Avatar billede snowflake7 Nybegynder
27. januar 2007 - 16:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvad er en dekomprimeringsbombe?

Nå jeg scanner med mit antivirus system så finder den filer, der er dekomprimeringsbomber. Hvad vil det sige?

og hvad kan man gøre ved dem?
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. januar 2007 - 16:05 #1
En dekomprimerings bombe er en fil der er komprimeret (zippet) og når den bliver dekomprimeret (unzippet) så for den systemet til at gå ned. Dekomprimeringsbomber kan bl.a. gøre det at mail scannere, der er lavet til at dekomprimerer pakkede filer for at kunne scanne dem går ned, hvorefter man kan få virus og bagdøre forbi
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. januar 2007 - 16:06 #2
man skal slette dem hvis man er ikke med sikkerhed ved at det ikke er en dekomprimeringsbombe
Avatar billede snowflake7 Nybegynder
28. januar 2007 - 11:54 #3
Okay tak for svaret.
De filer avast fandt, var nogle iso-filer jeg selv havde lavet, så jeg er ikke specielt glad for at skulle slette dem.
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. januar 2007 - 18:21 #4
Netop iso filer er jo komprimerede filer. Hvor du kan lave et iso der udpakket fylder mere end det medie det skal ligge på, hvilket vil medføre at tingende går ned
Avatar billede gungajin Praktikant
11. juni 2009 - 11:41 #5
Avast har fundet et par hundrede "dekomprimeringsbomber" på mit ellers meget stabile system, men ingen virus eller trojaner. Det ligger vist nok i filernes natur at de fylder mere når de bliver dekomprimeret, vil jeg tro.

Har ikke oplevet at mit system gik ned af den grund.

Mon det ikke er en bug i avast, at den kalder alle komprimerede filer, bl.a. zip og par filer for bomber?
Avatar billede Poul-Werner Nybegynder
14. september 2014 - 12:02 #6
Tak gungajin - Avast internet security har fundet et par hundrede filer under devicen "nogle filer kunne ikke scannes". Pakkeværktøjer mærket af: bl.a. ole, 7zip, cab og zip, deraf adskillelige "dekomprimeringsbomber". Min windows defender scanner medfører dette. Selv har jeg også et meget stabilt system, og det går heller ikke ned af den grund. Jeg har dog valgt BullGuard internet security som antivirus scanner, hvor selv kan lave et scanningsprogram (programfiler) med bl.a. oplysninger fra ovenstående avast pakkeværktøjer. Og bullguard med denne valgte programscanning springer kun ca. 15 filer over og tager ca. 50 min. Jeg er enig med gungajin i at det må være en fejl(bug) i avast scanningsprogram