Avatar billede yogo Nybegynder
31. januar 2009 - 00:59 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Køb af bærbar i udlandet over nettet

Jeg har overvejet at købe en ny bærbar fra enten Tyskland eller England da der er en hel del at spare (min. 20-25%) ved at købe fra forhandlere i disse lande.

Hvilke problemer løber jeg ind i?? Og er det tilstrækkeligt til at I vil fraråde at købe derfra??

Jeg har selv overvejet følgende:

- Moms (er vel ikke et issue da begge lande er EU?!)
- Sprog på comp'en (Er vel til at løse?!)
- Tastaturet - egentlig mit største issue pt. Hvordan forholder det sig med disse - er de helt anerledes end i DK - eller er det blot at anskaffe klistermærker til at sætte over de få taster der er anerledes?!

Hvis der er andet jeg ikke har berørt er I mere end velkommen til at nævne det og kommentere hvilke problemer jeg kan få mht det.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2009 - 07:29 #1
Kunne du evt. komme med et link eller to der sandsynliggør at man kan opnå den besparelse du omtaler
Avatar billede peet-49 Novice
31. januar 2009 - 08:47 #2
Der er samme tastatur på, du kan købe mærket til tasterne. Er den præindstalleret, skal du selv have et dansk OS til, at indstallere med.
Avatar billede yogo Nybegynder
31. januar 2009 - 09:37 #3
Avatar billede yogo Nybegynder
31. januar 2009 - 09:39 #4
@ peet-49

Mht pre-installeret OS, Kan jeg vel sagtens benytte den hvis maskinen er købt i england og derfor engelsksproget OS der er installeret?!
Eller er der andre ting som gør sig gældende end bare sproget der gør det til et problem??
Avatar billede peet-49 Novice
31. januar 2009 - 12:17 #5
Sprog på OS og tastatur, det er alt.
Avatar billede peet-49 Novice
31. januar 2009 - 12:19 #6
Den tyske er der en tudse på, den engelske kan ikke betale sig, sidst jeg så kurs på pund, var den omkring 12Kr.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2009 - 14:05 #7
"sidst jeg så kurs på pund, var den omkring 12Kr." Det var da vist i det forrige årtusinde, kursen har i mere end 2 mdr været < 8,5o kr
Tænk lige på styresystem, det er complet umuligt at vænne sig til det tyske
Avatar billede professoren Nybegynder
31. januar 2009 - 14:46 #8
Du skal måske betal diffen mellem f.eks. UK moms (VAT) og DK moms...en par procent...
Du skal også betale fragten...
Hvis indkøbet overstiger 2.200 kr. kan der være tale om told...

der er kommet ny satser for told og moms siden 1 Jan 2009..se mere på Told&Skat
Avatar billede peet-49 Novice
31. januar 2009 - 15:14 #9
Her går det meget let med det tyske, det kommer vel an på personen. Jeg har godt nok ikke fået varer fra UK siden september.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2009 - 15:19 #10
Avatar billede peet-49 Novice
31. januar 2009 - 15:38 #11
En ting er hvad nationalbanken har af kurser, en anden ting er, hvilken kurs, du skal betale ved køb af varer.
  Det kan nu også være lige meget, jeg kan stadig ikke se fidusen i, at købe laptop i udlandet, medmindre man bor der.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2009 - 16:38 #12
"jeg kan stadig ikke se fidusen i, at købe laptop i udlandet, medmindre man bor der." Der har du så inderlig ret
Avatar billede yogo Nybegynder
01. februar 2009 - 22:38 #13
Kursen som man kommer til at betale er muligvis ikke nationalbankens, men marginalt højere - sådan er det vel altid med valuta-skæringer.

Mht Told og skat, så er der ifølge denne side http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1770321&vId=0 ikke noget bestemt man skal være opmærksom på mht køb af computer over nettet fra andre EU-lande.

Mht fidusen at købe laptop fra udlandet (eller mangel på samme) - 20-25% er vel altid værd at tage med, ligegyldig hvad man handler. Der kan naturligvis være ting der gør det mindre attraktivt - som OS, tastatur + evt problemer hvis maskinen sku gå i stykker. Er stadig i tvivl om hvorvidt det kan betale sig.

Ville man tænke anderledes hvis prisen var fx. 10 eller 15000?! :)
Avatar billede yogo Nybegynder
01. februar 2009 - 22:40 #14
Nu fik jeg vist lavet noget rod med pointene - det må I sku undskylde helgec og peet-49 - I skulle naturligvis have haft del i dem :(
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2009 - 07:53 #15
Jeg samler ikke point så mig skal du ikke tænke på eller undskylde overfor