Avatar billede kheu_uou Nybegynder
06. juni 2001 - 12:58 Der er 73 kommentarer

it-experten.dk

hej
jeg håber i kan hjælpe mig
for jeg er helt tør for idéer

jeg vil lave et eller andet til min www.it-experten.dk
men jeg ved ikke helt hvad jeg kan lave jeg har tænkt på webdesign - men jeg ved ikke helt om jeg er god nok til dette, desuden er der allerede over 100.000.000 sider der arbejder med dette

men jeg håber sgu i kan hjælpe mig med en idé
Avatar billede dna Nybegynder
06. juni 2001 - 13:02 #1
Lav eksperten2.dk ! :-)
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
06. juni 2001 - 13:05 #2
baaah hehehe
havde tænkt på at lave noget i stil med experten.dk
MEN! nej jeg vil have et eller andet andet hehe
men hvad det ved jeg ikke
Avatar billede lawyer Nybegynder
06. juni 2001 - 13:12 #3
Så lav en portal med referencer til alle de steder man kan hente hjælp vedr. IT. Således at brugeren via din side kan finde alle de steder hvor der udbydes GRATIS og BETALT hjælp. Så kan brugeren via din side finde ligepræcis det sted på nettet hvor der er adgang til information. Du kan også selv have artikler, scripts etc. men som udgangspunkt er det via IT-eksperten.dk man skal finde saglig og seriøs rådgivning.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juni 2001 - 13:12 #4
Jammen, du har da et domæne.
Så mangler du bare alt indholdet *gg*
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
06. juni 2001 - 13:20 #5
lawyer: ja det kunne jeg!

nu får vi lige at se jeg lader spørgsmålet stå åbent et par dage så jeg får nogen flere ideer!
men tak for idéen :)
Avatar billede lawyer Nybegynder
06. juni 2001 - 13:21 #6
Du kan også anmelde de forskellige sider således brugeren ved hvad der er godt og skidt inden han hopper videre :-) Dvs..du kan blive danmarks førende jumpstation for brugere der skal hente hjælp...
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
06. juni 2001 - 13:37 #7
hmmmm det var faktisk ikke en helt dårlig idé
det vil jeg lige tænke lidt over
:)
Avatar billede bergeren Nybegynder
06. juni 2001 - 13:39 #8
Du ku jo også bare lave et simpelt forum
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juni 2001 - 13:43 #9
kheu_uou >> Tror du ikke du får Andreas_Admin og co. på nakken, hvis du benytter navnet \"it-experten.dk\" til at lave et sted hvor man kan få hjælp til IT-problemer?
Det ligger lige lovligt tæt på \"www.eksperten.dk\", og det er vel ikke helt tilfældigt ;o)

Var jeg folkene bag www.eksperten.dk vill jeg forsøge at få nedlagt fogdeforbud mod at du markedsfører www.it-experten.dk

Hvad mener du lawyer? Du kender lidt til de juridiske ting.
Avatar billede dna Nybegynder
06. juni 2001 - 13:49 #10
Ej, man må altså godt lave et forum der hedder it-eksperten.dk!!!! Husk nu drenge.. der er ikke copyright på IDÉEN !!! I bund og grund må man lave et system som fungerer på nøjagtig samme måde som eksperten.dk, så længe man ikke kopierer hverken tekst eller layout...

dna
Avatar billede lawyer Nybegynder
06. juni 2001 - 13:50 #11
eksperten er helt klart omfattet af en beskyttelse men IT-eksperten kan ikke forvekles i navn, men selvfølgelig hvad siden omhandler. Man må jo her vurdere om IT-eksperten er misvisende således at brugeren går forkert og til det vil jeg mene at der ikke foreligger nogen problemer. Der skal selvfølge være en forskel så der ikke opnås misbrug af forretningskendetegn men det vil der efter min vurdering ikke være tale om. Ekspert, eksperten, eksperter er desuden et alment anvendt udtryk...ligeledes er IT&66-Ekspert etc...så eksperten vil ikke kunne gøre gældende at de har opfundet navnet og at andre ikke må bruge dele af ordet kombineret med andet.
Avatar billede lawyer Nybegynder
06. juni 2001 - 13:54 #12
IT&66= it
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. juni 2001 - 13:55 #13
Personligt savner jeg en GOD faglig portal.

