Avatar billede pazau Nybegynder
07. oktober 2008 - 00:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Problemer med opsætning af hjemmenetværk

Hej alle.

Jeg skal have et hjemmenetværk til at køre, mellem Linux computere.
Jeg har en bærbar med Ubuntu, en stationær med Xubuntu, og en trådløs router fra Netgear.

Jeg har fulgt en masse guides rudnt omkring på nettet, men ingen ser ud til at virke. Jeg vil ikke have et Samba netværk, da det jo kun skal være mellem Linux computere.

Problemet er at når stationære er tændt, så kan bærbaren ikke se den, og hvis den er slukket, så kan bærbaren se et Windows netværk som er mit, men kan jo ikke komme ind på stationæren når den er slukket.

Nogle der kan hjælpe en fortabt person?
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2008 - 05:37 #1
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. oktober 2008 - 13:30 #2
Du kan sagtens benytte et samba netværk imellem linux servere?

Men hvorfor skal de kunne se hinanden, ønsker du at dele noget på et netværk, eller?
Avatar billede pazau Nybegynder
07. oktober 2008 - 15:05 #3
Lassebm:

Jeg ønsker at dele mediefiler mellem de to computere jeg har.
Avatar billede pazau Nybegynder
07. oktober 2008 - 15:43 #4
Nu virker det sku. Sjovt nok har jeg ikke ændret noget som helst. :S

Helgec og lassebm, læg et svar som tak fordi I tog jer tid til at prøve at hjælpe mig. :)
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2008 - 16:34 #5
Jeg er hoppet af point halløjet
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. oktober 2008 - 07:53 #6
Ligemeget hvis jeg ikke er kommet  med en løsning :)
Avatar billede pazau Nybegynder
08. oktober 2008 - 15:07 #7
Nu virker det ikke igen. :S
Men nu har jeg så måske fundet problemet - tjenesten der deler mapperne tror jeg ikke starter af sig selv. Det virker åbenbart kun hvis jeg går ind i Delte Mapper og klikker på Share.

Nogle der ved hvad tjenesten hedder, og hvordan man får den til at starte automatisk?
Avatar billede lassebm Nybegynder
09. oktober 2008 - 08:25 #8
Det er samba.
Er det debian er det
/etc/init.d/samba start

Så burde den start ved reboot
Avatar billede pazau Nybegynder
09. oktober 2008 - 22:20 #9
Samba er der godt nok, men ikonet er gråt, og jeg kan intet gøre ved den.
Avatar billede lassebm Nybegynder
10. oktober 2008 - 09:43 #10
gråt? Er ikke med. Kender ikke det GUI haløj. :)
Avatar billede pazau Nybegynder
11. oktober 2008 - 21:59 #11
Altså. Når jeg går ind i mappen, så er ikonerne grå. Jeg kan intet gøre ved dem.
Avatar billede pazau Nybegynder
31. august 2013 - 09:45 #12
Lukker.