Oprettet tir. d. 27. januar 2009 kl. 17:07:24

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point. Point ude: 410)

Vurdering af web-portal / CMS system

Hej eksperter

Jeg har lige fået min hjemmeside oppe at køre. I den forbindelse ønsker jeg at få den vurderet herinde, da min erfaring er det faglige niveau er højt. Men også for at gøre lidt reklame for siden.

Adressen er: www.softpilar.com

Jeg efterlyser noget konstruktiv feedback til siden fra IT-professionelle udviklere, website designere og brugervenlighedseksperter.

Her er lidt information om hjemmesiden.

Jeg har udviklet siden i samarbejde med en website designer.
Den er udviklet i ASP.NET og Umbraco CMS version 4.

Jeg håber på at høre fra så mange kloge hoveder som muligt, så jeg kan rette de mindre uheldige ting og tilføje mangler.

På forhånd tak.

Skrevet tir. d. 27. januar 2009 kl. 17:08:27| #1

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Ja ikke tilføje mangler, men I ved hvad jeg mener :)

Skrevet tir. d. 27. januar 2009 kl. 17:23:39| #2

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Der ønskes også en vurdering af den engelske version af siden.
For at se den kræver det at man ændrer sprogindstillingerne i browseren. Giv en første prioritet.
Derudover ønskes vurderet om det engelske indhold er udført konsekvent.

På forhånd tak.

Skrevet tir. d. 27. januar 2009 kl. 18:30:53| #3

superwulff
superwulff (9.690 point)
Det ser godt ud..

Lidt for amerikansk design, men det er nok bare min smag. Personligt ville jeg ikke vælge så højt et banner da jeg syntes der er for stor afstand mellem navigation og indhold - men igen, det er bare min smag.

Nu sider du den engelske verion.. Er der en dansk? Jeg kunne ikke finde en. Men jeg syntes det engelske virker fint, bortset fra enkelte stave/grammatiske fejl - få evt en til at gå den igennem (jeg fandt et par stykker, og der skal nok være flere).

Så er der det med subnavigationen (den i højre side med undersider), personligt kan jeg klart bedst lide at navigation er i venstre side, syntes det giver bedre overblik.

Jeg ved ikke hvor langt i/du er med siden, men jeg savner lidt noget indhold under "About softpilar", måske kunne man have "vision" som "forside" under "About". Det jeg mener er, at jeg er for mange klik fra at læse om SoftPilar når jeg trykker på "About".

Men ellers kan jeg rigtig godt lide layoutet. Et godt farveskema. Er lidt skeptisk overfor den hovedløse mand med laptoppen (måske lidt for amerikansk), men fik et rigtig godt indtryk af siden.


//Swulff

Skrevet tir. d. 27. januar 2009 kl. 18:34:36| #4

superwulff
superwulff (9.690 point)
Lige en tilføjelse:

"Build professional for your business" professional hvad? savner måske et ord der..

Og så syntes jeg alligevel ikke en højreorienteret subnavigation gør noget...

Skrevet tir. d. 27. januar 2009 kl. 18:39:59| #5

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Hej Superwulff

Tak for din feedback. Du skal bare ændre dine sprogindstillinger i din browser til dansk. Altså tilføj den danske kultur hvis den ikke allerede er der og flyt den op så den har højeste prioritet.

Skrevet tir. d. 27. januar 2009 kl. 18:47:10| #6


Skrevet tir. d. 27. januar 2009 kl. 18:49:32| #7

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Og så reload / refresh siden :)

Skrevet tir. d. 27. januar 2009 kl. 19:01:25| #8

superwulff
superwulff (9.690 point)
i den danske version får jeg "Service unavailable" uanset hvilket link jeg klikker på.

Skrevet tir. d. 27. januar 2009 kl. 19:07:11| #9

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Det var da besynderligt. Virker fint her. Hvilken browser benytter du?

Skrevet tir. d. 27. januar 2009 kl. 21:39:33| #10

superwulff
superwulff (9.690 point)
jeg bruger  firefox... kører ubuntu..  det virker osse nu...

Skrevet tir. d. 27. januar 2009 kl. 21:40:13| #11

superwulff
superwulff (9.690 point)
ved ikke hvad der var galt

Skrevet tir. d. 27. januar 2009 kl. 22:19:07| #12

steeven
steeven (15.526 point)
Hej Bilal Isa


Nu vil jeg dog hverken betegne mig selv som IT-professionel udvikler, website-designer eller brugervenlighedsekspert på nuværende tidspunkt, men jeg kan give dig min vurdering alligevel.

