Avatar billede hansuwe Juniormester
12. august 2008 - 00:22 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere IE-7

Hej, Jeg har det problem, at jeg på en HP desktop "Pavilion" med Windows XP home
ikke kan gennemføre installation af Internet Explorer 7. Hidtil bruger jeg IE-6.
Jeg henter en installationspakke fra MicroSofts hjemmeside, den hedder IE7-WindowsXP-x86-dan.exe.
Jeg slår mit anti-virus og firewall fra midlertidigt og åbner pakken, så kører en installation-wizard og bliver næsten færdig – så kommer fejlmeldingen: Internet Explorer 7 kunne ikke installeres. Der skal genstartes, og så skal man finde frem til en fejlretningsside hos MS. Her får man at vide, at der kan være vanskeligheder i registrerings-databasen, at der ikke er visse tilladelser. Dernæst er der formaninger om, at man endelig skal være forsigtig med at manipulere med registry. Iøvrigt kan man kigge i to log-filer, som ligger direkte i hovedmappen C:\ Windows:  ie7.log, som er en kort version, og ie7_main.log, som er meget udførlig. I den korte version kan man se en række
"Unwriteable key" steder i registry.
Mit spørgsmål er nu: Hvis man i registry navigerer frem til disse steder, hvad skal der så konkret rettes ?
Generelt synes jeg, at det er noget uheldigt, at MS henviser fra web-sted til web-sted, og hver gang er der kun "en halv besked". Er der nogen uafhængige steder på nettet, hvor man kan få step-by-step vejledninger "i ét stræk" ?
Mvh., HansUwe
Avatar billede vejmand Juniormester
12. august 2008 - 05:32 #1
Hvilken Service pack har du på din XP? Er den fuldt opdateret?
Avatar billede jokkejensen Novice
12. august 2008 - 09:34 #2
http://support.microsoft.com/kb/917925 <-- 2'eren.. følg den slavisk eller få en kyndig til det.

Venligst.
/J
Avatar billede hansuwe Juniormester
12. august 2008 - 16:41 #3
Kommentar hertil:
a) Jeg har fornylig (8. aug.) pr. automatisk opdatering fået SP-2 tilsendt og installeret.
b) Ved nøje eftersyn i nævnte ie7.log ser jeg, at der faktisk kun optræder én registry-betegnelse:  Unwriteable key HKCR\Interface\{34A715A0-6587-11D0-924A-0020AFC7AC4D}, men ialt 11 gange, skiftevis alene eller med tilføjelserne \ProxyStubClsid, \ProxyStubClsid32 og \TypeLib
Endvidere optræder fejlmeldinger:  An error occured verifying registry permissions. ERROR: 0x80070534
og tilsidst:  Update.exe extended error code = 0x3f5
Hjælper de oplysninger jer videre ?
Mvh.,  HansUwe
Avatar billede vejmand Juniormester
12. august 2008 - 17:19 #4
Du skal ha de rettigheder på plads i registreringsdatabasen.
Følg jokkejensen's forslag, eller få én til at hjælpe dig.

Her er én med samme problem, det er blevet løst på samme måde: http://www.kandu.dk/spg98189.aspx
Avatar billede hansuwe Juniormester
12. august 2008 - 21:04 #5
Hej, én gang mere,
Jeg har kigget hele http://www.kandu.dk/spg98189.aspx igennem, det korte af det lange er, at man skal have "administrator-status" for at gøre noget ved det angivne sted i registry.
Men jeg er ene-ejer af min PC, ikke tilknyttet noget lokalnet eller andet, hvordan bli'r jeg så min egen administrator ? Det er der netop IKKE svar på i ovenstående, tilsidst blev "mbhl" afvist med,
at han jo ikke hørte til / ikke var logget på, og ikke måtte stille spørgsmål. Hvor skal jeg nu ændre på indstillingerne i min PC, et sted i registry, eller et helt andet sted, og så igen forsøge at installere IE-7 pakken ?
Hilsen, HansUwe
Avatar billede vejmand Juniormester
12. august 2008 - 21:25 #6
Du har misforstået tråden fra kandu.

"mbhl" er ikke blevet afvist i tråden, det er du, fordi du ikke er logget ind.
Det er heller ikke nødvendig for at læse den.
Derimod forstår "mbhl" ikke hvordan man ændrer i registreringsdatabasen.

For lige at være sikker: Ha du prøvet løsningen herfra: http://support.microsoft.com/kb/917925

Eller er det fordi du ikke forstår hvordan man gør?

Hvis det er det sidste, vil det nok være en god idé at få hjælp fra én, som har tjek på at ændre i registreringsdatabasen.
Det kan gå grueligt galt, hvis du ændrer noget forkert.

