Avatar billede pureshit Nybegynder
18. april 2007 - 22:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Forklar brutto og netto

Når vi snakker indkøbpriser, salgspriser osv, hvad er så Brutto og netto så HELT konkret?

Altså f.eks Brutto er indkøbspriser ekskl. moms eller noget i den stil... Ja jeg er dum...

Mvh pureshit
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. april 2007 - 22:52 #1
Omvendt :)

Netto er din pris eksl. moms, renter m.m.
Brutto er det du rent fysisk kommer til at betale - altså inkl. renter+ moms m.m.
Avatar billede pureshit Nybegynder
18. april 2007 - 23:00 #2
Er lige startet i butik, så er lige nødt til at spørge lidt mere ind til det.
Hvis jeg ringer til en leverandør og spørger på prisen på, lad os sige et æble. Jeg får at vide at jeg skal give 20 kr, og 5 kr i fragt. Er min Netto pris så 25 kr?
Når jeg så vil sælge det her sindssygt dyre æble til en kunde, så lægger jeg momsen til (25x1,25) og får nu 31,25. Jeg siger så at jeg vil tjene en 10'er, så jeg sælger den til 41,25. Hvilket led i dette er så min Bruttopris?
Avatar billede vejmand Juniormester
19. april 2007 - 05:42 #3
Avatar billede martin_moth Mester
19. april 2007 - 09:22 #4
www.netto.dk - de må vide det ;o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. april 2007 - 12:37 #5
Nettopris er den pris du skal give for vare + fragt minus moms afgifter m.m.
Bruttopris er pris før fortjeneste.
Avatar billede pureshit Nybegynder
20. april 2007 - 18:36 #6
Tror jeg er ved at have styr på det. Nemlig ja
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2007 - 20:30 #7
Tak for point - retter lige på mig selv:
Nettopris er den pris du skal give for varen minus fragt, moms, afgifter m.m.
Bruttopris er pris inkl. fragt, moms, afgifter og fortjeneste.
Avatar billede pureshit Nybegynder
20. april 2007 - 20:36 #8
Så nettoprisen er indkøbsprisen, og bruttoprisen er den pris der står på hylderne i butikken ik?
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2007 - 20:39 #9
Jep!