Avatar billede stratokaster Novice
15. december 2006 - 14:12 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Luft mellem tekst CSS!

Hej,

hvordan ændrer man luftafstanden i en tekst, får nemlig mere luft i Mozilla end i Explorer, når jeg indsætter en tekst i div?
Avatar billede olebole Juniormester
15. december 2006 - 14:14 #1
<ole>

<style type="text/css">
div {
    air: more;
}
</style>

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
15. december 2006 - 14:16 #2
Hehe ... selvfølgelig bare en joke  =)

Nu ved jeg ikke præcis, hvad du mener med 'luft', men hvis du mener afstand mellem linjerne, kan du prøve med:

div {
    line-height: 1.5em; // Normal-værdi er ca. 1.2em
}
Avatar billede sporado Nybegynder
15. december 2006 - 14:24 #3
hvis du vil have luft ml. bogstaverne [ l u f t ], så brug

letter-spacing: 5px;

...og experimentér lidt med antal pixels
Avatar billede stratokaster Novice
15. december 2006 - 14:38 #4
Nej det er line-height jeg snakker om, jeg plejer at kode med tabller men nu hvor jeg bruger div er der pludselig dobbelt så meget luft mellem linierne i Mozilla.Når jeg ændrer den til feks. 0.5 så bliver den ikke mindre i Mozilla kun i Explorer, men den vil gerne give den mere luft i Mozilla feks. når jeg sætter den til 3em? Er der en måde man kan få linie afstanden til at se ens ud i både Mozilla og Explorer?
Avatar billede stratokaster Novice
15. december 2006 - 14:39 #5
<ole>

<style type="text/css">
div {
    air: more;
}
</style>

/mvh
</bole>

LoL.... Olebole din sjover!
Avatar billede olebole Juniormester
15. december 2006 - 14:44 #6
stratokaster >> Prøv at lægge et link til dokumentet, for jeg er helt sikker på, du begår en fejl et sted. Der må ikke være forskel på, om tekst står i et div eller tabel-celle  :)
Avatar billede stratokaster Novice
15. december 2006 - 14:47 #7
Okay er tilbage igen kl.18.00 skal skynde mig til frisøren! Olebole
Avatar billede olebole Juniormester
15. december 2006 - 14:52 #8
Hmmmm .... en stratokaster med filtrede strenge ... ja, det må man jo se at få orden på  ;D

Jeg er nok ikke så meget online i weekenden, men ellers er der garanteret andre, der kan hjælpe dig ... God Jul  *<|;o)
Avatar billede stratokaster Novice
15. december 2006 - 18:07 #9
Hej så er jeg tilbage, her er koden:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN""http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>

<body>

<div align="center">
  <div id="container">

    <div class="topbanner"></div>

    <div class="ikon">
      <?php include_once("includes/ikon.php");?>
    </div>

    <div class="menu">
      <div class="innermenu">
        <?php include_once("includes/menu.php");?>
      </div>
    <div class="menu1">
      <div class="innermenu1">
        <?php include_once("includes/menu1.php");?>
      </div>
    <div class="menu2">
      <div class="nyhed"></div>
    </div>

    <div class="main">
      <div class="footer1"></div>
      <div class="pic1"></div>
      <div class="left"></div>
      <div class="slogan"></div>
      <div class="box">

      <span class="broed">Nej det er line-height jeg snakker om, jeg plejer at kode med tabller men nu hvor jeg bruger div er der pludselig dobbelt så meget luft mellem linierne i Mozilla.Når jeg ændrer den til feks. 0.5 så bliver den ikke mindre i Mozilla kun i Explorer, men den vil gerne give den mere luft i Mozilla feks. når jeg sætter den til 3em? Er der en måde man kan få linie afstanden til at se ens ud i både Mozilla og Explorer?

      </span></div>

    </div>

    <div class="footer">
      <?php include_once("includes/footer.php");?>
    </div>

</body>
</html>

Jeg prøvede at sætte denne doctype ind istedetfor også blev det ens igen?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Syntes bare jeg har brugt

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN""http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

før uden at det gav problemer?
Avatar billede stratokaster Novice
15. december 2006 - 18:15 #10
Prøvede lige at bruge <p> istedetfor <span> der virkede det også med

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN""http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Kan åbenbart ikke bruge <span> ?
Avatar billede olebole Juniormester
18. december 2006 - 12:28 #11
div- og p-elementer er det, man kalder block-elementer. Det betyder blandt andet, at de danner en blok af tekst med et linjebrud før og efter elementet.

span-elementet er derimod et inline-element - og kan bruges et hvilket somhelst sted i en tekstlinje, uden denne deles.

Bruger du en doctype uden definitions-URL, disabler du store dele af CSS i IE6. Derfor sker der ofte noget andet, hvis du sletter URL'en  =)
Avatar billede stratokaster Novice
20. december 2006 - 17:46 #12
Jeg plejer at bruge denne doctype

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

og der har jeg brugt <span> hvis jeg ikke ville have et linieskift, men i <p> kommer der jo automatisk linieskift!

Men det kan jeg åbenbart ikke i

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN""http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
Avatar billede roenving Novice
24. december 2006 - 11:26 #13
Hvornår ?-)
Avatar billede stratokaster Novice
02. april 2014 - 16:41 #14
lukketid!