Avatar billede Rune Sommer Mester
27. august 2008 - 19:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

HD klik-læser i idle. Hvorfor.

Hej.

Min IBM ThinkPad X40 står nogle gange umiddelbart i og efter brug og  læser i ny og næ på harddisken. Jeg kan tydeligt høre klik-lyden der inde fra - og indikatoren viser også HD-aktivitet. Er det noget man kan stoppe eller på anden måde minimere?
Klik-lyden vil jeg mene stammer fra, at læsehovedet hele tiden går ud i position hvor det ikke fysisk kan skade harddisken hvis man taber computeren.

Jeg antager, at HD'en læser lidt data ind eller ud (selvom jeg ikke rører ved maskinen) indtil den er tilfreds....

Problemet ligger i småtings-afdelingen når det handler om at få en lydløs computer. Blæseren i den er dog langt mere stille end jeg havde troet. Har også tænkt på muligheden at købe en ny HD der ikke laver klik-lyde når den læser data til og fra.
Avatar billede geforce3 Praktikant
27. august 2008 - 22:49 #1
Min x60 laver også nogle klik lyde, så lytter lige med!
Avatar billede nopsen Ekspert
28. august 2008 - 11:22 #2
den mest sandsynlige årsag til at harddisken arbejder når pc'en er idle, er at indeksering som standard er slået til, det kan du slå fra under egenskaber for din disk.
det plejer at nedsætte aktiviteten på disken betydeligt.
Avatar billede Rune Sommer Mester
28. august 2008 - 12:06 #3
Se, det var jo et ret godt tip. Ud over at "det tager længere tid at søge" vil det ikke medføre nogen uforudsete ubehageligheder? Jeg ved ikke lige hvad det skulle være - men disken bliver vel ikke langsommere af at slå indekseringen fra. Med mindre naturligvis - at indekseringen bruges til ANDET end at søge med.?
Avatar billede off-line Nybegynder
28. august 2008 - 12:43 #4
Hvis det er metalliske kliklyde fra harddisken, så kan den være syg.
Avatar billede nopsen Ekspert
28. august 2008 - 13:22 #5
indekseringen er kun til at forbedre søgningen, og det er min erfaring at det kun tager få sekunder længere tid end normalt at søge, uden indeksering.

men som jasveg skriver, kan kliklyden osgå skyldes fejl på disken, men det kan tjekkes, såfremt det ikke hjælper at slå indekseringen fra.
Avatar billede Rune Sommer Mester
28. august 2008 - 14:09 #6
Tror det var indekserings-klik jeg havde. Det er stadig til stede - blot i mindre grad end før.
Pointsene går til "nopsen" da vedkommende ramte hovedet på sømmet.

/Rune
Avatar billede nopsen Ekspert
28. august 2008 - 14:47 #7
så får du lige et svar :)
Avatar billede Rune Sommer Mester
29. august 2008 - 01:47 #8
Hmmm.

Efter nogen tid synes jeg egentlig, at klikkene er taget til eller i bedste tilfælde uændrede.
Jeg har stadig klik-lyde (altså lyde der indikerer, at der læses på harddisken) selvom windows-indekseringen er slået fra. Fx. når jeg har startet computeren op - og den har stået lidt for sig selv - så læser/skriver den stadig et par gange hvert 10. sekund cirka. Det er ikke noget fast mønster. Den står blot online (Windows Live er ikke aktiveret) og alle opdateringer er hentet.

Hvad er det, at computeren har behov for at læse/skrive hele tiden? Tror jeg vil prøve en test med indekseringen slået til og fra for at vurdere hvor den siger mindst!
Avatar billede nopsen Ekspert
29. august 2008 - 17:11 #9
nu er en harddisk sjældent 100% i ro hele tiden, hvor den er idle, da der altid vil være en vis aktivitet i systemet.
årsagerne kan være mange, der kan være installerede programmer, som automatisk tjekker for opdateringer, som microsoft update, antivirus/spyware programmer, java, acrobat reader og lign, eller der kan være virus/spyware som står og sender informationer.
hvis du ikke kan komme helt af med kliklydene, og de irriterer dig for meget, må du nok prøve at finde en ny disk, der larmer mindre, som du selv skriver.

hvis mit forslag ikke virkede, skal du slf ha dine point tilbage, så dem smider jeg lige her:

http://www.eksperten.dk/spm/843541
Avatar billede Rune Sommer Mester
29. august 2008 - 17:29 #10
Jeg tror skam du havde ret med det der søge-indeks. Hvertfald er du også i din sidste post kommet med nogle alternative forklaringer på klikkene som fx. "automatisk opdatering". Så du har skam gjort dig ganske fortjent til pointsene.

/Rune
Avatar billede nopsen Ekspert
29. august 2008 - 17:36 #11
ok takker, så lukker jeg den igen :)