Indholdet kunne være
- links til diverse knowledgebases fra diverse producenter, onlineshops med hard- og software, driverdownload og supportsites.
- nyhedssektion med aktuelle it-nyheder.
- søgefunktion (f.eks. en søgebjælke til www.alltheweb.com eller tilsvarende.

Skulle det være rigtig genialt, kunne siden laves med et brugersystem, så brugerne selv kan sætte en \"min side\" op, med netop de links og services de ønsker. Måske endda mulighed for kalender og tasklist.

Kommer sådan en side op, har du mindst en bruger ;)

NanoQ
Avatar billede dna Nybegynder
06. juni 2001 - 13:58 #14
2 brugere...
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juni 2001 - 14:10 #15
dna >> Det er skam ikke ideen jeg ser problemer i. Det er navnet.
Navnet IT-experten ligger meget tæt på Eksperten. Det er der i sig selv ikke problemer ved, hvis de beskæftigere sig med 2 forskellige ting. Men hvis IT-experten er en protal, hvor man kan finde gratis hjælp til IT-problemer, er der både kraftig sammenfald i både navn og forretningsområde.
Se lige Ekspertens velkomsskærm:

<SNIP>
Velkommen til Eksperten. Her kan du få svar på dine IT spørgsmål.
</SNIP>

Jeg tror godt kheu_uou kunne få problemer.
Finde et andet navn, eller benyt navnet IT-experten til noget helt andet. F.eks. et firma, som tilbyder IT-løsninger (så er det ikke samme arbejdsområde som Eksperten).
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. juni 2001 - 14:23 #16
Så længe det ikke et en forumbaseret IT-videnportal er der ingen problemer.

NanoQ
Avatar billede lawyer Nybegynder
06. juni 2001 - 14:41 #17
www.eksperten.dk kan ikke gøre krav på at beslægtede navne skulle til tilfalde dem. Så havde forretningen www.ekspert.dk forlængst gjort et krav gældende. Sålænge at IT-eksperten holder sig fra pointsystemet så kan det efter min overbevisning slet ikke føre til en sag. Desuden kan eksperten ikke tage patent på et forum hvor brugere hjælper hinanden med it-relaterede opgaver. Sagen ville være bedre mod sollution2all.dk men her vil den heller ikke kunne rejses med succes.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. juni 2001 - 14:59 #18
lawyer >> Ikke for at lave en lang diskussion ud af det, men sammenligningen er ikke helt god.

www.eksperten.dk er en IT-portal
www.ekspert.dk er en kæde af radio-forretninger.

Der er altså tale om 2 vidt forskellige forretningsområder, så der er ikke nogen, der \"tjener\" på en evt. forveksling.

Jeg husker stadig at Teledanmark fik nedlagt fogdeforbud mod et firma, som havde lavet en telefonoplysning på www.118.dk

Avatar billede lawyer Nybegynder
06. juni 2001 - 16:10 #19
Microtec>

Situationen med TDC er også helt klar.

Men i den her sammenhæng må vi vurdere om her er tale om en kopi af konceptet. Det er der tydeligvis ikke med ovenstående idéer. Under alle omstændigheder har opfinderen af konceptet hvem det så end er stiltiende accepteret at det er til fir benyttelse på markedet. Så står vi tilbage med om der ligger et misbrug af forretningskendetegn mht. domænenenavn. Dvs at Eksperten skal kunne gøre gældende at her er tale om et forvekseligt navn. Den tror jeg ikke holder.
Avatar billede janomel Nybegynder
07. juni 2001 - 18:04 #20
Lave et hardware sted for speciale hardware enheder. Speciale køler, netkort ukendte mærker.
Avatar billede mgk2 Nybegynder
08. juni 2001 - 14:53 #21
Du skal tro på dig selv og lave et webdesigner-firma. I starten kan du bare sende nogle e-mails til nogle forskellige sider og spørge dem om du ikke må lave deres side om.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
08. juni 2001 - 15:10 #22
mgk2, synes du selv markedet savner nystartede \"webdesignerfirmaer\"? :)
Avatar billede nil.dk Nybegynder
08. juni 2001 - 15:11 #23
mhk2 >> Tror du selv at den med e-mailsne er en god salgsstarategi?
Avatar billede nil.dk Nybegynder
08. juni 2001 - 15:11 #24
HOLD KÆFT hvor jeg laver mange typos...
Avatar billede microtec Nybegynder
08. juni 2001 - 15:17 #25
mhk2 >> Meget enig med ni.dk

Det er en rigtig dårlig salgsstrategi.