Designet ser rigtig dejligt stilrent ud. Det er helt enkelt og roligt, og, som der også er blevet sagt, så passer farvevalget perfekt.
Jeg kan godt følge Superwulff i kritikken af "den hovedløse mand med laptoppen", men det virker til at passe godt ind i hele temaet og pointen med sitet. Så det har jeg intet imod.

På forsiden skal ordet "konkurrencemæssige" nok hellere være "konkurrencedygtige" eller lignende. Ellers er det ikke en rigtig måde at sige det på - så mangler der i hvert fald et ord. Og hvad menes der med sætningen: "som understøtter forretning"?

Mht. søgemaskineoptimering mangler der måske metatags bl.a., og der bør kigges lidt på title-teksterne til hver enkelt side.

Der mangler indhold til punktet "uman studios" under overskriften "Partnere".

At du har en undermenu i højre side er ikke i sig selv noget problem (en smagssag måske ;) Men menuen fremstår ikke som en menu. Linksene ligner almindelig tekst, og hvis man fx klikker ind på "Kompetencer", så er der kun en enkelt (men ikke særligt sigende) linje, der udgør hele undermenuen. Måske skulle der ligefrem være en form for overskrift der siger, at dette er en undermenu.

Stavefejl, kommafejl og mindre grammatikfejl er der ikke mange af, men dog nogle rundt omkring. Som Superwulff antydede, bør teksterne nok gennemgås for at få det helt perfekt. Det er bare så ærgeligt, når man render ind i irriterende, ligegyldige sprogfejl, når det hele ser så godt ud.

  // Steeven

Skrevet ons. d. 28. januar 2009 kl. 11:16:54| #13

aaberg_cc
aaberg_cc (38.768 point)
Jeg tror jeg har fundet en rimelig drastisk fejl. Siden virker ikke, hvis du åbner den på en maskine som er indstillet til et andet sprog end dansk eller engelsk. Jeg sidder med en norsk maskine, og får bare en fed asp.net fejlside smidt i hovedet :-)

http://img220.imageshack.us/ (...)

Skrevet ons. d. 28. januar 2009 kl. 14:26:15| #14

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Hej aaberg

Jeg får også fejlen når jeg skifter sproget i min browser til Norsk bokmål [nb]. Det er ret mærkeligt. Er det ASP.NET der ikke understøtter den kultur eller er det min hjemmeside. Den burde jo falde tilbage på min standard ressource fil som er på engelsk og hive det engelske indhold frem på siden. Det gør den f.eks. når jeg sætter sproget i min browser til italiensk [it], selvom jeg ikke har en italiensk ressource fil.

Skrevet ons. d. 28. januar 2009 kl. 14:50:31| #15

aaberg_cc
aaberg_cc (38.768 point)
Det er egentligt lidt mærkeligt, da asp.net, som du selv siger, burde falde tilbage på default sproget. Jeg fandt den samlede liste over understøttede Culture koder her:
http://msdn.microsoft.com/ (...)

Der er "no", "nb-NO" og "nn-NO". Men ingen som bare hedder "nb"!

Der må være en løsning, så man kan få asp.net til at falde tilbage på default sproget, hvis den ikke genkender locale-sproget. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med det, da jeg ikke har arbejdet så meget med flerkulturelle sider.

Skrevet ons. d. 28. januar 2009 kl. 14:51:46| #16

aaberg_cc
aaberg_cc (38.768 point)
Hmm. Prøvede din side i IE. Der virker det helt fint. Der er tydeligvis en forskel på, hvordan IE og Firefox håndterer sprog!

Skrevet ons. d. 28. januar 2009 kl. 15:30:48| #17

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Tusind tak! Så skal jeg bare tjekke om browserens sprog er en kultur i ASP.NET og hvis den ikke sætte kulturen til engelsk.

Skrevet ons. d. 28. januar 2009 kl. 15:39:21| #18

olebole
olebole (214.028 point)
<ole>

Du har tydeligvis en eller flere fejl:
    http://validator.w3.org/ (...)

/mvh
</bole>

Skrevet ons. d. 28. januar 2009 kl. 15:48:51| #19

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Hej Ole

Den fejl er jeg bekendt med. Jeg har talt med min webhotel-udbyder om den, de arbejder stadig på at finde fejlen. I stedet har jeg valideret siderne ved at tage html kildekoden og paste den direkte ind html validatoren.

