Avatar billede dbi Nybegynder
12. juni 2008 - 14:52 Der er 38 kommentarer

Installation af vista på ny harddisk SATA

Hejsa folkens. jeg er stødt ind i et større problem. jeg har netop sat min nye 500gb SATA harddisk til og skal til at installere vista. Jeg når ind i installationsmenuen og skal til at partitionere min harddisk, og jeg får oprettet mine 4 ønskede partioner og vil installere vista på den første og så siger den: Windows kan ikke finde en systemdiskenhed, der opfylder kriterierne for intallation!

jeg prøver at formatere partionen men lige meget hjælper det.

Er der nogle der kan forklare dette problem?

mvh
Daniel Iversen
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2008 - 16:02 #1
prøv først at nøjes med at oprette en enkelt passende partition til styresystemet
Avatar billede kfz Nybegynder
12. juni 2008 - 16:17 #2
jeg oplevede samme problem da jeg skulle installere på 2 80 GB harddiske i raid, fandt aldrig en løsning, men kunne sagtens installere på en enkelt harddisk.

jeg lytter med, i håb om selv at få svar på problemet.
Avatar billede haverslev Novice
12. juni 2008 - 17:34 #3
Avatar billede dbi Nybegynder
12. juni 2008 - 18:33 #4
til helgec: Det er prøvet. virker heller ikke

haverslev: Ganske fin guide, men jeg kan ikke se hvilke af problemet det er, desværre :(
Avatar billede haverslev Novice
12. juni 2008 - 18:48 #5
Jeg vil mene, at du skal kigge på følgende i linket/guiden:
Metode 4: Undersøge filen Setupact.log for at kontrollere, om partitionen er aktiv
Avatar billede dbi Nybegynder
12. juni 2008 - 19:10 #6
har prøvet at få kommandopromt frem på installationssiden (under reparering) af windows, men den kender ikke kommandoen når jeg skriver notesblok
Avatar billede dbi Nybegynder
12. juni 2008 - 19:25 #7
fik endelig notesblokken frem, men den siger at navnet: setupact.log er ugyldigt, hvilket gør det endnu mere forvirrende..
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. juni 2008 - 19:50 #8
i 99% af tilfældende er det den her den er gal med: Windows Vista er inkompatibel med en masselagringscontroller eller en masselagringsdriver.

dvs at du skal indstallere driver til din hd controler (den er på din drivercd) inden du kan indstallere vista (eller xp for den sags skyld. men ved xp kan den kun indlæses fra diskette)
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2008 - 20:10 #9
Du skriver " jeg har netop sat min nye 500gb SATA harddisk til og skal til at installere vista. "
Betyder det at du pt har styresystemet på en anden hardisk??
Avatar billede dbi Nybegynder
12. juni 2008 - 20:10 #10
Min harddisk kom som BULK altså uden drivercd. kan jeg hente den inde på producentens hjemmeside og brænde den ud og så bruge den?
Det er en:

Maxtor DiamondMax 22 - Harddisk - 500 GB - intern harddisk - 3.5" - SATA-300 - 7200 rpm - buffer: 32 MB
Avatar billede dbi Nybegynder
12. juni 2008 - 20:18 #11
helgec> Jeg har mit system på en IDE harddisk, men ønsker en udskiftning til SATA, hvor jeg så har købt denne nye harddisk i og vil installere vista på den helt fra bunden
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2008 - 20:21 #12
Så vil jeg foreslå at du kloner dit gamle system over på SATA disken og ser om det så vil køre, mangler du hjælp så skriv
Avatar billede dbi Nybegynder
12. juni 2008 - 20:24 #13
hehe... hvordan gør jeg det? (er ikke så pokkers god til den del af computerverdenen)
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2008 - 20:27 #14
Det er ganske nemt, download og brænd www.helgec.dk/insert.iso (skal brændes som bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html)
Boot op på cdèn og meld så tilbage, begge dine diske skal være monteret når du booter op
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. juni 2008 - 20:32 #15
ikke drivercd til hd, men drivercd til hdcontroler = bundkortet
@ helgec, det vil ikke virke at klone disken da den ikke kan starte uden den driver, så den skal ind før du kloner
Avatar billede dbi Nybegynder
12. juni 2008 - 20:40 #16
cool_m_f --> hvordan installerer jeg så noget fra bundkort cd'en? skal jeg ind i selve vista installationen først eller hvad gør jeg?
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2008 - 20:45 #17
"cool_m_f" Jeg vil ikke afvise at du har ret ,men det plejer nu at være DVDèn  der ikke kender disken, jeg har 1. gang til gode at installationen ikke kender disken
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2008 - 20:46 #18
Har du downloadet og brændt INSERT ??
Avatar billede dbi Nybegynder
12. juni 2008 - 20:57 #19
den er brændt ud ja. har den her i hånden :)
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2008 - 21:05 #20
Så er det op til dig om du vil klone
Avatar billede dbi Nybegynder
12. juni 2008 - 21:07 #21
kunne godt tænke mig at gøre brug af cool_m_f's mulighed først inden en kloning. men jeg aner ikke hvordan man installerer harddisk controlleren når jeg kun kan bruge boot skærmen og så vista installationsmenuen. kan ikke komme helt ind i windows hvor jeg så bare kan installere normalt
Avatar billede haverslev Novice
12. juni 2008 - 21:10 #22
Tror det cool_m_f hentyder til, er det der står i det link jeg lagde tidliger:
Metode 3: Angive de rette drivere for harddiskcontrolleren
http://support.microsoft.com/kb/927520/da
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2008 - 21:10 #23
OK! du melder bare tilbage hvis du vil forsøge, det kunne måske være en ide at køre "chkdsk /f" på disken inden du evt, beslutter dig for at klone
Avatar billede dbi Nybegynder
12. juni 2008 - 21:14 #24
haverslev --> prøver lige. hvo intet vover intet vinder som de kloge siger ;)

helgec --> du ved noget inden for ret kort tid :)
Avatar billede dbi Nybegynder
12. juni 2008 - 21:21 #25
ingen enhedsdrivere på bundkort cd'en... hvad pokker gør jeg nu??