Jeg har selv modtaget den slags mail flere gange.

1. Det er irreterende (og ulovligt) med den slags spam-mail.

2. Man siger til en evt. kommende kunde at det design han har (og måske selv har lavet) er dårligt. Det er ikke nogen god indgangsvinkel for salg.
Avatar billede lawyer Nybegynder
08. juni 2001 - 15:55 #26
Ikke verdens fedeste salgsstrategi. Men det behøver ikke være så dårlig som i siger. Man kan til kunden sende en opfordring til at gøre tilbud vedr. at få implemeteret dit og dat..fx kontaktformular til kunden. Man behøver jo ikke direkte at henvende sig vedr. layout og sige at det er noget lort kunden har. På den anden side tror jeg ikke det er et webdeignfirma kheu_uou vil starte.

Avatar billede lawyer Nybegynder
08. juni 2001 - 15:56 #27
Microtec> Hvis du har modtaget MANGE af den slags emails så skulle din side måske piftes op ;-)))
Avatar billede microtec Nybegynder
08. juni 2001 - 16:08 #28
lawyer >> Jeg sagde ikke \"MANGE\" men \"flere gange\" ;o)

Jeg ringede faktisk en gang til en af dem der havde sendt mig sådan en mail, for at hører hvad han mente der skulle være anderledes. Han havde ikke en gang gjort sig den ulejlighed at BESØGE min side. Han havde bare tappet mail-adresser ud af www.epost.dk
Seriøst firma.

PS: Du er på den forkerte side at loven. Det er ikke en gang tilladt at sende en mail med med sådan en opfordring. Man må slet ikke kontakte kunden pr. mail, med mindre han forud har givet dig lov.
Den \"dutter\" altså ikke, og vil også af mange blive opfattet som useriøs markedsføring.

Vil man gøre som du beskriver, er opfordringen nød til at blive udsendt som almindelig brev-post. Først hvis kunden giver sin tilladelse, kan man vidre kontakte ham pr. mail.
Avatar billede lawyer Nybegynder
08. juni 2001 - 16:12 #29
Microtec> Det må jeg lige have undersøgt..nu kommer jeg helt i tvivl om man må sende sådan en opfordring til en erhvervsdrivende...umiddelbart ville jeg mene ja, men slår det lige op senere. Men jeg har en mistanke om at du har ret..vi er i hvertfald enige når man snakker om private.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
08. juni 2001 - 16:18 #30
Hvis du tror, at næsten al spam i postkassen kommer fra udlandet, fordi spamming er forbudt i Danmark, må du revidere din opfattelse. Der er ingen lov i Danmark, som forbyder spam. Derfor er det fuldt lovligt - men er dog forbudt, hvis det kan betegnes som markedsføring. Men selv det forbud kan omgås med lidt raffinement. \"Nu er du jo helt ude i kanten af loven, men principielt kan jeg ikke se, at der er noget galt\", oplyser jurist Tina Morell, som er specialkonsulent i Forbrugerstyrelsen. Hun overvåger, hvorvidt spam overtræder Markedsføringsloven. Hvis den ikke gør, er den fuldt lovlig. Og det ser der ikke ud til at blive ændret på foreløbigt. Justitsministeret oplyser, at man ikke kan komme efter spammere med straffeloven i hånden. Så der er frit slag. Og der er ingen steder at klage for dem, det rammer.

Det er fuldt lovligt at spamme. Kun private virksomheder og offentlige, der kan sidestilles med dem, har forbud imod at gøre det. Det er ikke fordi det er spam, men fordi det betragtes som markedsføring og dermed er forbudt ifølge Markedsføringsloven. Offentlige virksomheder, der kan sidestilles med private er for eksempel DSB. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har derimod Forbrugerombudsmandens ord for, at de gerne må spamme. Begrundelsen er, at Styrelsen hverken er i konkurrence med andre eller har noget at afsætte. Offentlige instanser, privatpersoner, organisationer, politiske partier med videre kan spamme alt det, de vil, uden der er nogen, som kan forhindre dem i det. Og uden der er et sted at klage over, hvis dem, det rammer, føler sig chikaneret. Ingen forbud, ingen klageinstans.

