Avatar billede miganton Nybegynder
24. oktober 2007 - 11:20 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til installering af trådløs router og kryptering

Hej.
Har lige købt en Zitech bærbar pc. Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvordan min trådløse router skal installeres. Jeg er vist nok kommet til at installere den halvt, derfor prøvede jeg at slette det jeg allerede havde installeret, så jeg kunne starte forfra, men da jeg ikke er klar over hvor mange programmer jeg må afinstallere, var jeg lidt forsigtig..
Er der nogen der kan fortælle mig hvilke programmer der oprindeligt hører med (Det er Windows Vista)som jeg så kan slette, hvordan jeg installerer routeren og hvordan jeg laver kryptering.
husk at jeg er en idiot til computere, så skal have det forklaret grundigt..
TAK
Avatar billede tonygk Nybegynder
24. oktober 2007 - 11:31 #1
Vi starte helt forfra. du skal komme på din router, og der hvor du kan konfigurere "Wireless". På feltet SSID skal du skrive et navn (uden mellemrum) fx. home_wireless eller noget andet. Under sikkerhed/kryptering vælger du WPA2-PSK og derefter AES. Password skal også tastes (mellem 6-63 tegn). Nu er din router klar.
du skal gøre næten det samme på din bærbar. Her kan få se meget mere om din Vista og opsætning af trådløs netværk.
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/help/88ea056e-664a-4c3d-b977-13f79cb4dedb1030.mspx
du er velkommen til at spørge mere.
Avatar billede miganton Nybegynder
24. oktober 2007 - 11:48 #2
Kunne du ikke prøve aT forklare lidt tydeligere hvordan jeg skal gøre?
Derinde hvor jeg kan vælge kryptering, er WPA2-PSK ikke en mulighed, der står: Delt, WPA2-Personal,WPA-Personal, WPA2-Enterprise, WPA-Enterprise, 802.1x?? Hvilken er det?
Avatar billede tonygk Nybegynder
24. oktober 2007 - 11:52 #3
WPA2-PSK er det samme som WPA2-personal. forskellige producenter bruger forskellige udtryk.
Avatar billede miganton Nybegynder
24. oktober 2007 - 11:58 #4
Ok, nu har jeg gjort det, men under netværks og delingscenter står der under "adgangsbeskyttet deling" at det er slået fra, betyder det så er der ikke er kryptering nu eller hvad?
Og er routeren sat rigtigt til/installeret nu?
Avatar billede tonygk Nybegynder
24. oktober 2007 - 12:21 #5
Er det på routeren eller din maskine?
Avatar billede miganton Nybegynder
24. oktober 2007 - 12:23 #6
Det er på computeren tror jeg.. ? Hvordan skulle det være på routeren?
Avatar billede tonygk Nybegynder
24. oktober 2007 - 12:30 #7
Har du fjernet den tidtigere netværk som du havde lagt på?
Jeg tror at vista er blevet firvirret nu lidt. Prøv at fjerne alt trådløse forbindelse der lagt på din Vista. Genstart computeren og start forfra.
Avatar billede miganton Nybegynder
24. oktober 2007 - 12:35 #8
Ja, men problemet er at jeg ikke ved hvad der jeg har lagt ind, og hvad der var her i forvejen.. Inde under tilføj/fjern programmer er 15-20 forskellige ting som jeg ikke ved om må slettes.. ? Bla Adobe flash player, agere systems og realtek high definition audio driver, må jeg slette dem?
Avatar billede tonygk Nybegynder
24. oktober 2007 - 12:41 #9
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej, jeg håber ikke du har slettet dit netkort. Klik på linket, og se hvordan du kan se dine forbindelser. Der kan du oprette/slette trådløse forbindelser.
Avatar billede miganton Nybegynder
24. oktober 2007 - 12:48 #10
Jeg skrev jo også at jeg var dum til det her..
Avatar billede miganton Nybegynder
24. oktober 2007 - 12:51 #11
Der står at der er forbindelse til et netværk, men det har ikke det navn (NETGEAR) som det skal have..
Avatar billede miganton Nybegynder
24. oktober 2007 - 12:52 #12
Hov, kom til at sende beskeden.
Det står under NETGEAR : De netværksindstillinger, der er gemt på denne computer, stemmer ikke overens med kravene for netværket..
Ved du hvad det betyder?
Avatar billede tonygk Nybegynder
24. oktober 2007 - 13:25 #13
Jeg går udfra at NETGEAR er dit SSID. Jeg tror at kryperingsmedtode er fejlkonfigureret på din maskine.
1.  Åbn Kontrolpanel ved at klikke på knappen Start., klikke på Kontrolpanel, klikke på Netværk og internet, klikke på Netværks- og delingscenter og derefter klikke på Administrer netværksforbindelser.

2.  Højreklik på forbindelsen, og klik derefter på Egenskaber.  Hvis du bliver bedt om at angive en administratoradgangskode eller bekræftelse, skal du indtaste adgangskode eller bekræftelse.