Skrevet fre. d. 30. januar 2009 kl. 18:01:07| #20

it-dk
it-dk (21.882 point)
Hej

Omkring dette:
http://validator.w3.org/ (...)

Har du evt kontaktet w3.org omkring fejlen og hvad det evt kunne skyldes.

Skrevet fre. d. 30. januar 2009 kl. 18:34:58| #21

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Hej it-dk

Jeg kontaktede min webhoteludbyder og fik dem til at tjekke DNS indstillingerne. De sagde at alt var som det skulle være. Nu har jeg skrevet ind til W3 og spurgt om de kan hjælpe mig med at løse problemet.

Skrevet fre. d. 30. januar 2009 kl. 19:38:17| #22

it-dk
it-dk (21.882 point)
Hej Bilal_isa

OK - må se hvad de siger. Jeg testede lige og der stod man kunne lave en dns check. Den viser bare nogle server fra a.root......net til m.root.....net som ejes af networksolutions.com som i tidernes morgen stod for alle .com domæner. Virker som om der ikke kommer svar retur fra deres men ved ikke om det er fordi der "testes" op mod disse servere.

Skrevet fre. d. 30. januar 2009 kl. 19:42:28| #23

Det er nu din egen fejl, bilal_isa. Ingen grund til at genere w3.org med det.

Du får en nullpointer exception, hvis man ikke kommer fra en browser, der afleverer det forventede i request-objektet.

Skrevet fre. d. 30. januar 2009 kl. 19:45:20| #24

Og du må hellere få fejlbeskeden:

[NullReferenceException]: Object reference not set to an instance of an object.
  at SoftPilar.Web.HttpModuleLibrary.CultureModule.context_BeginRequest(Object sender, EventArgs e)
  at System.Web.HttpApplication.SyncEventExecutionStep.System.Web.HttpApplication.IExecutionStep.Execute()
  at System.Web.HttpApplication.ExecuteStep(IExecutionStep step, Boolean& completedSynchronously)

Skrevet fre. d. 30. januar 2009 kl. 19:58:41| #25

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Hej Erik

Kan du fortælle hvordan du fik fejlen? Jeg har siddet og ændret lidt i indholdet og oprettet meta tags den sidste times tid, så det kan skyldes det.

Skrevet fre. d. 30. januar 2009 kl. 20:09:18| #26

lars_pcworld.dk
lars_pcworld.dk (14.101 point)
www.zozoom.dk
CoAdmin
1) På en 1024 x 768 maskine skal jeg scrolle for at få hele siden med.

2) Virker fint i IE8 på en Win7 maskine. Men top-menuen bliver bare farvet (brun) og slukker ikke igen når man går ud fra menuen igen.

3) Siden er/virker ekstremt statisk. Jeg går ud fra alt andet end "Seneste nyt" er det samme uge efter uge - mens "Seneste nyt" får et par nye overskrifter. Nu ved jeg ikke hvad du vil med siden, men den kan sagtens virke mere som et "visitkort" end en side / et firma hvor der sker noget. Man skal dog ikke have nyheder bare for at have nyheder - men så måske nogle bokse / billeder der roterede.

4) "SoftPilar implementerer professionelle konkurrencedygtige softwareløsninger, som understøtter forretning. <- hvilken forretning? Måske skrive "din forretning."?

Vi baserer vores løsninger på de nyeste teknologier indenfor .NET og Open Source

<- ellers faktisk ganske godt at skrive hvad man egentligt laver, mange firmaer skal man gætte sig til det :-)

5) Der er meget luft om ikonerne på siden (planeten etc.), måske er det bare mig.

6) Undersiden med kunder....igen meget statisk - kunden er faktisk gemt væk ude i siden.


...det var lige mine 5 minutter fra en som har arbejdet en smule med brugervenlighed, tænke-højt-test etc. Prøv evt. at tænke som brugeren: Jeg vil finde noget om kunder....hmmm blank side....nej hov, det er gemt der ovre i siden.

Skrevet fre. d. 30. januar 2009 kl. 21:29:58| #27

"Kan du fortælle hvordan du fik fejlen?"  Jeg bruger telnet på port 80, og sender slet ingen af de parametre en browser normalt gør - det ligner derfor robotten fra w3.

