Avatar billede no24 Nybegynder
25. november 2008 - 22:21 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

mus og keyboard fryser under installation?

Jeg har en bærbar Acer, hvor musen (mousepad) og keyboardet begyndte at fryse periodisk. Jeg kunne dog godt bruge den via USB tilsluttede mus. Nu har jeg formateret den og når jeg kommer til hvor der mangler ca. 34 min. af installationen (installerer enheder) fryser mousepad / keyboard igen - jeg kan stadig bruge musen via USB, men da jeg ikke kan skrive brugernavn midt i installationen kan jeg ikke komme videre.

Jeg har søgt et del på google og her i eksperten vedr. problemet og fundet bl.a. denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/406837

Jeg vil blive glad, hvis der er der nogen, der kan hjælpe med "mysteriet"?
Avatar billede Jensen DK Novice
26. november 2008 - 06:56 #2
Du kan prøve at fjerne alt hvad du har tilsluttet USB.
Avatar billede no24 Nybegynder
26. november 2008 - 08:26 #3
Jasveg - lyder som en mulig løsning - jeg får nok først tid til at kigge på det i morgen aften og skal nok vende tilbage med, om det løser problemet.
Silbidor - jeg har prøvet dette.
Til info: Efter at have oprettet tråden lykkedes det at installere XP, som da også kørte fint i ca. 30 min. Da jeg havde installeret drivere samt antivirus frøs mus/tastatur igen efter genstart. Jeg forsøgte således at geninstallere XP endnu engang, hvor "vi stoppede" ved de berømte 34 min. Det lyder således ikke helt weird mht. netværkskortet, som "fyren" nævner.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. november 2008 - 13:18 #4
OK!
Avatar billede no24 Nybegynder
27. november 2008 - 08:30 #5
Hej Jasveg (og co) – kunne afse ”et par timer” seeeeent i går aftes.

Jeg har installeret XP af flere gange men fremhæver de mest væsentlige. Hver gang jeg har installeret, har jeg formateret drevet.
Nogle gange er det lykkedes at gennemføre installationen uden problemer – nogle gange stopper den ved de ”berømte” 34 minutter.

Når det er lykkedes at gennemføre installationen kører PC’en uden problemer indtil jeg installerer drivere. Efter genstart (crasher) fryser mousepad/tastatur og nogle gange også musen der er sat til USB.

Ved at installere driverne enkeltvis med genstart efter hver driver, fandt jeg frem til at, når det trådløse netværkskort blev installeret crashede pc’en (først efter genstart). Jeg formaterede etc. og installerede et pcmcia kort i stedet med det resultat, at pc’en crashede igen.

Jeg formaterede atter mv. og installationen af XP stoppede ved de 34 min. Her fulgte jeg vejledningen på ovennævnte link og kunne se at wave.inf var sidste inf fil i installationen (jvfr. vejledning) – mystisk – dette har jo ikke noget med netkort at gøre. Jeg slettede wave.inf fra windows mappen og fortsatte installationen. Pc’en kørte nu fint og jeg installerede flg. driver til trådløst netværkskort – genstartede og pc’en kørte stadig fint, bortset fra at netværkskortet ikke var aktivt.

Jeg satte XP skiven i igen for at installere valgfri komponenter herunder netværk. Genstartede pc’en, hvorefter den crashede igen og sidder nu med en formodning om, at netværksdelen i XP har en konflikt med netværkskortet – alternativt kan det være at wave.inf blev installeret da jeg installerede valgfri komponenter.