\"Uopfordrede e-mails (spam, red.) fra dyreværnsorganisationer, private, politiske partier og så videre falder ikke under Markedsføringsloven, så derfor har vi ikke noget at gøre med det. Forbrugere kan henvende sig, hvis de modtager uopfordrede e-mails fra virksomheder eller forretninger. Forbrugerombudsmanden har dog kun et begrænset antal ressourcer, så derfor tager vi os normalt ikke af virksomheder, som modtager den slags\", oplyser jurist Tina Morell, Forbrugerstyrelsen.

Der er heller ingen hjælp at hente i den resterende lovgivning. Justitsministeret oplyser, at Straffeloven ikke forbyder spam. At man som almindelig borger eller virksomhed måske føler, at spam er en overtrædelse af privatlivets fred, er der ikke noget at gøre ved. Det er lovligt.

Muligt forbud på vej
21. oktober 1997 nedsatte Justitsministeriet et udvalg, som skal \"gennemgå straffeloven og retsplejeloven med henblik på at sikre tidssvarende bestemmelser om datakrimminalitet\", som der står i kommissoriet. Formanden for udvalget, landsdommer Hans Henrik Brydenholt, er den eneste, der udtaler sig, mens udvalget arbejder. Det gør det efter tre et halvt år stadigt og formanden er på ferie, så det har ikke været muligt at få opklaret, hvorvidt udvalget diskuterer om et forbud imod spam ville være en \"tidssvarende bestemmelse om datakrimminalitet\".

\"Endvidere skal udvalget vurdere de kriminalitetsformer, som informationssamfundet, herunder de elektroniske opslagstavler, giver mulighed for\", som det hedder længere nede i kommissoriet. Hvorvidt spam hører under dette må altså stå hen i det uvisse.

Der ligger ikke en dato for, hvornår udvalgets betænkning skal ligge færdig. Indtil den kommer og indtil den så har været igennem embedsmændenes hænder, over Justitsministerens bord, gennem Folketingets udvalg, ude i offentlige høringer, gennem tre behandlinger af et eventuelt lovforslag og så videre er der altså frit slag for spam.

Spam-marketing
Når en virksomhed tager kontakt med en anden virksomhed eller med en forbruger, anses det (indtil det modsatte er bevist), for, at henvendelsen er markedsføring og derfor er det forbudt. Hvis en virksomhed alligevel vil gøre det, er midlet simpelt: nyhedsbreve formidlet gennem de ansatte. Som privatpersoner. Hvis undertegnede for eksempel synes, at denne artikel bør distribueres til alle i verden, som bruger e-mail, er jeg velkommen til at gøre det. I nyhedsbrevet (som dog ikke må indeholde reklamer) kan jeg gøre opmærksom på, hvor læseren kan finde flere af mine artikler. Nyhedsbrevet fortæller, hvem jeg er og hvor jeg arbejder. Det reklamerer på ingen måde for det medie, jeg arbejder på. Derfor er det lovligt og ikke markedsføring.

\"Altså hvis du virkelig mener, at det du laver er så fantastisk, at alle skal se det, jamen så er der jo ikke nogen, der kan forbyde dig i at sende det ud. Markedsføringsmæssigt er det i hvert fald ikke ulovligt\", griner Tina Morell, Forbrugerstyrelsen, men erkender, at der er en meget flydende grænse for, hvilken form for spam-marketing, der faktisk kan betragtes som spam: \"Hvis du er marketingdirektør i firmaet, begynder situationen jo at blive lidt problematisk, og så tvivler jeg på, at det er lovligt. Men hvis du er menig medarbejder, der bare vil fortælle, at din virksomhed er ih og åh så fantastisk, så er det lovligt\".

Ingen konsekvens af overtrædelser
Privatpersoner, organisationer, politiske partier og mange andre kan altså frit slippe en søgerobot løs, som skal finde e-mailadresser, de vil have spredt et budskab til. Hvad angår virksomheder, så kan det konstateres, at der aldrig er nogen, der er blevet straffet for spamming. Forbrugerombudsmanden har flere gange viftet med pegefingeren og sagt fy, men det har aldrig haft konsekvenser. Det er med andre ord ganske gratis for virksomheder at overtræde lovgivningen.