maxtor siger at der ikke findes drivere til deres harddiske, men de findes på bundkortet eller noget i den retning
Avatar billede kfz Nybegynder
12. juni 2008 - 21:39 #26
hvilket bundkort har du?

driveren kan højest sandsynligt hentes på internettet.

er det 32 eller 64bit vista du vil installere?
Avatar billede dbi Nybegynder
12. juni 2008 - 21:43 #27
mit bundkort er et Gigabyte GA-EP35-DS4

og det er et 32 bit

et helt nyt problem er nu at jeg slet ikke kan se disken i vista installationsmenu
men den kan godt vises i bios
Avatar billede kfz Nybegynder
12. juni 2008 - 21:56 #28
donwload denne fil: http://europe.giga-byte.com/FileList/Driver/motherboard_driver_sataraid_intel_bootdisk_32.exe

læg den ud på en usb-pen og eksekver filen, skriv "yes".

under installationen skal du henvise til din usb-pen, så skulle den finde driveren.
Avatar billede dbi Nybegynder
12. juni 2008 - 22:15 #29
den virker åbenbart ikke. der kommer en masse drivere frem, men når jeg sætter flueben i at den skal skjule drivere som ikke er kompatibel med hardware på denne computer, så forsvinder allesammen.

og harddisken var som sagt forsvundet fra installationsmenuen, men mærkeligt nok ikke i bios'en
Avatar billede kfz Nybegynder
12. juni 2008 - 22:56 #30
lyder som om du er gået i stå nogenlunde samme sted som jeg gjorde. håber du(og jeg) får en løsning på problemet.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. juni 2008 - 23:23 #31
så er jeg tilbage, var lige nødt til at arbejde, det tager sq for meget af ens fritid.

og haverslev har helt ret, det var det jeg hentydede til, men det skulle jeg nok have sagt lidt tydligere

kfz har fat i den rigtige driver, den burde også være på cd'en til dit bundkort

når du har lagt den på en usbpen dobbeltklikker du på filen du hentede, trykker på tasten y og trykker enter. der skal nu være 8 filer på din usbpen (inc. den du hentede)

du kan nu boote op på din dvd, og følge metode tre fra haverslevs link:

Metode 3: Angive de rette drivere for harddiskcontrolleren
Hvis du forsøger at udføre en ren installation af Windows Vista, skal du angive de rette drivere for harddiskcontrolleren. Når du bliver bedt om at vælge den disk, Windows Vista skal installeres på, skal du også vælge indstillingen Indlæs driver. Windows Vista Installation fører dig gennem resten af processen.
(det er her du skal bruge usb pennen med driverne)
og så ikke noge med at skjule drivere, den du skal bruge hedder ICH9R

@ helgec: det er ikke dvd'en men styresystemet der ikke kender controlleren, om det bliver indlæst fra en dvd eller fra usb eller noget helt tredje er underordnet, det er derfor der skal indlæses en textmode driver

@ haverslev: du spurgte om om det var 32 eller 64 bit, textmode driveren er altid 32 bit, det er først når windows driverne skal indstalleres at der er forskel

nu skal ovenstående endelig ikke opfattes negativt, det var ikke meningen med dem, syntes bare det var vigtigt at få forklaret
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 07:43 #32
"@ helgec: det er ikke dvd'en men styresystemet der ikke kender controlleren," Hvis vi ellers taler om det samme så er det ikke korrekt hvad du der skriver, jeg har klonet rigtig mange XP installationer over på en SATA disk fordi det ikke var muligt at finde SATA drivere og efterfølgende har det kørt uden problemer
Avatar billede dbi Nybegynder
13. juni 2008 - 07:50 #33
hejsa cool_m_f

Har prøvet at indlæse ICH9R driveren, men der kommer intet drev frem på skærmen. :(
Avatar billede haverslev Novice
13. juni 2008 - 07:58 #34
cool_m_f >
"@ haverslev: du spurgte om om det var 32 eller 64 bit, textmode driveren er altid 32 bit, det er først når windows driverne skal indstalleres at der er forskel"

Det har jeg nu aldrig spurgt eller skrevet noget om, ellers står det meste jo i det link der er lagt 12/06-2008 17:34:08
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 08:41 #35
Når du nu alligevel har brændt INSERT hvad så med lige at boote op på den og se om SATA disken overhovedet optræder??
Avatar billede dbi Nybegynder
13. juni 2008 - 15:23 #36
skal jeg nok prøve når computeren har tænkt sig at starte. den blinker bare og slukker igen. pisse irriternede for at sige det ligeud. så det er nok en ny strømforsyning
Avatar billede dbi Nybegynder
13. juni 2008 - 15:34 #37
nu er det nemlig blevet problemet, så ny strømforsyning kommer mandag. så må den kunne trække den op i gear, bare underligt at den lige har virket, men nu.. ikke mere!
Avatar billede dbi Nybegynder
13. juni 2008 - 17:48 #38
Hejsa allesammen på denne side. Nu har jeg nævnt jeg har haft bøvl med at få harddisken til at vise sig og det som cool_m_f nævner med den driver, har jeg læst mig frem til noget lignende i manualen til bundkortet. Så nu vil jeg prøve at følge jeres råd efterfølgende når jeg får min nye strømforsyning på mandag :)

god weekend til jer allesammen