Avatar billede haolan Nybegynder
21. marts 2007 - 19:42 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Min computer genstarter hele tiden

Hej eksperter..

Hvad er der galt med min computer når den genstarter hurtigere end man kan nå at sige crapcake..?

Jeg når lige at se startuplogoet hvor der står ASUS med stor bogstaver eller hvad det nu er.. Så genstarter den igen.. Og sådan bliver den ved hele tiden i en uendelig køre..

Jeg har haft problemer med de sidste par dage at den har genstartet mens jeg har siddet og spillet på den... Temperaturen virkede lidt højere end den ellers plejede.. Men den har dog ikke været oppe på de skadelige temperaturer endnu (max 65) og køleren kører i normal hastighed hele tiden (ca. 2700RPM)

Den er så her idag blevet meget værre og genstarter nu hurtigere end den kan nå at indlæse noget.

Jeg har forsøgt at pille næsten alt fra.. Harddisk, CD-rom drev, Kabinetkølere og USB-Port, men lige meget hjalp det..

Jeg har også forsøgt at pille mine ram ud og starte den op, hvilket blot resulterede i en meget høj hyletone og intet skærmbillede, så jeg satte dem i igen, og derved igen genstarter den konstant og hele tiden..

Jeg har forsøgt at skifte mit PCI-E grafikkort ud med et almindeligt (MEGET gammelt) PCI grafikkort, hvilket resulterede i at den ikke længere sagde lyden "bib" hver gang den genstartede, men tilsyneladene blev den dog ved med sit genstart pjat (kunne dog ikke se det, da den ikke ville vise noget billede)..

Jeg er nu helt lost i hvad der kan være galt..
Er mine ram defekte? (har desværre ikke andre blokke at teste med)
Er min strømforsyning måske stået af? (har desværre heller ikke andre der passer til)
Er det mit bundkort der har sagt farvel?

Skal lige siges at computeren kun er fra august 2006, så det er ret trist den allerede er kaput :S

Nogen forslag til hvad der kan være galt og hvad jeg skal gøre??

min CPU er en Intel P4 3.6 GHz
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2007 - 19:47 #1
Hvis computeren genstarter før Windows loades lyder det nu som et ramproblem
Avatar billede haolan Nybegynder
21. marts 2007 - 19:48 #2
ok, det gør den.. Så jeg skal prøve at få fat i en anden ramblok og køre systemet igen?
Avatar billede haolan Nybegynder
21. marts 2007 - 19:50 #3
skal lige sige at jeg har forsøgt at trykke DEL for at loade bios..Den når lige at vise bios vinduet og så genstarter den igen.. Så ikke engang bios kan jeg komme ind i..
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2007 - 20:16 #4
Det lyder da helt forkert, har du mulighed for at fjerne batteriet fra bundkortet i ca. 10 minutter, herefter sætter du det i igen og forsøger at boote
21. marts 2007 - 20:19 #5
... tror nu på at det kunne være PSU (Strømforsyninge) som er dårlig...

Tanke: Sæt kassen ud i kulden (i disse dage) et par timer; ta' den ind og tænd for den med det samme ...
Avatar billede c-holst Novice
21. marts 2007 - 21:30 #6
anden tanke
over en reklamation inden du mikker for meget med noget der kan ses
Avatar billede haolan Nybegynder
21. marts 2007 - 21:46 #7
Computeren er hjemmebygget.. så derfor ikke så meget reklamation på den led.. Kun ved de enkelte komponenter :)
Avatar billede haolan Nybegynder
21. marts 2007 - 21:49 #8
Kan ikke rigtig finde ud at at pille batteriet ud af bundkortet.. det sidder spændt fast i en masse plastik ting..

Med at stille den uden for må jeg lige prøve imorgen så..
Avatar billede haolan Nybegynder
22. marts 2007 - 13:20 #9
Kan stadig ikke finde ud af at pille batteriet ud.. Jeg har dog forsøgt at resette den uden at pille batteriet ud.. Ved ikke om det er noget man kan, men det hjalp ihvertfald ikke..

Den er idag blevet endnu værre.. Nu genstarter den hele tiden uden den når at vise noget på skærmen.. Man kan lige nå at høre et klik fra skærmen, som tegn på at den modtager noget.. Og så genstarter den igen og så høre man endnu et klik fra skærmen.