Og fejlen er der stadigvæk. Et eller andet httpmodul, der er programmeret med hovedet under armen? ;)

Skrevet fre. d. 30. januar 2009 kl. 22:01:56| #28

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Hej Erik

Her er mit HttPModul:

using System;
using System.Data;
using System.Configuration;
using System.Web;
using System.Web.Security;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.HtmlControls;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;
using System.Threading;
using System.Reflection;
using System.Globalization;

namespace SoftPilar
{
    namespace Web
    {
        namespace HttpModuleLibrary
        {
            public class CultureModule : IHttpModule
            {
                public void Dispose()
                {
                }

                public void Init(HttpApplication context)
                {
                    context.BeginRequest += new EventHandler(context_BeginRequest);
                }

                private void context_BeginRequest(object sender, EventArgs e)
                {
                    CultureInfo CI;

                    HttpRequest Request = ((HttpApplication)sender).Request;

                    try
                    {
                        CI = new CultureInfo(Request.UserLanguages[0]);
                    }
                    catch (System.ArgumentException exception)
                    {
                        CI = new CultureInfo("en");
                    }
                    finally
                    {

                    }

                    Thread.CurrentThread.CurrentUICulture = CI;
                }
            }
        }
    }
}

Skrevet fre. d. 30. januar 2009 kl. 22:11:46| #29

Mon ikke det er Request.UserLanguages[0], der ikke er der, og som du bruger uden at teste for null? Lad mig lige teste...

Skrevet fre. d. 30. januar 2009 kl. 22:15:29| #30

Jo, ganske rigtigt. En browser/klient behøver ikke sende en streng med sprogvalg med. Sådan een som den her i http-headeren:

  Accept-Language: da,en-us;q=0.7,en;q=0.3

Og gør man det ikke, og validator.w3.org gør ikke, så får du null-reference fejl.

Skrevet fre. d. 30. januar 2009 kl. 22:17:09| #31

Hack:

                    try
                    {
                        CI = new CultureInfo(Request.UserLanguages[0]);
                    }
                    catch (System.ArgumentException exception)
                    {
                        CI = new CultureInfo("en");
                    }
                    catch (System.NullReferenceException exception)
                    {
                        CI = new CultureInfo("en");
                    }
                    finally
                    {

                    }

Skrevet fre. d. 30. januar 2009 kl. 22:23:47| #32

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Ja, svaret fra w3 bekræfter dette:

It looks like your website is return 500 when there is no Accept-Language header in the request (which tools like the validator typically don't send, see curl output below). You or your provider probably need to adjust your page/server settings.

The validator does have an option for checking error pages, so the following link will check your page.

http://validator.w3.org/ (...)

However, you should really fix the 500 error, since it will confuse other tools and search engines.

Cheers - Chuck

$ curl -I http://www.softpilar.com/
HTTP/1.1 500 Internal Server Error
Date: Fri, 30 Jan 2009 20:43:21 GMT
Server: Microsoft-IIS/6.0
X-Powered-By:--InsPanel--http://www.inspanel.com
MicrosoftOfficeWebServer: 5.0_Pub
X-AspNet-Version: 2.0.50727
Cache-Control: private
Content-Type: text/html; charset=utf-8
Content-Length: 3616

Skrevet fre. d. 30. januar 2009 kl. 22:32:03| #33

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Nu virker html validaren på min side :)

Tak til Erik :):)

Skrevet fre. d. 30. januar 2009 kl. 22:32:58| #34

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Validatoren altså, undskyld spam :)

Skrevet søn. d. 01. februar 2009 kl. 15:16:59| #35

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Hej eksperter

Tusind tak for jeres feedback. Jeg sætter stor pris på jeres kritik og forhåbentlig kan jeg bruge det til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Pt. er i gang med at følge op på jeres kommentarer og jeg vender tilbage hurtigst muligt, når jeg er færdig.

Skrevet tor. d. 12. februar 2009 kl. 18:09:37| #36

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Hej eksperter

De sidste to uger siden jeg postede her, har jeg brugt en masse tid på at rette op på de fejl og mangler, I påpegede ved www.softpilar.com

Jeg synes jeres feedback har været rigtig god, og håber derfor at jeg står med en mere brugervenlig side i dag takket være jeres kritik.

I må meget gerne følge op ændringerne og udpege uheldige ting.

Siden kan godt virke statisk i starten, men der kommer mere indhold på siden i takt med at vi udvikler os og der kommer gang i forretningen.

Jeg ser frem til at høre fra så mange som muligt.

På forhånd tak.

Skrevet lør. d. 28. februar 2009 kl. 12:42:50| #37

I firefox rykker siden sig når man hopper ind på en side dér har brug for en scroll.

