Avatar billede musial Nybegynder
18. december 2006 - 07:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Beregning af lån!?

Hej, mig og min kæreste har tænkt os at tage et stort lån, så vi kan betale vores gæld rundt omkring.

har lavet et eksempel på www.citybank.dk med 120.000 vil gerne betale med 2000 om måneden. Jeg får dette svar:

Det lånte beløb er 121.500 kr., månedlig ydelse 1.258 kr. - 2.112 kr., pålydende årlig rente: 6,9% - 18,4%, nominel årlig rente: 7,1% - 20,0%, ÅOP: 7,6% - 20,6% ved løbetid på 144 måneder. Eksemplet er beregnet med den længst mulige løbetid, for det angivne lånebeløb. Citibank forbeholder sig ret til at tilbyde kortere løbetider ifb. med samme lånestørrelse.

Hvis nogen kunne forklare mig, hvad de forskellige ting betyder, og hvor meget jeg så kommer til at betale sammenlagt!?

Hvis nogen kender et billigere sted at låne penge må i meget skrive det til mig.

På forhånd tak
Musial
Avatar billede vejmand Juniormester
18. december 2006 - 07:44 #1
Pålydende årlig rente: 6,9% - 18,4%
Den rente du får oplyst (Afhænger af bankens vurdering af jeres evne til at tilbagebetale lånet, bl.a. med hensyn til sikkerhed for lånet)

nominel årlig rente: 7,1% - 20,0%
Udtryk for et låns pålydende rente med tillæg af rentes renteeffekten dvs. hvis et lån har tolv rentetilskrivninger (månedlig rentetilskrivning) i løbet af et år.

ÅOP: 7,6% - 20,6% ved løbetid på 144 måneder
"ÅOP" er forkortelsen for "årlige omkostninger i procent". Størrelsen skal oplyses overfor en forbruger i alle kreditforhold. ÅOP udtrykker ikke blot et låns rente, men også de med lånet forbundne omkostninger, hvad enten der drejer sig om etableringsomkostninger, herunder også tinglysningsomkostninger, forsikringsgebyrer  eller løbende opkrævningsgebyrer mv. Da renter er fradragsberettiget rent skattemæssigt og gebyrer ikke er det, viser flere låneudbydere tillige åop efter skat, således at man kan se nettovirkningen heraf.

Stjålet herfra: http://www.bankinfo.dk/%C3%A5op.asp

I skal henvende jer til banken, for at få oplyst hvilken rente der er aktuel i jeres situation.
Avatar billede dyrbye Praktikant
18. december 2006 - 12:31 #2
I værste tilfælde skal I betale 305000,- kr

Prøv at kigge her når I har fået den aktuelle rente fra citybank

http://mybanker.dk/

Hvilken bank har I nu?
Avatar billede musial Nybegynder
18. december 2006 - 16:01 #3
Jeg har Nordea, og min kæreste har Citybank.

Hvilket skal man være opmærksom på og hvorfor?

1. Pålydende årlig rente:
2. nominel årlig rente:
3. ÅOP:

som jeg kan se på de eksempler citibank giver er der en stor difference, så hvis nogen gad at lave et eks. hvordan det ville se ud at låne 200.000 kr.

med nogle tilfældige procenter ville være smukt.
Avatar billede dyrbye Praktikant
18. december 2006 - 16:19 #4
6,9 % er en hæderlig rente men 18,4 % det er meget dyrt.

Prøv beregning her:

http://allermand.homepage.dk/laan.html

200000,-.kr til 6,9 % i 144 mdr koster 151,- kr pr mdr og 281000,- kr ialt.

I har ikke hus eller lejlighed med friværdi?

Det første I gør er at tage til den ene af bankerne for at få et tilbud så ved I hvor I står til de næste 2 banker.
Avatar billede musial Nybegynder
18. december 2006 - 16:23 #5
nej vi har hverken, hus, bil eller lejlighed..
Vi flytter fra Fredensborg nordsjælland til Kolding her den 1. januar, så tænkte vi på at slå vores lån sammen, og derefter betale omkring 2000 om måneden. vi har gæld for omkring 150.000, men så ville vi bruge resten af pengene til møbler osv. til vores nye lejlighed.
Avatar billede dyrbye Praktikant
18. december 2006 - 16:27 #6
Har I begge job?

Vellønnede?
Avatar billede musial Nybegynder
18. december 2006 - 16:28 #7
okay, nu du skriver dette eksempel: 200.000,-.kr til 6,9 % i 144 mdr koster 151,- kr pr mdr og 281000,- kr ialt

det koster vel lidt mere end 151 kr. om måneden hehe.

Hvilket slags lån, eller hvor ville i anbefale mig at låne den slags penge?
Avatar billede musial Nybegynder
18. december 2006 - 16:39 #8
nej, men vi tager hvad, som helst når vi kommer til Kolding, regner nok med almindelig fuld tid, det vil sige for os begge omkring 18-20.000 udbetalt i alt, efter skat selvfølgelig.

Huslejen er 5.000 incl. det hele. på nær el hver 3. mdr.
Avatar billede dyrbye Praktikant
18. december 2006 - 17:13 #9
UPS

1951,- kr pr mdr

Så vent til I er flyttet og begge har fået job så står I bedst til forhandling.
Avatar billede vejmand Juniormester
22. januar 2007 - 06:29 #10
Kan spørgsmålet lukkes?
Avatar billede fredjansen25 Nybegynder
19. november 2014 - 11:03 #11
Der er naturligvis også rentefradrag og skattefradrag på online lån (nøjagtigt som på et almindeligt bank lån).Det er som regel den pågældende lånudbyder som indberetter dette fradrag til SKAT, men det er altid en god ide at kontrollere om fradraget fremgår af din årsopgørelse. Prøv at kigge her http://www.pengepungen.dk/
Avatar billede henrikclausen Novice
22. marts 2017 - 12:32 #12
Jeg har også selv stået i netop samme situation, jeg fik anbefalet at kigge på lån her http://www.bank-i-danmark.dk/cashbank-dk.html hvilket jeg ikke har fortrudt, de har god info om hvad man skal gøre.
Avatar billede Kasper Thompsen Praktikant
04. juni 2018 - 14:04 #13
du kan bruge denne skabelon som ikke er 100% nøjagtig, men dog alligevel rimelig god.

https://www.billigforbrugslaan.dk/laan-penge-uden-krav/  vælg arket 'Amortisering'