Prøv at se at opsætningen er ens med din router?
Avatar billede miganton Nybegynder
24. oktober 2007 - 13:45 #14
Ja det må det jo være..
Hvordan om jeg må spørge, ser jeg om opsætningen er ens med min router?
Iøvrigt er der to forbindelser, en der hedder LAN-forbindelse (den der er forbindelse til) og en der hedder Trådløs netværksforbindelse, som ikke er tilsluttet..
Og: før lavede jeg en kode til krypteringen, men siden at NETGEAR ikke har forbindelse, har jeg så lavet en kode til en andens netværk eller hvordan ?
Sætter pris på din hjælp, håber du vil være tålmodig med mig..
Avatar billede tonygk Nybegynder
24. oktober 2007 - 13:59 #15
Du skal komme på din Trådløs og ikke lan (dobblet klik på det). der skal være det samme SSID (som jeg tror du har skeret "NETGEAR") og kryperingstype (WPA2-PSK) og adgangskode (det kan du ikke se, men kan taste igen).
Husk at det er MEGET vigtig at huske at der er forskel mellem stor og små bogstaver i både SSID og password.
Avatar billede miganton Nybegynder
24. oktober 2007 - 14:43 #16
Forstår ikke helt hvad du mener? jeg har jo lavet en adgangskode?
Der står under en trådløse forb. at den ikke er tilsluttet, men hvordan kan jeg gøre det?
Avatar billede tonygk Nybegynder
24. oktober 2007 - 14:53 #17
Dobbeltklik på det. når det er tilsluttet er det fordi, enten der er forkert SSID, kryperingmetode eller kode. Du skal checke alle 3.
Jeg er tålmodig nok, bare husk at give en kage bagefter  ;--))
for resten skal du også huske at tilslutte din kabel fra dit modem (eller hvad du har) til den enkelte port (WAN) af din router og ikke en af 4 (LAN)
Avatar billede miganton Nybegynder
24. oktober 2007 - 15:42 #18
Hmm..
Der er jo to trådløse netværk, begge to hedder noget med NETGEAR.. Det ene bare NETGEAR og det andet WIFI_Home_Netgear. Kan det sidste godt være det rigtige, for det er det der er forbindelse til.. Hvordan er det at du vil have mig til at checke de tre ting, for jeg har ikke nogen sikkerhedsnøgle eller adgangsudtryk, som der kræves når jeg dobbeltklikket på WIFI_Home_netgear?
Det kabel som sidder i et grønt stik er sat i routerens WAN port, det er det du mener ikke?
Avatar billede tonygk Nybegynder
24. oktober 2007 - 18:08 #19
Hvad har du kaldt dit SSID? Du skal slet det andet. Derefter dobbeltklikke på det rigtige og kigge på konfigurationen.
Avatar billede miganton Nybegynder
24. oktober 2007 - 18:31 #20
Jeg har ikke kaldt NETGEAR for NETGEAR, men jeg har kaldt et eller for mit navn, men de to netværk  jeg kan vælge hedder det ikke..
Avatar billede tonygk Nybegynder
24. oktober 2007 - 20:10 #21
Så skal vi komme tilbage til din router. Checkliste:
1- Har du skrivet et navn i SSID felt (uden mellemrum og åøæ)?
2- Har du valgt sikkerhed WPA2-peronal og AES ?
3- Har du skrevet password på det rigtige felt. (mellem 6-63 tegn ohg ikke åøæ)?
Er disse opsætninger/konfiguration genmt. (har trykket på save eller apply efter du har udfyldt feltene?
VIGTIGT. Der er forskel mellem store og små bogstaver på både SSID og password!
Avatar billede miganton Nybegynder
24. oktober 2007 - 20:26 #22
Hvordan skriver jeg et navn i SSID feltet, behøver jeg det og hvordan gør jeg så?
Ja, jeg har både valgt WPA2-personal og AES og lavet mit eget password (hvilket er det jeg skal ikke?)
Avatar billede tonygk Nybegynder
24. oktober 2007 - 20:39 #23
Det er krav at skive noget i SSID felt (jeg tror der står netgear som standard). du kan fx. skrive jenswireless eller jens_wireless (hvis du hedder jens  ;--)) )eller beholde netgear, med så kan risikere at naboen har også det samme ssid navn, så sker der konflikt mellem de 2, og ingen af dem virker. Derfor ssid skal helst være unikt..........
Når du er færdig
Efter du har skrevet ssid skal du gemme det dvs. klikke på save/apply.
Avatar billede miganton Nybegynder
24. oktober 2007 - 20:56 #24
Når jeg højreklikker på NETGEAR Inde i administrer netværksforbindelser under netværks og delingscenter kan jegi kke selv skrive et navn, det står ligesom "fast" ??
Avatar billede tonygk Nybegynder
24. oktober 2007 - 21:11 #25
Jeg snakker om din router.
Avatar billede miganton Nybegynder
24. oktober 2007 - 21:16 #26
Nu er jeg lidt forvirret.. Hvordan gør jeg det så?
Avatar billede tonygk Nybegynder
25. oktober 2007 - 08:16 #27
Jeg tror jeg har fortalt det hele. Start helt forfra og første med din router. du skal følge vejleningen som står øverst.
Avatar billede miganton Nybegynder
30. oktober 2007 - 20:56 #28
Hej.. er først kommet hjem idag, så derfor svarer jeg først nu..
Når jeg læser det allerøverste forstår jeg ikke hvad jeg skal gøre.
Hvordan "kommer jeg på" min router og hvordan konfigurerer jeg??
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
30. oktober 2007 - 21:26 #29
Sæt et kabel i din pc og til routerens LAN port. Open Internet explorer og skriv i adresse linien: 192.168.0.1 så skulle du gerne komme ind i din router, hvor du så får mulighed for at skrive et SSID, samt vælge sikkerhed på det trådløse net! Når alt dette er klaret, så begynder du at sætte dit trådløse net op på pc'en, og her skal du jo så bruge alle de oplysninger som du lige har tastet ind i routeren.

Jeg håber at dette er forståligt for dig :-)

/lundorff-net
Avatar billede miganton Nybegynder
30. oktober 2007 - 21:59 #30
LAN porten er den ved siden af 4 ens indgange ikke? Hvis der er, så har jeg gjort det, men når jeg så taster de tal kommer jeg ind på google hvor der er søgt på det.. ?