Jeg fik idag af vide at jeg godt kunne teste mine ram.. Jeg kører dual channel og jeg mente ikke den kunne starte op uden at der sad to blokke i.. Så jeg prøvede først med kun den ene ramblok og bagefter den anden.. Men med samme resultat, så jeg går ud fra at heller ikke rammene er problemet..
Avatar billede haolan Nybegynder
23. marts 2007 - 16:42 #10
Update:

Jeg har nu fået testet computeren med en anden strømforsyning og stadig med samme resultat..

Den genstarter konstant, så min umiddelbare konklusion er at mit bundkort har sagt farvel.. Det eneste jeg ikke har prøvet at skifte ud er min CPU. Og jeg har så også forsøgt med et grafikkort der ikke helt virkede på den comp, men det lød som om den stadig genstartede..

Så vidt jeg ved kan det ikke være min CPU eftersom den jo ikke engang når længere end bios..

Så er i enige om at det må være mit bundkort der skal retur til forhandleren?
Avatar billede c-holst Novice
23. marts 2007 - 19:23 #11
det er da værd at prøve
Avatar billede haolan Nybegynder
30. marts 2007 - 11:01 #12
Forhandleren har testet bundkortet og fandt ingen problemer.. så heller ikke der var fejlen.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2007 - 12:12 #13
Blev det testet med dine ram og grafikkort??
Avatar billede haolan Nybegynder
30. marts 2007 - 13:20 #14
Nej..det er købt et andet sted.. men jeg har hart mine ram i èn af gangen for at se om det var en af dem.. Men det hjalp umiddelbart ikke..
Avatar billede c-holst Novice
01. april 2007 - 17:13 #15
prøv det gamle råd om at samle maskinen uden for kabinettet. på den måde udelukker du, at der er tale om kortslutninger med stellet.

for at starte den, kortslutter du de to pins til powerswitcen et øjeblik, så starter den.

ps kører du med en blok af gangen skal den side i et andet slot, end når du kører dual
Avatar billede haolan Nybegynder
01. april 2007 - 18:53 #16
ok.. det vil jeg prøve så snart jeg har muligheden.. Jeg har PT ikke noget jeg umiddelbart kan bruge til at kortslutte de to pins..

Er det muligt at starte en PC op uden CPU i, så man i det mindste når ind til og ser om det kan være den der er problemet.? Den er begyndt at genstarte hurtigere end den kan nå at vise noget på skærmen nu..
Avatar billede haolan Nybegynder
04. april 2007 - 18:33 #17
Har nu fået sat nogle sprit nye ramblokke i og testet den på et bord uden for kabinettet.. stadig med samme resultat.. Det eneste jeg kan komme i tanke om der er tilbage er min CPU.. derfor spørger jeg igen.. er det muligt at pille sin CPU ud og starte computeren op, så langt den nu kan komme uden der sker noget?
Avatar billede c-holst Novice
04. april 2007 - 20:35 #18
Det kan du roligt gøre, så skulle den gerne bippe løs.
Avatar billede haolan Nybegynder
05. april 2007 - 01:40 #19
Har nu prøvet at starte op uden CPU..

Der sker dog intet.. Der kommer ikke noget skærmbillede frem.. Det eneste man lige høre er et lille klik fra dvddrevet.. Er det normalt at den gør sådan? Jeg havde forestillet mig en lille tekst med "No CPU installed" eller sådan.. Men skærmen står bare og blinker med sit led-lys som om computeren stod i stand by.

Men genstarter gør den trods alt ikke..
Avatar billede c-holst Novice
05. april 2007 - 07:04 #20
må indrømme at min fantasi er ved at løbe tør, hvad siger du helgec?

kunne du prøve at sende din cpu ind til reklamation?
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2007 - 07:48 #21
Jeg var snart mest nervøs for at computeren var begyndt at køre uden CPU - som jeg læser det må genstarten ske under POST - ram må vi udelukke da du har testet det - prøv at fjerne alt hvad du kan, harddisk, cd-drev, etc. hvis du stadig har kortet placeret på bordet, så start computeren ved at kortslutte jumperen altså således at din powerknap på computeren ikke involveres, hvis du kan komme i BIOS så sæt BIOS til LOAD SETUP DEFAULT. Når du skriver "Jeg har dog forsøgt at resette den uden at pille batteriet ud.. " mener du så at du har korsluttet jumperen der er beregnet til at resette, eller??
Avatar billede haolan Nybegynder
05. april 2007 - 15:48 #22
computeren når ikke engang dertil hvor jeg kan gå i bios når CPU er isat når man lige at høre et klik fra skærmen som om den modtager signal og så genstarter den igen.. Så der når ikke at komme noget skærmbillede frem..

