Avatar billede mikisoq Nybegynder
01. november 2008 - 12:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

VBA - OPstilling af regnestykker

Hvis man i Excel vil opstille en række enkle plusstykker og vil have 2 InputBox hvor man taster henholdsvis min- og maksimum for de tal der skal indgå i regnestykkerne, hvordan gør man så det? Jeg kan generere InputBox men ved ikke hvordan jeg får den til at indsætte tilfældige ( Rnd ) tal i det interval der er indtastet ind i cellerne. Fx C3 og C4.
Nogle der har et hurtigt bud? - og er spørgsmålet formuleret forståeligt?
På forhånd mange tak.
Avatar billede excelent Ekspert
01. november 2008 - 12:33 #1
[Ark2!C5] = Int([Ark2!C4] - [Ark2!C3] + 1) * Rnd + [Ark2!C3]
Avatar billede mikisoq Nybegynder
01. november 2008 - 13:06 #2
Frygtede nok jeg ikke havde formuleret mig klart nok...

Opgaven lyder: Der skal genereres 30 regnestykker fordelt på 5 henad og 6 nedad. Det skal være muligt at angive en øvre og nedre grænse i en InputBox og tallene i regnestykkerne skal derefter genereres som tilfældige heltal indenfor dette interval (begge inklusiv). Regnestykkerne må gerne sættes pænt op, så de er egnede til udskrift.

Regnestykkerne er plusstykker, hvor de to tal står ovenover hinanden og der er et + ud for det nederste tal. Det er meningen man så skal kunne indtaste svaret i cellen under de 2 tal, hvorefter de så skal rettes efterfølgende, men dertil er jeg slet ikke nået endnu. I første omgang er det at generere det ovenstående.

Håber der er en der kan give mig en hjælpende hånd.

På forhånd mange tak.
Avatar billede excelent Ekspert
01. november 2008 - 17:25 #3
Sub femXseks()
bund = InputBox("Indtast nedre grænse ")
maks = InputBox("Indtast øvre grænse ")
For kol = 1 To 5
Randomize
For ræk = 1 To 12 Step 2

tal1 = Int(Int(maks - bund + 1) * Rnd + bund)
tal2 = Int(Int(maks - bund + 1) * Rnd + bund)
Cells(ræk * 2 + 2, kol * 2) = tal1
Cells(ræk * 2 + 3, kol * 2) = tal2
Next
End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
09. november 2008 - 18:15 #4
?
Avatar billede mikisoq Nybegynder
11. november 2008 - 12:19 #5
1.000 tak for hjælpen :-)
Dit svar førte til at opnå forståelse for opgaven og det var en stor hjælp.
Jeg har afsat lidt ekstra points til dig som tak for hjælpen <;-)