Du skriver at du ikke kan ændre i "registry"
Hvordan har du prøvet, kan du beskrive det?
Avatar billede hansuwe Juniormester
13. august 2008 - 00:15 #7
Hej igen,
Så har jeg nærlæst KB 917925 igen og set, at metode # 1 ikke er nok,
jeg havde jo lukket firewall og antivirus ved de første forsøg.
Metode # 2 handler om, at man skal finde, hvilket sted i registry
der giver problemer. Desværre er anvisningens danske tekst IKKE korrekt,
når jeg indtaster som anvist, får jeg en fejlmelding.
Men jeg véd jo allerede fra mit print-out af ie7.log, at det er
HKCR\Interface\{34A715A0-6587-11D0-924A-0020AFC7AC4D}.
Så jeg brugte anvisningen i http://support.microsoft.com/kb/310426/
"How to set or change registry editing permissions - -"
Gå ind i Registry, find adressen og vælg "Redigér", og vælg "Tilladelser"
Så fik jeg et panel, som var til at forstå, og til at ændre i.
Som det stod, var det kun "Administrator" (på min PC, hvem det så er)
som måtte noget og der var kun tilladelse til at læse - så her var fejlen.
Jeg har ændret til / sat flueben ved, at "Alle" må få både fuld kontrol og læse.
Det er sent nu, så jeg venter med endnu et forsøg på installation af IE-7
Hilsen, HansUwe
Avatar billede vejmand Juniormester
13. august 2008 - 00:37 #8
Hvis du vil bruge administrator kontoen, kan du starte i fejlsikret tilstand og derefter vælge administrator.
Avatar billede hansuwe Juniormester
13. august 2008 - 12:35 #9
Hej igen, vejmand og andre medlæsere,
Det viste sig, at min rettelse / ændring af "Tilladelser"
som beskrevet lige ovenfor var det, der skulle til.
Ved start af PCen her til formiddag kom der helt uopfordret
en melding: Opdatering er klar, skal den installeres nu ?
Jeg regnede med, at der kom noget fra MicroSoft, men det viste sig,
at det netop var IE-7 (der ikke blev gennemført sidst)
som nu ville prøve igen. Jeg klikkede bare OK, så kørte hele
installation wizard (som jeg jo havde set flere gange før).
Den sluttede uden nogen fejlmeldinger og bad kun om genstart.
Det lod jeg så PCen gøre - og nu fungerer Internet Explorer # 7.

Så det korte af det lange er:
Hvis man forsøger at installere IE-7, og det ender med,
at "det ikke kunne fuldføres", så kig først i mappen
C:\ Windows efter den lille fil: IE7.log, åbn den og print ud,
så man kan se den lange streng af tal & bogstaver, der følger efter
"IECUSTOM: Unwriteable key". Det er den adresse man skal finde i registry.
Indledningen til strengen er: "HKCR" der betyder HKEY_CLASSES_ROOT

Begynd med START, vælg KØR og indtast: regedit i den lille rude.
Så kommer begyndelsen til registry frem, navigér derpå frem til
den før fundne adresse.
I mit tilfælde var det {34A715A0-6587-11D0-924A-0020AFC7AC4D}.
(jeg formoder, at det også hos andre er denne, der har med browsere at gøre)
Vælg så Redigér og i den lille menu der kommer vælg "Tilladelser".
I det panel, der åbnes, kan der ændres fra de oprindelige indstillinger.
Hvad siger I til denne forklaring ?
Mvh.,  HansUwe
Avatar billede vejmand Juniormester
13. august 2008 - 15:05 #10
Som beskrevet i http://support.microsoft.com/kb/917925
Bé jokkejensen om et "Svar" så spørgsmålet kan lukkes.  :-)
Avatar billede hansuwe Juniormester
13. august 2008 - 22:22 #11
Hej en sidste gang,
Jeg har forsåvidt ikke noget at tilføje til det,
jeg HAR skrevet. Jeg fandt frem til, HVOR jeg skulle ændre
i Registry, og HVAD der skulle ændres. Det virkede.
Meningen med min sidste melding i middags var,
at min fremgangsmåde kan indgå i en "værktøjskasse",
som andre, der kommer med samme problem kan henvises til.
Mvh.,  HansUwe
Avatar billede hansuwe Juniormester
20. august 2010 - 23:20 #12
Hej endnu engang,
jeg er blevet "dunket" om, at denne sag stadig
(2 år efter) ikke er afsluttet. Det er nok min fejl,
at jeg dengang ikke var klar over, at jeg skal acceptere
mit eget indlæg / svar og at der så bl'ir givet point.
Så forhåbentlig lykkes det denne gang.
Mvh., HansUwe