Forbrugerstyrelsen oplyser jo, at den prioriteter spam mod private. Spam mod virksomheder har den som hovedregel ikke ressourcer til at tage sig af. Private kan altså gå til Forbrugerombudsmanden, hvis de bliver spammede i markedsføringsøjemed. Virksomheder derimod må tage deres egen advokat i brug, Markedsføringsloven falder nemlig under privat påtale og er derfor ikke noget politiet ønsker at tage sig af. Så vidt Bizreport erfarer er der dog endnu aldrig nogen danske virksomheder, som er gået rettens vej.

Inden Udvalgsformand Hans Henrik Brydenholt afleverer sin betænkning, kan han eventuelt hente inspiration fra staten Washington, USA. Her kan folk kræve 500 dollars i erstatning af de spammere, der ulejligede dem.... Og jo. Der er ført retssager i den anledning.

kilde: http://www.bizreport.dk/jura/2001/04/20010427-1.htm

NanoQ
Avatar billede lawyer Nybegynder
08. juni 2001 - 16:19 #31
Microtec> Du har ret

§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Avatar billede lawyer Nybegynder
08. juni 2001 - 16:21 #32
NaNoQ vi taler jo om en erhvervsdrivende hvis det er et webdesignfirma der sender opfordringen til at gøre tilbud. Derfor har Microtec ret jf. Mfl. §6a --> Ovenfor
Avatar billede lawyer Nybegynder
08. juni 2001 - 16:25 #33
kilde :

Bekendtgørelse af lov om markedsføring

LBK nr 699 af 17/07/2000 (Gældende)

Avatar billede microtec Nybegynder
08. juni 2001 - 17:01 #34
lawyer >> Jeg har også ret, hvis vi taler om salg til private. Så er det omfattet af \"dørsalgsloven\".
Avatar billede NanoQ Nybegynder
08. juni 2001 - 17:15 #35
Hmmm... hvad med et mirrorsite til Eksperten... det ville dælme være rart med en mirror de gange man ikke kan connecte til databasen ;)

(jaja... den ER ikke ment helt seriøst)

NanoQ
Avatar billede lawyer Nybegynder
08. juni 2001 - 17:51 #36
Microtec> Ja mht til private så gav jeg dig allerede ret tidligere jf. 08/06 2001 16:12:49

jf. LBK nr 886 af 23/12/1987
Bekendtgørelse af lov om visse forbrugeraftaler (Dørsalg mv., fjernsalg og løbende tjenesteydelser) (Forbrugeraftaleloven)

    § 2. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.

Avatar billede lawyer Nybegynder
08. juni 2001 - 19:06 #37
Microtec>

Af ren nysgerrighed....er det dig ?

MicroTec I/S
DK-7600 Struer

=)
Avatar billede microtec Nybegynder
08. juni 2001 - 20:01 #38
lawyer >> Ja, bortset fra at det ikke er et interessentskab mere.
Avatar billede lawyer Nybegynder
08. juni 2001 - 20:29 #39
ok..du er altså gået solo...ellers skal du jo påføre selskabsbetegnelsen da kunderne har krav på at vide at de handler med et selvskab der ikke hæfter personligt. Fin side iøvrigt :-)
Avatar billede microtec Nybegynder
08. juni 2001 - 20:50 #40
lawyer >> I know, men der er mange steder at fjerne I/S, så det tager lidt tid at få dem alle med.
Har netop fjernet den på adressesiden på min hjemmeside (efter du spurte til \"MicroTec I/S
\").

Det er nu ikke af hensyn til kunder/leverandører at I/S skal væk når jeg er gået fra et interessentskab til personlig ejet (begge er personlig hæftelse).
Hensynet er til min tidligere partner. Han hæfter faktisk ind til jeg får fjernet betegnelsen alle steder (fortalte min revisor).

Benytter du en online lovsamling, eller sidder du og taster det hele ind?
Avatar billede lawyer Nybegynder
08. juni 2001 - 20:54 #41
nej det var hvis I havde lavet det til ApS.

