Avatar billede mbe78 Nybegynder
23. januar 2009 - 08:56 Der er 18 kommentarer

Kan nogen se hvor fejlen er i min formel?

jeg for en fejl på et simpel Lopslag:

=LOPSLAG(J2;'total overens'!A:K;6)

Pft
MBE
Avatar billede sleeper Nybegynder
23. januar 2009 - 09:42 #1
hvis den skal være korrekt, skal du tilføje ;FALSK eller ;SAND
=LOPSLAG(J2;'total overens'!A:K;6;FALSK)

men hvad fejler den på?
23. januar 2009 - 09:42 #2
Syntaksen er korrekt.

Hvilken fejl får du?
Hvilket indhold i J2? - og finde dette indhold i kolonne A på arket 'total overens'.
23. januar 2009 - 09:43 #3
SAND/FALSK er valgfri (standard er SAND), så det er ikke korrekt sleeper.
Avatar billede b_hansen Novice
23. januar 2009 - 10:27 #4
Fejlen skyldes måske, at opslagsværdien ikke findes i den tabel, du slår op i?
Avatar billede b_hansen Novice
23. januar 2009 - 10:29 #5
Det kunne være en hjælp, hvis du viser os, hvordan opslagstabellen ser ud, og et eksempel på, hvad du vil slå op
Avatar billede mbe78 Nybegynder
23. januar 2009 - 11:20 #6
I J2 har jeg "Titel". titlen skal findes i "Total overens" og returnere en løn i kolonne nr 6 (F)

Giver det mening?
Avatar billede Henrik_B Praktikant
23. januar 2009 - 11:24 #7
Såvidt jeg husker, skal den tabel, du slår op i, være sorteret ! Er den det ?
Avatar billede mbe78 Nybegynder
23. januar 2009 - 11:34 #8
Nu spørg jeg nok dumt men skal den være sorteret i en speciel kolonne?
Avatar billede sleeper Nybegynder
23. januar 2009 - 12:23 #9
korrekt SNAD/FALSK er ikke nødvendigt, men for det meste bruges LOPSLAG til at finde en værdi, og ikke finde noget der kommer tæt på det man ønsker

Hvis SAND eller udeladt, returneres en præcis eller omtrentlig værdi. Hvis der ikke findes en præcis værdi, returneres den næststørste værdi, der er mindre end opslagsværdi.
http://office.microsoft.com/da-dk/excel/HP052093351030.aspx

er din titel helt ens med den værdi du har i "total overens" ?
Avatar billede sleeper Nybegynder
23. januar 2009 - 12:26 #10
I J2 har jeg "Titel". titlen skal findes i "Total overens" og returnere en løn i kolonne nr 6 (F)

Giver det mening?

Findes din titel i kollone A eller blot et sted inden for A:K?
Avatar billede mbe78 Nybegynder
23. januar 2009 - 13:22 #11
Inden for A:K.. Ja, de er så vidt jeg kan se ens.. :-S
Avatar billede sleeper Nybegynder
23. januar 2009 - 14:16 #12
LOPSLAG tager indeholdet af den første kollone, altså kun A
Avatar billede mbe78 Nybegynder
23. januar 2009 - 19:33 #13
Det er jeg ret sikker på ikke er rigtigt.
Avatar billede b_hansen Novice
24. januar 2009 - 07:05 #14
Lopslag søger ALTID i den første kolonne, i det datasæt der er angivet. Så for at dit opslag skal lykkes, bliver du nødt til at få lavet en kolonne med titel. Den må gerne være i eksempelvis kolonne D, mens så skal opslagsområdet i =lopslag() starte med kolonne D.

I dit eksempel vil det se sådan ud: LOPSLAG(J2;'total overens'!D:K;6)

Så skal du også huske at tilrette angivelsen af, hvilken kolonne der skal returneres; i dit tilfælde er det kolonne 6, men det skyldes, at du tæller fra kolonne A. Starter du i kolonne D, bliver tallet mindre.
Avatar billede mbe78 Nybegynder
25. januar 2009 - 17:38 #15
har fundet fejlen
Avatar billede sleeper Nybegynder
05. februar 2009 - 13:25 #16
Er du kommet videre med denne?
Avatar billede Henrik_B Praktikant
29. juni 2012 - 12:20 #17
Svar, sø spørgsmål kan lukkes. Opgaven er løst ad anden vej.
Avatar billede Henrik_B Praktikant
20. august 2014 - 17:23 #18
Lukkes