Avatar billede nteglskov Praktikant
27. april 2008 - 10:58 Der er 5 kommentarer

Pludselig sort skærm ved opstart

Hej eksperter!
Jeg har sgu lidt problemer med min bærbare computer. Det er en Fujitsu Siemens Amilo Pi 1556 - 1½ år gammel.

I aftes sad jeg og surfede på nettet og pludselig blev skærmen sort. Jeg slukkede computeren og da den var færdig med at loade den klassiske "Windows XP Home Edition" med den blå bar og det hele er skærmen bare sort, men musemarkøren er der. Efter 2 min skifter den til et timeglas som jeg også kan bevæge og derefter fryser den.

Et par gange har den kommet med "windows blue screen" meget kort uden jeg kunne nå at læse noget før den genstartede. Den gør det ikke længere.

Jeg kan godt starte op i fejlsikret tilstand og ligeledes i VGA tilstand, men når jeg ændrer på skærmopløsningen, så får jeg sort skørm og den fryser igen. Har prøvet at opgradere driverne til mit Geforce Go 7600, men det ændrer ikke på noget.

Jeg har kørt ComboFix, AdAware, Spybot, Hijack This osv. men kan stadig kun starte op i fejlsikret eller VGA mode.. Nogle ideer?
Avatar billede nteglskov Praktikant
27. april 2008 - 11:49 #1
Efter at have leget med lidt med computeren er jeg nu kommet frem til følgende:
Windows kan godt køre med sin egen VGA-driver, men når jeg installerer driverne fra NVIDIA, så får jeg sort skærm midt under installationen af driverne.

Så jeg kan køre med Windows' standard VGA drivere, hvor skærmen ligner pis i 1024x768@32bit. Har prøvet med flere forskellige NVIDIA drivere (bl.a. dem som fulgte med computeren på CDROM, men med samme problem). Nogle som har forslag til, hvordan jeg kan få min skærm til at se ordentlig ud? Kan jo prøve en masse NVIDIA drivere og omega drivere måske, men grafikkortet burde da bare virke med de drivere som fulgte med computeren. Det er jo de drivere computeren har brugt indtil nu, hvor den bare bruger VGA..
Forslag modtages meget gerne :-)
Avatar billede nteglskov Praktikant
27. april 2008 - 12:33 #2
Nu har jeg så talt med en kær tekniker fra helpdesk support ved Fujitsu Siemens som bad mig lave en recovery og hvis problemet stadig opstod måtte der være tale om en fysisk fejl og jeg skulle indsende computeren til rep.. Øv bøv. Det tager jo så også bare en krig at lave backup og få smidt alle programmer og filer over igen :S
Avatar billede Jensen DK Novice
27. april 2008 - 14:10 #3
Prøv at gå i enhedshåndtering og dicable grafikkort og driver derefter genstart og så hent driveren fra din skive.
Avatar billede nteglskov Praktikant
27. april 2008 - 14:47 #4
Been there, done that. Det hjalp heller ikke. Har været ved at tage backup og så ender det nok desværre med at jeg må køre en recovery og så se om det kan hjælpe :S Det er bare så pisse besværligt, men tror det ender med at blive den sidste udvej
Avatar billede Jensen DK Novice
28. april 2008 - 06:38 #5
Prøv at udføre en chkdsk /f/r husk afstand mellem k / klik start kør og skriv chkdsk /f/r så ok genstart og lad den passe sig selv til den er færdig ca ½ time.