Jeg ville sætte en Overlay: Scroll ting ind, eller hvad den nu hedder ;)

Skrevet lør. d. 28. februar 2009 kl. 12:44:25| #38

og synes måske du skulle sætte en min-height ind, sådan at siderne ikke bliver mindre i længden.. kun større..

Skrevet lør. d. 28. februar 2009 kl. 14:39:11| #39

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Hej Sven

Jeg kendte ikke til min-height egenskaben, jeg satte min height på og det løste problemet med at siden rykkede sig når der var brug for en scroll.

Tak for din feedback :)

Mvh Bilal

Skrevet søn. d. 01. marts 2009 kl. 00:21:52| #40

Så lidt.. Men jeg kører 1200x1024 (ikke nogen ualmindelig opløsning) og med firefox (ikke nogen ualmindelig browser), og den laver stadig det med scroll :S

Skrevet søn. d. 01. marts 2009 kl. 00:22:30| #41

Ahh DOH.. mente jo selvfølgelig 1280x1024 ;) heh. sry

Skrevet søn. d. 01. marts 2009 kl. 03:56:36| #42

bilal_isa
bilal_isa (6.360 point)
Hej Sven

Den opløsning er ikke understøttet af min skærm / grafikkort så har desværre ikke mulighed for at teste i den opløsning. Jeg kører 1440x900 og der er der ingen problemer. Har også prøvet 1024x768 og 800x600 uden ovennævnte problem. Kan du præcisere hvad du mener med overlay scroll?

Skrevet søn. d. 01. marts 2009 kl. 12:07:05| #43

den hedder overflow-y: scroll; men tror ikke du skal bruge den. Har lige testet den. Det bliver noget værre noget :S
Kan lige prøve at teste nogle andre ting og sager.

Skrevet søn. d. 01. marts 2009 kl. 16:16:30| #44

i din css fil skriver du, under html : "overflow-y: scroll;"

Fx.

html {
    overflow-y: scroll;
}

body {
    margin: 0;
    padding: 0;
}

osv.!

Skrevet søn. d. 04. juli 2010 kl. 00:24:03| #45

steeven
steeven (15.526 point)
Skal vi se at få lukket spørgsmålet...

Skriv et indlæg




Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] [img]link til billede[/img]
Web- og emailadresser omdannes automatisk til links

Log ind

   

   

Seneste spørgsmål

Feedback på hjemmesiden www.peterfriedberg.dk

Oprettet den 1. februar 2012 kl. 23.18
Peter_Friedberg giver 15 point for svar | Giv et svar »

Feedback please :D

Oprettet den 1. februar 2012 kl. 16.02
TIversen giver 0 point for svar | Giv et svar »

Input ønskes til Taletidher.dk

Oprettet den 1. februar 2012 kl. 13.02
tzwon giver 30 point for svar | Giv et svar »

Seneste guides

Installer win 7
Den gode bruger


   




Tips & Tricks fra PC World

Teaser billede

Her er fem sjove danske websider du skal kende

Trænger dine lattermuskler til en omgang fitness på dansk? Vi viser vej til fem websider fyldt med humor og vanvittig satire.


Anmeldelser fra PC World

Teaser billede

Test: Denne super-tablet er iPads hårdeste konkurrent

Eee Pad Transformer Prime er frygtindgydende med sin quadcore processor og evne til at trylle sig om til bærbar. Apple bør kigge i bagspejlet, for Asus' tablet-pc kommer buldrende - og gør det...


Seneste blogindlæg

Teaser billede

Tvangslukke spørgsmål: Hvad er den bedste løsning?

Hej Vi har mange åbne spørgsmål på Eksperten. Vi ville gerne tvangslukke dem - så et spørgsmål efter f.eks. 6 måneder lukkes. Men der er et par uklarheder som ville være gode at få lidt input til:...


Nyheder fra PC World

Teaser billede

Nu kan du snart hente Windows 8

Den nye offentlige betaversion af Windows 8 er klar i denne måned.


Nyheder fra Computerworld

Teaser billede

Måske snart slut med Androids helt store problem

Android-platformen har længe været plaget af et særligt problem. Men måske er problemet nu ved at være elimineret.


Kurser
Samarbejdspartnere

Udgiver · © 2012 IDG Danmark A/S · Hørkær 18 · 2730 Herlev · Tlf.: 77 300 300 · Fax: 77 300 301 · Brug af personoplysninger