Jeg bruger www.retsinfo.dk
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2001 - 09:41 #42
microtec>

Ophavsretsbeskyttelsen er en beskyttelse af værket. Det er kun den konkrete udformning, der beskyttes, ikke de tilgrundliggende ideer og principper. Man kan således ikke hævde eneret på en idé om at fremstille en bestemt slags værk, fx en skulptur af en havfrue, men man kan modsætte sig, at andre efterligner den konkrete udformning af ens skulptur. Man kan heller ikke monopolisere bestemte stilarter inden for kunsten og litteraturen: Det står enhver frit for at skrive magisk realisme og at male kubistiske billeder. Hvis ideer og principper var ophavsretligt beskyttede, ville man snart sætte den kulturelle og kunstindustrielle udvikling i stå.

Så ideen med eksperten.dk er ikke beskyttet af ophavsret. Almindelige ord og vendinger kan ej heller (i DK) registreres som varemærke eller ejes af nogen.

Den præcist samme udforming med pointsystem, altså en gennemført kopi ville dog nok kunne slæbe et søgsmål. Men ikke hvis man laver et simpelt forum med noget afstemning og karaktergivning til IT-sider.
Avatar billede rezire Nybegynder
13. juni 2001 - 11:13 #43
-->> kheu_uou
waw nu er de igen gået amok med det der paragraf fis som almindelig begavede eller underbegavede mennesker ikke kan følge med til.

men kheu hvis du nu kunne kortlægge webverdene og dens undergrund. Måske sådan et system hvor man kunne man madrer sig igennem nogle emner og så finde de fedeste sider til at løse problemer

sig lige til hvis du ikke fatter hvad jeg mener
Avatar billede rezire Nybegynder
13. juni 2001 - 11:15 #44
7600 struer styrer
Avatar billede lawyer Nybegynder
13. juni 2001 - 11:18 #45
Jeg tog en dratisk besltning og tog 3.g på struer gym i sin tid hvor jeg boede på kollegiet ved siden af i 1995 (Jyllandsgade 5). Honestly...så styrer struer ikke, men pindebøf på \"Den glade pingvin\" er nice! Men at sige Struer styrer betyder man ikke har boet i KBH, Århus og Odense :-))
Avatar billede rezire Nybegynder
13. juni 2001 - 11:33 #46
så vi får der snart en biograf
nu ikke alt det der snoppede bymenneske pjat
struer er okay ellers tager man bare til holstebro eller Herning
Avatar billede vladimirr Nybegynder
18. juni 2001 - 00:36 #47
he he Jeg er nu glad for at bo i Århus...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
18. juni 2001 - 08:31 #48
mon ikke det snart er ved at være lukketid?
Avatar billede kelo Nybegynder
18. juni 2001 - 14:40 #49
-->Lawyer jeg holder helt sikkert med dig.
Struer sucks. Der er ikke en skid at tage sig til. Nej du rezire prøv at flyt til Århus fed by.

FYI: Jeg har boet i Struer i 1½ år, og nu er jeg i Århus =))
Oprindelig fra Harboøre hehe Skod by number Uno.
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
18. juni 2001 - 21:48 #50
Hm - jeg faldt lige over denne i forbrugerombudsmandens pjece :
Reklamer via personligt adresserede breve
En erhvervsdrivende må gerne sende reklamemateriale ved brug af personligt adresserede breve.

Jeg kan ikke se ideen i at forbyde \'personligt adresserede mails\' - hvis man gerne må med lignende breve.
I know - det er lettere bare at sende mails - men indholdet er og bliver jo det samme...
Avatar billede microtec Nybegynder
22. juni 2001 - 09:26 #51
Lige en god artikkel om spam og markedføring. Den indeholder lidt om fortolkningen og udfaldet af de sager der har været:

http://www.bizreport.dk/jura/2001/04/20010427-1.htm
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
22. juni 2001 - 10:16 #52
microtec -> har du en mailadresse eller ICQ jeg kan kontakte dig på ? Kunne godt bruge lidt \'argumenter\' og en debatpartner, når jeg argumenterer diverse steder :) - du kan skrive til mig på skrivtil@kennethbon.dk elller ICQ : 16408232 hvis du gider høre på mig hehe :D
Avatar billede tmceu Praktikant
14. juli 2001 - 23:02 #53
Jeg faldt nærmest over dette spørgsmål ved et tilfælde, og synes egentlig det udviklede sig til alt andet end det oprindelige spørgsmål, og specielt synes jeg der udviklede sig en spændende diskussion omkring ophavsret på nettet.

Lawyer >> jeg forstår ikke helt argumenterne omkring Eksperten\'s point system. Hvor er det du mener der er lovhjemmel for at Eksperten.dk kunne anlægge sag mod et evt. site der kopierer både koncept og point system ?