Problemet med at aflevere min CPU hos forhandleren er at de tager 250 kr hvis det viser sig den ikke fejler noget, hvilket er ærgelige penge, nu når jeg allerede har måttet betale samme beløb da jeg indleverede mit bundkort..

Jeg har haft ALT pillet fra som du forslår så den kun lige havde ram, cpu, køler og grafikkort isat så den kunne starte op, men desværre med samme resultat.. Hvis jeg ikke sætter grafikkort i, bibber den bare en masse gange. Men grafikkortet har også været tilbage ved forhandleren og havde ingen fejl.

Hvad angår reset, så har du forstået rigtigt jeg flyttede jumperen det ene hak den nu skulle for at resette, da jeg ikke umiddelbart kunne få batteriet pillet ud. I manualen står der desværre ikke skrevet hvordan man piller det ud og jeg turde ikke brække for meget i det.
Avatar billede haolan Nybegynder
08. april 2007 - 21:16 #23
Kom lige i tanke om at min gamle strømforsyning jeg testede med har samme watt som den nye..

Ved ikke om det er nok til min computer der indeholder:

- 3.6Ghz Intel P4 CPU
- 1stk 200gb sata 2 HD
- 1stk club3D x1300 pro 256MB DDR2 m. to skærme tilsluttet
- 1stk DVD brænder
- 1stk DVD drev
- 1stk Freezer 7 Pro CPU-køler
- 2 stk kabinetkølere
- Kabitnet med blåt led light i front med system temperatur, støjniveau og fan speed målinger
- 4x512 MB ram blokke i 2xdual
- 2 USB i front, samt 4USB i bag

Strømforsyningen er på 400 watt med 14amp på 12v1 og 15amp på 12v2, er den så stor nok til min PC?

Den har jo godt nok kørt hidtil, så ved ikke om det kan være problemet...
Avatar billede c-holst Novice
08. april 2007 - 21:37 #24
hvis du er i tvivl, kan du jo tage drev, og ekstra blæsere og lys fra. ikke cpublæseren
Avatar billede haolan Nybegynder
10. april 2007 - 00:46 #25
jeg har som sagt pillet ALT fra compen undtagen det der lige skal til at starte den op og med samme resultat..

Umiddelbart kan jeg snart ikke se andet end at min CPU må være defekt, så jeg indlevere den til butikken imorgen (tirsdag), hvis ikke i har andre forslag?

- Bundkort er testet af forhandleren
- Grafikkort er testet af forhandleren
- Jeg har skiftet ram
- Jeg har skiftet strømforsyning
- Jeg har skiftet CPU-køler
- Jeg har haft CPU'en ude op til flere gange
- Jeg har haft alle drev, USB og alt pillet fra
- Jeg har haft compen tændt uden for kabinettet med en powerknap fra et andet kabinet og igen uden andet end bundkort, CPU, CPU-køler, Ram og grafikkort isat

Det eneste jeg ikke har været igennem er at prøve med en anden CPU, så nogen indvindinger inden jeg aflevere den i butikken tirsdag d. 10/4 - 07 ca. kl 12 middag, når jeg har fri?

Jeg har internetopkobling fra 8.30-12, så håber i kan nå at svare i det tidsrum hvis i har noget :)
Avatar billede haolan Nybegynder
14. april 2007 - 17:52 #26
Så fik jeg svar fra butikken at min CPU var brændt af og det var årsagen til problemet..
Jeg har nu fået en ny med hjem, og poster denne nyhed fra min computer :)

Nye problemer er dog opstået undervejs.. Bios resetter hver gang jeg slukkter computeren og min dvd brænder kan ikke læse nogle skiver uden at computeren går i hak :S

Men det må blive til nye spørgsmål her på eksperten hvis problemet skulle vise sig at være stort..

c-holst og helgec.. Jeg takker for jeres hjælp indtil videre, som desværre ikke hjalp.. Jeg synes dog i har fortjent points alligevel.. Så smid et svar begge to :)
Avatar billede c-holst Novice
17. april 2007 - 13:13 #27
hvis jeg har været til nogen hjælp:-)
Avatar billede haolan Nybegynder
07. maj 2007 - 07:16 #28
smider du svar helgec?
Avatar billede haolan Nybegynder
15. maj 2007 - 22:22 #29
hmm nå jeg lukker af så..