Er på jobbas nu, men leger videre til aften.
Avatar billede no24 Nybegynder
27. november 2008 - 08:31 #6
Hov - glemte at nævne, at pc'en kører problemfrit i fejlsikret tilstand ???????
Avatar billede off-line Nybegynder
27. november 2008 - 13:37 #7
Ja du har sandelig dit hyr med windows. Der kan åbenbart være tale om flere sammenfaldende problemer. Kan denne artikel være til nogen nytte?
http://66.102.9.104/translate_c?hl=da&sl=en&u=http://support.microsoft.com/default.aspx%3Fscid%3Dkb%3Ben-us%3B815319&prev=/search%3Fq%3Dwindows%2B34%2Bminutes%2Bproblem%26hl%3Dda%26client%3Dopera%26rls%3Dda%26hs%3Dz9f%26sa%3DX&usg=ALkJrhj_TSCauUSRAB1LQznmF0edE-GMfw
--------------------------------------------------------------------------------
Samme artikel på engelsk hvis du foretrækker det. Oversættelserne kan jo ofte være
lidt forvirrende, med et ordvalg som ikke passer.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;815319
Avatar billede no24 Nybegynder
27. november 2008 - 22:40 #8
Hej jasveg - takker for linket. Jeg tror ikke umiddelbart, at der ligger en løsning i hotfixes, da pc'en var fuldt opdateret før jeg startede med at formatere. Den begyndte bare pludselig at "skabe sig" for en lille uges tid siden, og jeg troede i første omgang, at der var kommet en virus ind, men dette er vist afkræftet i forhold til hvor mange gange harddisken er ompartioneret og formateret - he he...

lidt info om dagens hændelser... uden en decideret afslutning:

Så har jeg installeret, installeret og installeret :)
Et problem har været, at tastaturet sommetider fryser, når når inst. stopper ved de 34 min (som også kan være 35) - derved er det umuligt at komme ind og tjekke loggen. Desuden ved jeg ikke hvordan man starter dos kommandoen under installation (har forsøgt at skrive "command" efter at have trykket shift + F10, men uden held (altså de gange tastaturet har virket). Har du evt. svaret på, hvordan man gør dette? De gange det er lykkedes at komme ind i loggen har de filer, der iflg. førstnævnte link  været anledning til problemer flg.: wave.inf - battery.inf og sidste gang cpu.inf.
De første par gange jeg har installeret har jeg slettet de inf filer der var nævnt efter end installation - har ikke gjort det her efter sidste gang.
Forrige gang jeg installerede endte jeg op med et godt resultat. Pc'en kørte kanon med skærmkort, lydkort og netværkskort installeret. også efter genstart. Efter genstarten loggede jeg på mit trådløse netværk uden problemer, gik på nettet osv. Efter endnu en genstart, hvor jeg kun havde angivet oplysninger omkring netværket crashede pc'en så.
Herefter installerede jeg ubuntu (vista) på D drevet - dette virker upåklageligt, bortset fra at jeg ikke kan logge på trådløst - dog et noget weird system.
Pt. har jeg geninstalleret XP, som med netværkskortet installeret kører derudaf. Jeg har ikke forsøgt at logge på trådløst og venter til imorgen, da XP helst kun skal styre pc'en og ikke min nattesøvn.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. november 2008 - 23:19 #9
Jeg kender desværre ikke meget til doskommandoer. Ofte kan man skrive "Help" og
få en menu. Ellers skriver man CHKDSK /r/p og den slags for at sætte en undersøgelse
ad disken igeng. Men noget ander er, om dine ram er helt i orden. Det vil jeg forslå
du undersøger, for de kan virkelig give mange problemer. Hvis du har mere end en
ram blok så prøv at tage en ud på skift. Eller (OG) kør en analyse af dem med
microsoft memory tester: http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml
Avatar billede off-line Nybegynder
27. november 2008 - 23:25 #10
Ps. Når du nu installere så mange gange, var det så ikke rart at indstallere fra
en USB stik - Hvis din PC ellers kan boote fra sådan en?
Jeg har selv lavet en, og den fungere ligesom en CD, og så er koden endda skrevet
ind, så man er fri for det. Hvis du får lyst, er linket her:
http://helgec.dk/xp_fra_usb.html
Avatar billede no24 Nybegynder
28. november 2008 - 08:40 #11
Morn' jasveg,
Det var jo ellers en smart finesse. Jeg har faktisk overvejet at få lavet en ghost af harddisken, når den er nyinstalleret, da jeg er bange for, at problemet vil være tilbagekommende.

