Avatar billede champfan Praktikant
16. november 2008 - 12:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan afinstallerer man programmer på Mac

Jeg ved at spørgsmålet lyder lidt pudsigt, men efter 3/4 år med Mac er jeg kommet lidt i tvivl om, hvordan man egentlig af-installerer programmer på den bedste måde. Som gammel Windowsbruger leder man jo efter "uninstall this software" men det er ikke altid, det findes.

Skal man bare trække programikonet fra Programmer til Papirkurv? Det lyder næsten for nemt  :-)

Eller...?
Avatar billede egonspock Seniormester
16. november 2008 - 14:21 #1
Det er den måde at 95% af programmerne kan afinstalleres på, på en rimelig fornuftig måde. Der vil dog typisk være en præferencefil og måske nogle hjælpefiler tilbage og måske noget Cache, der med fordel kan slettes, hvis du lider af pladsnød, men de gør ingen skade. Dem finder du i dit hjems bibliotek under hhv. Preferences, Application Support og Caches. Nogle få programmer og tilføjelser kan drille mere, herunder HP's skrammeldrivere, men det er vist ikke det du spørger efter her.
Avatar billede champfan Praktikant
16. november 2008 - 14:41 #2
Altså ned i papirkurven med programmer man vil afinstallere - herlig nemt.

Tak for et hurtigt svar.
Avatar billede kop Nybegynder
16. november 2008 - 18:44 #3
Jeg bruger et program der hedder appzapper det gør det ligesom mere grundigt det kan du finde inde hos appel
Avatar billede champfan Praktikant
17. november 2008 - 00:10 #4
Tak for det. Det checker jeg lige ud.
12. december 2016 - 12:37 #5
Jeg har en macBook Pro, hvor jeg har haft Wordprogrammerne på.
Dem vil jeg gerne have slettet, men jeg kan ikke trække dem til skraldespanden. De svipper tilbage igen.
Har I en anden måde at slette programmerne på?
Avatar billede champfan Praktikant
12. december 2016 - 22:53 #6
Hej Lisbetarne,

Prøv at checke Microsofts hjælpesider for afinstallation af Officeprogrammer (2016):
https://support.office.com/da-dk/article/Fjerne-Office-2016-til-Mac-eefa1199-5b58-43af-8a3d-b73dc1a8cae3

Eller Office 2011:
https://support.office.com/da-dk/article/Fejlfinding-p%C3%A5-problemer-i-Office-2011-til-Mac-via-fuldst%C3%A6ndig-afinstallation-f%C3%B8r-du-geninstallerer-ba8d8d13-0015-4eea-b60b-7719c2cedd17

Håber det er en hjælp.

PS.
Med mindre du har en helt speciel årsag, f.eks. pladsproblemer, så kan også bare vælge at lade programmet live liggende. Det konflikter ikke med en nyere version.