Avatar billede majbom Novice
12. juni 2007 - 12:12 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Printerskift, problemer i navision

Hej eksperter

i må lige bære over med mig, jeg er helt grøn i navision.

jeg har skiftet en gammel printer (Brother HL5070N) ud med en ny (Brother HL5250DN).
den gamle kørte på LPT1 i navision, så derfor ville jeg sætte den nye til dette også, så jeg slap for at ændre alt for meget.
men når jeg skriver "NET USE LPT1: \\localhost\BrotherH /PERSISTENT:YES"

får jeg fejl 52, der er en kopi af navnet på netværket.

(jeg har fundet det med net use i denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/757030)

jeg har installeret printeren (som er tilsluttet med netkabel til netværket som den gamle, og den får tildelt samme ip som den gamle) på den computer hvor navision ligger, og den er delt, den virker fint ved almindelig windows-brug :)

jeg går ud fra at den gamle printer bare skal "slettes" fra LPT1?

er der nogle hajer der kan hjælpe mig med dette problem?
Avatar billede sunset Nybegynder
12. juni 2007 - 13:01 #1
Nu er det efterhånden rigtig længe siden at jeg har arbejdet med problemet, men hvis den brokker sig over dubletter burde du kunne løse dette ved /DELETE. Altså "/NET USE LPT1: \\localhost\BrotherH /DELETE" og siden indsætte den anden. Skal muligvis genstarte imellem
Avatar billede majbom Novice
12. juni 2007 - 13:09 #2
så får jeg fejlen: "A command was used with conflicting switches"
Avatar billede sunset Nybegynder
12. juni 2007 - 14:43 #3
Og "/NET USE LPT1: /DELETE" ?
Avatar billede majbom Novice
12. juni 2007 - 15:00 #4
så får jeg fejlen: "The network connection could not be found"
Avatar billede sunset Nybegynder
12. juni 2007 - 15:14 #5
Har lige prøvet her. Jeg kan genskabe problemet hvis jeg skriver localhost i kommandoen. Hvis du istedet bruger det reelle computernavn, opstår der ikke problemer. F.eks. "NET USE LPT1: \\HJEMME-PC\BrotherH"

Hvis du ikke er klar over hvad dit computernavn er, kan du se dette ved at skrive ipconfig /all i en dos-prompt. Navnet står som "Host Name"
Avatar billede majbom Novice
12. juni 2007 - 15:35 #6
det prøver jeg lige :)
Avatar billede majbom Novice
12. juni 2007 - 15:42 #7
ja så kom der en successful! :)

men det virker stadig ikke i navision.
skal der laves noget specielt ved printeropsætningen for at det virker?
Avatar billede sunset Nybegynder
12. juni 2007 - 15:49 #8
Ikke umiddelbart. Går ud fra at du ikke har ændret noget inde i Navision? Design på printeren skal pege på LPT1, ellers skulle der ikke være noget.
Eneste som jeg kan forestille mig der kunne lave ravage, er hvis den gamle printer har kørt med nogle koder der ikke understøttes af den nye model.
Men den gode gamle. "Genstart computer" er altid et forsøg værd :)
Avatar billede majbom Novice
12. juni 2007 - 15:51 #9
okay, jeg prøver at genstarte navision-maskinen
Avatar billede majbom Novice
12. juni 2007 - 16:05 #10
hmm, det hjalp ikke

nu er jeg som tidligere nævnt HELT grøn i navision, så når du siger at design på printeren skal stå lpt1, er det så ude i hovedmenuen?
for når jeg vil printe noget ud, står der
printer: HP LaserJet (alle)
skriver til: LPT1

og sådan stod der selvfølgelig også, da det virkede med den gamle...
Avatar billede sunset Nybegynder
12. juni 2007 - 17:24 #11
Får du nogen fejl i Navision, eller når navision forsøger at printe ud?
Prøv at sende et dokument direkte til lpt1 fra prompten. Copy "dokument" lpt1
Avatar billede amtoft Novice
12. juni 2007 - 21:20 #12
Kender ikke din nye Brother Printer. Men du skal være opmærksom på at den gamle Navision ikke understøtter Windows printere. Dvs. at printeren skal kunne "tænke selv". ;)

Når du vælger den printerdriver der hedder "HP LaserJet (alle)" forudsætter du at printeren forstår "HP LaserJet sprog" - vel PCL i en version.

Så du skal være sikker på at din printer kan modtage hvad du sender ud til den.

mvh Brian
Avatar billede mariaf Juniormester
12. juni 2007 - 22:16 #13
Hvilken windowsversion, hvilken Navision version?
Avatar billede majbom Novice
13. juni 2007 - 08:07 #14
-> sunset - jeg får ingen fejl som sådan, men der hvor den står og skriver ud, fryser den, så jeg er nødt til at afslutte programmet fra joblisten

-> amtoft - ja jeg tænkte nok at det var noget i den retning, når det var noget helt andet end brother der var valgt.

-> mariaf - printeren er installeret på windows 2000 server, navision er version 3.56a og klienten kører xp pro.
Avatar billede majbom Novice
13. juni 2007 - 08:19 #15
så vidt jeg kan finde frem til ved lidt søgning på google, understøtter begge printere PCL 6
Avatar billede majbom Novice
13. juni 2007 - 08:23 #16
-> sunset - jeg kan godt printe, ved at skrive copy "doc" lpt1
Avatar billede majbom Novice
13. juni 2007 - 09:00 #17
okay, nu har jeg været rundt på de 3 maskiner der bruger navision.

de 2 af dem, kører bare exe-filen navi.exe og der får jeg en fejl ved udskrift, den skriver "Printerfejl- printer 'lpt1    ' er ikke klar" - operativsystemet kan ikke udskrive til enhed/device: lpt1 - sørg for at pågældende enhed/device er installeret og klar.

den 3. kører en cmd-fil som indeholder følgende:
@echo off
net use lpt1 \\192.168.2.249\pcl_p1
C:\NAVI356A\NAVI.EXE serverno=1
net use lpt1 /delete

og det er på denne at det hele fryser, når den prøver at udskrive...
Avatar billede majbom Novice
13. juni 2007 - 10:06 #18
yes!
så lykkedes det, jeg skulle ikke gå igennem computeren den var installeret på, jeg skulle bare bruge printerens adresse: "net use lpt1: \\192.168.2.249\pcl_p1 /persistent:yes"
og så slå NetBIOS til i TCP/IP-konfigurationen på printeren, så spiller det igen!