Her til morgen da jeg startede pc'en frøs mus/tastatur igen. efter at have cuttet den / genstart var der ingen problemer. Jeg genstartede flere gange og hver gang kørten systemet fint. Når jeg får fri prøver jeg at logge på "den trådløse" således at netværkskortet (er installeret) bliver aktivt for at se, om der kommer ændringer der. Hvis det går i ged, må jeg nok vænne mig til at køre Ubuntu (skrev vist vista men mente linux) eller alternativt starte i fejlsikret tilstand med netværk, da dette også kan lade sig gøre.
Jeg glemte helt at nævne at en af gangene, hvor jeg havde installeret - og tilføjet ekstra komponenter viste det sig at ved at afinstallere administrationsværktøjerne kunne jeg få gang i maskinen igen - men dette kan jeg jo ikke engang regne med, da det åbenbart er lidt tilfældigt om mus og tastatur vælger at fryse.
Måske er det kun "Mulder og Scully" der kan løse problemet med Windows X (p) files :)
Under alle omstændigheder tak for fiffene - læg et svar, så vi kan få tråden lukket.
Såfremt jeg nogensinde finder løsningen, skal jeg nok kommentere dette!
Avatar billede off-line Nybegynder
28. november 2008 - 12:25 #12
Tak for tilbudet, men du har jo stadig problemet, så jeg skal ikke have point.
Men forhåbentlig finder du selv en læsning, og den vil jeg da gerne høre om:)
Avatar billede no24 Nybegynder
29. november 2008 - 17:38 #13
Oki - Så må de tilfalde den person, der måtte finde frem til løsningen "someday". Pt. kører systemet "indimellem" forstået på den måde, at jeg sommetider kan køre XP uden problemer og sommetider crasher den - er så nødt til at cutte strømmen for at få gang i den igen. Jeg har efterfølgende installeret antivirus samt er online, så der er altså nu en periodisk fejl.
Finder jeg frem til hvad der forårsager dette, skal jeg selvfølgelig nok følge op med en kommentar til dette. Tak for den tid, du har brugt :)
Avatar billede off-line Nybegynder
29. november 2008 - 17:42 #14
OK:)
Avatar billede off-line Nybegynder
08. december 2008 - 13:35 #15
Husk selv at lægge et svar, så du kan lukke, og hive point hjem igen:)
Avatar billede no24 Nybegynder
10. december 2008 - 12:41 #16
Ok
Avatar billede no24 Nybegynder
29. januar 2009 - 18:12 #17
Til dem der kunne have interesse i en "løsning" på problemet...
Jeg har kørt gennem længere tid, hvor computeren kun er blevet sat på stand by i stedet for at lukke den. Da pc'en blev slukket ved en fejl i dag, fandt jeg ud af, at jeg blot skulle pille batteriet af, og lade "dyret" køre videre med strømledningen i og vupti :) :) :). Nu virker den. Med andre ord. Når pc'en skal startes op, skal batteriet pilles af. Det kan så sættes i, når først jeg har logget på.
Dette tyder jo umærkeligt på, at fænomenet skyldes en hardware fejl. Hvordan denne udbedres er jeg ikke klar over, men skulle jeg finde ud af det, vender jeg selvfølgelig tilbage.
Avatar billede Jensen DK Novice
30. januar 2009 - 06:46 #18
Prøv at nulstille/reset din bios.
Avatar billede no24 Nybegynder
31. januar 2009 - 10:22 #19
Hej Silbidor. Har forsøgt forskellige konstellationer i bios uden held.
Avatar billede no24 Nybegynder
16. februar 2010 - 12:55 #20
Har fundet ud af, at hvis jeg bare piller batteriet af og lader computeren køre med netstrøm, er der ingen problemer. Det ser ud til at være en "stationær" bærbar
Avatar billede no24 Nybegynder
18. februar 2015 - 14:49 #21
.