Avatar billede stellahell Nybegynder
15. marts 2008 - 16:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk disk til grundlæggende disk

Hejsa,

Jeg har lige fået en ny copmuter, hvor jeg har installeret vista. Jeg har taget min SATA disk fra min gamle computer (XP sp2) og sat den over i den nye, men jeg kan ikke se den i "Denne Computer" i Vista. I diskhåndtering kan jeg finde den som "Disk 1", men der står at den er dynamisk og offline, hvorimod den ene og nye disk (disk 0) jeg i forvejen har i den nye maskine, står til grundlæggende og online.
Skal jeg konvertere den gamle disk til grundlæggende for at kunne se den i den nye computer? Har ikke helt turde bare at spring ud i det, da jeg helst ikke vil miste al min backup fra den gamle disk ;)
Tak for al hjælp!
Avatar billede thov Forsker
15. marts 2008 - 17:10 #1
Dynamiske diske er en Win2k (server) specialitet, hvor flere harddiske ser ud som een stor disk, og det kan ikke konverteres til 'Grundlæggende' (basic) uden tab af data :-(
Du må gå via USB tilslutning, eller den gamle computer, hvis du vil beholde dine backups.
Avatar billede haverslev Novice
15. marts 2008 - 17:19 #2
Home Premium understøtter ikke dynamiske diske, det er kun Ultimate og og så vidt jeg husker - Enterpriser der gør det.
Avatar billede thov Forsker
15. marts 2008 - 17:34 #3
Det er bare underligt - for XP, som disken kommer fra, har ikke dynamiske diske.
Hvordan kan den så pludselig være dynamisk - og som eneste disk ? Det giver ingen mening.
Avatar billede haverslev Novice
15. marts 2008 - 17:56 #4
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2008 - 21:47 #5
Du har sandsynligvis mistet din filtabel, det giver ofte meddelsen "dynamisk disk" du kan muligvis gendanne filtabellen med TESTDISK http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede stellahell Nybegynder
16. marts 2008 - 11:08 #6
ah ja, jeg glemte at sige det var xp pro. Tak for hjælpen alle sammen. Jeg er nok ikke helt teknisk nok til at køre dit forslag helgec, så jeg ta'r den sikre og meget langsomme metode, som Thov nævner, med at flytte det hele over netværk... boooring :)
Tænkte nok at min overgang til Vista ikke skulle gå helt smertefrit - det havde været for meget at forlange :)
Thov, hvis du smider et svar, gi'r jeg point.
Avatar billede thov Forsker
16. marts 2008 - 11:54 #7
Kommer her :-)
Der må på et eller andet tidspunkt under XP-instsllationen (eller en senere opgradering), have været et valg - basic eller dynamic disk - og her har du, og sikkert mange andre, valgt 'dynamic' uden at kende konsekvenserne.. Surt :-(