om mig, men jeg ser gerne at du overvejer at ta` mig med i din aftenbøn (ved lejlighed)
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
28. oktober 2006 - 20:02 #45
lidt svært hvem, men jeg giver bare en point så.
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2006 - 20:06 #46
Du kunne jo bede folk om at lægge et svar og så dele dem ligeligt
Avatar billede peet49 Nybegynder
29. oktober 2006 - 07:47 #47