Der er så vidt jeg ved, hverken tale om eks. varemærke eller patent og Eksperten.dk kan vel få meget svært ved at bevise at eks. point systemet er noget de har opfundet (med de millioner af sites der findes på nettet).

Mvh
Thomas
Avatar billede microtec Nybegynder
15. juli 2001 - 00:15 #54
tmceu >> Jeg mener heller ikke Lawyer´s argumenter omkring Eksperten´s point system holder.

Det min argumentasion gik på var retten til Eksperten og IT-Experten.
Jeg tror ikke på at det går at lave et site, som hedder noget der ligger så tæt på Ekperten og så indeholder IT-relaterede spørgsmål.

Jeg er 100% sikker på at radio-kæden Expert ville få medhold, hvis de ville have nedlagt fogdeforbud mod at en radioforretning kaldte sig Expert-radio.
Lige ledes ville de ikke have en chance, hvis et firma skulle finde på at kalde sig Expert-biler, da der ikke er sammenfald i branche.
Avatar billede microtec Nybegynder
15. juli 2001 - 00:20 #55
Som eksempel kan nævnes at Postdanmark fik medhold i at et kurer-firma, som udbringer ekspres-pakker, ikke måtte kalde sig Postdanica (Danica er Danmark på latin).

Det er faktisk et godt eksempel, da vi jo har mindst 2 virksomheder, der hedder Danica. Nemlig Danica forsikring og Danica køkkener.
Her er ingen problemer, da de arbejder inden for 2 forskellige brancher, så der er ikke risiko for forveksling.
Avatar billede lawyer Nybegynder
15. juli 2001 - 08:47 #56
tmceu> Det er jo præcis det jeg skriver!?!?

\"Sagen ville være bedre mod sollution2all.dk men her vil den heller ikke kunne rejses med succes\".

Altså jeg understreger jeg finder sagen dårlig hvad enten du vil køre en sag på pointsystemet eller navnet!
Avatar billede microtec Nybegynder
15. juli 2001 - 10:56 #57
lawyer >> Jeg siger kombinationen af navnet og at siden skulle indeholde IT-spørgsmål.
Der er både navnelighed og produktlighed => forveksling.

Ingen kan gører krav på et pointsystem (med mindre det kopieres råt), og ingen kan gører krav på alle navne med Ekspert (lige som en stor fastfood-kæde ikke kan gører krav på McAllan).
Sagen drejer sig om kombinationen, for så er der risiko for forveksling.
Mon ikke også \"IT-Experten\" bevist er valgt for at nyde godt af det arbejde \"Eksperten\" har lavet?

Markedsføringsloven siger også at man ikke må benytte navne, som kan lede til forveksling af en konkurrents produkt.

Jeg har et par gange været ude for at firmaer kaldte sig MikroTek. Den går ikke, hvis de arbejder med elektronik (de har fået besked på at finde et andet navn).
Avatar billede lawyer Nybegynder
15. juli 2001 - 11:04 #58
Microtec> Jeg er helt enig med dig!!! Men jeg tror bare ikke den holder! eksperten vs IT-Experten. Hvis indholdet på siderne er fuldkommen identisk forligger der et problem. Men at lave en side om IT der hedder IT-experten.dk tror jeg altså holder. Men det er svært at sige. Eksperten skal kunne gøre gældende at her er tale om en forveksling. Det muligt den holder, men jeg tror det ikke. Men det får vi evt. at se =)
Avatar billede lawyer Nybegynder
15. juli 2001 - 11:06 #59
Som sagt...jeg er enig i at det er kombinationen der er et problem hvis det ikke skulle fremgå klart =)
Avatar billede microtec Nybegynder
15. juli 2001 - 11:10 #60
Ok. Jeg har hele tiden troet at det var point-systemet, du mente.

Nu er det ikke bare en side om IT vi taler om (enig, så holder den ikke), men en side med svar på IT-spørgsmål.
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
15. juli 2001 - 12:11 #61
Men vi er vel så relativt enige om, at pointsystemet ikke er beskyttet ikke sandt ?
Vi er nemlig nogen stykker der overvejer at lave noget lignende - dog ikke helt det samme - men efter samme ide bare med en helt anden indgangsvinkel.
Avatar billede lawyer Nybegynder
15. juli 2001 - 12:28 #62
kennethbon> Si !
Avatar billede microtec Nybegynder
15. juli 2001 - 13:10 #63
kennethbon >> Jeps. Der hvor jeg ser problemer er kombinationen af navnet og indholdet (\"produktet\").

Man kan næppe have nogen som helst ophavsret til et point-system (du kopierer det selvfølgelig ikke).
Avatar billede tmceu Praktikant
15. juli 2001 - 14:09 #64
lawyer >> Undskyld, jeg havde overset den linie du henviser til.

Jeg interesserer mig mest for det principielle, ikke så meget det konkrete omkring eksperten og kunne bare godt tænke mig at vide hvor du mente der er lovgivet omkring dette. Internettet er jo ret anarkistisk og svært at lovgive omkring, og det er min opfattelse, at der ikke findes ret meget lovgivning konkret omkring Internet, men der tager jeg måske helt fejl ?
Avatar billede lawyer Nybegynder
15. juli 2001 - 15:52 #65
tmceu>
Der findes ikke en konkret IT-lovgivning som sådan. Man bruger de allerede eksisterende love. Fx markedsføringsloven og forskellige generalklausuler fra formueretten (aftaler, køb, erstatning etc). Der er en udvikling på vej i USA og til dels også i Japan. Jeg tror europa er afventende og så senere måske kopiere USA m.m.
Avatar billede lawyer Nybegynder
15. juli 2001 - 16:34 #66
tmceu> Tænkte du på hvor der er lovhjemlet med kopiering af et site etc ?

Markedsføringsloven (Som Microtec skrev)

Forretningskendetegn :

§ 5. Erhvervsdrivende må ikke benytte forretningskendetegn og lignende, der ikke tilkommer dem, eller benytte egne kendetegn på en måde, der er egnet til at fremkalde forveksling med andres.

Avatar billede tmceu Praktikant
16. juli 2001 - 01:00 #67
lawyer >> ja, og tak for det præcise svar. Nu har jeg lidt ammonution til de mange hede debatter om emnet på min arbejdsplads :-)
Avatar billede microtec Nybegynder
17. juli 2001 - 12:25 #68
tmceu >> Når vi taler om kopiering af et site er det nærmere loven om ophavsret vi skal have fat i.

Markedsføringsloven som jeg nævnte, og som lawyer ganske rigtige citerer, er mere hvis man benytter firma- og produkt-navne, som ligger så tæt på en konkurrents, at der er risiko for forveksling. Det ville aldrig gå et lave en brun klistret læskedrik, som hed \"koka-lola\" :o)

Ved kopiering af et web-site ville man henholde sig til §1 i loven om ophavsret:

Beskyttede værker
§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.

Avatar billede cyigen Nybegynder
29. juli 2001 - 14:49 #69
hvis i siger at det er ulovligt at lave det samme koncept som f.eks. eksperten.dk så tror jeg i er helt galt på den...

har jubii.dk måske ført sag mod sol.dk eller 1klik.dk

siderne er jo næsten de samme koncepter altså portaler....

Som der blev sagt af en før må du lave helt den samme side som denne bare du ikke kopiere noget koder eller text.
Avatar billede lawyer Nybegynder
29. juli 2001 - 15:31 #70
Er det ikke det alle siger ???

Problemet med sagerne omkring jubii var at man tildels lave nøjagtigt samme koncept på et domæne der lå helt op af jubii (kan ikke huske hvad det hed)

Skal dette spm ikke snart lukkes ?
Avatar billede microtec Nybegynder
29. juli 2001 - 16:22 #71
cyigen >> Jeg siger IKKE at det er ulovligt at lave samme koncept.

Læs dog hvad jeg har skrevet.
Problemet er samme koncept OG næsten enlydende navn.

Så mener jeg at der er et problem. lawyer er ikke helt enig, men sådan er det jo med jura. Der kan argumenteres for begge synspunkter.
Domstolene må fortolke loven.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
29. juli 2001 - 16:25 #72
er det ikke snart lukketid for denne? :)
Avatar billede j.robert Nybegynder
20. august 2001 - 12:16 #73
Jeg har et par seriøse idéer og kunne godt tænke mig, at være med til at bygge noget op. Vis det har interesse så kontakt mig på j.robert@stofanet.dk.

J. Robert