Avatar billede cboxoak Nybegynder
10. februar 2009 - 14:14 Der er 55 kommentarer og
1 løsning

OS kan ikke finde HDD efter Killdisc

Jeg har et problem efter at ha anvendt Killdisc (Free vers.) for første gang.

Tidl. lå der Vista på maskinen men der ønskes nedgraderet til XP Pro SP2.

Det virkede ikke at bruge Windows XP CD for den kunne ikke formattere HDD - derfor Killdisc.
Men nu får jeg meddelelse om at Windows XP CD'en ikke "kan finde nogen harddisk på  PC'en og at installationen skal afsluttes ved tryk på F3"

Jeg antager at der slettet nogle partioner med Killdisc - men hvordan får jeg disse oprettet? Det plejer man jo at kunne gøre under installationen af XP men så langt kommer den aldrig inden den afslutter og genstarter maskinen...
Avatar billede mcilvain Nybegynder
10. februar 2009 - 14:19 #1
Lyder til at du har fået din mbr ødelagt, en lille oversigt om det er der her http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede mcilvain Nybegynder
10. februar 2009 - 14:22 #2
Avatar billede cboxoak Nybegynder
10. februar 2009 - 14:30 #3
Ødelagt? Det gør Killdisk altså bare..?
Avatar billede mcilvain Nybegynder
10. februar 2009 - 14:48 #4
Ødelagt eller hvad man nu skal kalde det, din master boot record er der ikke mere, men frygt ikke, det kan genoprettes med mindre du ikke slukkede maskinen under selve dens handling.

Ellers er det i gang på den gode gamle måde, med en alm boot disk eller cd og derefter have kommando prompt frem og så lave en fdisk /mbr
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 15:09 #5
du skal ud på dit bundkorts hjemmeside og hente SATA driveren og via det program lave en diskette eller en usb pen klar med driveren på.
hvis du laver dem med usb skal du gøre dig klart at den skal kunne boote på den i bios.
Avatar billede cboxoak Nybegynder
10. februar 2009 - 15:56 #6
Vain:

Jeg er ved at downloade en Freeeware "Ultimate Boot CD for Windows" og den indeholder "mbr fix" så jeg håber det virker...

http://www.ubcd4win.com/contents.htm

Jeg håber det er en ISO så den brænder en bootable CD ud for PC'en "starter" bare op med en blinkende cursor i venstre hjørne...

Jeg vender tilbage med et resultat. Tak så langt.
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 16:03 #7
"og den indeholder "mbr fix" så jeg håber det virker... " Ved du overhovedet hvad du snakker om, du vil oprette en MBR, til hvad??
Avatar billede cboxoak Nybegynder
10. februar 2009 - 16:17 #8
"Ved du overhovedet hvad du snakker om"

Næh det gør jeg givetvis ikke - ikke nok ihvertfald.

Det var også derfor jeg mailede til dig igår via mail-adressen på din hjemmeside, men jeg fik ikke noget svar og derfor oprettede jeg dette spørgsmål...
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 16:56 #9
Jeg har ikke fået nogen mail igår vedr. dette problem
Avatar billede mcilvain Nybegynder
10. februar 2009 - 17:04 #10
Okay, det skulle nu ikke være så dramatisk, jeg kender ikke programmet, men kiggede lige på det, og det ser ikke så tosset ud, men om det hjælper er jeg ikke klarover, jeg foretrækker den gamle måde :-)

ellers har du muligheden for at trykke F12 og du kan vælge boot device. Smid din Xp i og den skulle gerne gå igang.

Men lad høre fra dig.
Avatar billede cboxoak Nybegynder
10. februar 2009 - 17:23 #11
"Jeg har ikke fået nogen mail igår vedr. dette problem"

Den sikkert nok forsvundet i cyberspace så - men der stod det samme som i problemformuleringen øverst.

Er der ikke lige en af Jer der kan guide mig lidt - er efterhånden lidt forvirret og prøver i blinde føler jeg.

Download af den der Ultimate Bootable CD-ting stopper hver gang efter ca. 150 ud af 256 MB så efter 4 forsøg gider jeg ikke mere for det er forfra hvergang selvom Google Chrome påstår at kunne pause og genoptage downloads...

Jeg SKAL kunne boote fra CD - og det gør XP CD'en samt Killdisc også fint.

Det hjælper IKKE at indsætte XP CD'en for den indlæser bare en masse filer og vil afslutte når installationen kommer til det punkt hvor den ikke kan finde nogen HDD...

Hvad skal jeg bruge for at min XP CD kan finde en HDD? Hvor, hvordan og i hvilken rækkefølge?

PFT.
Avatar billede cboxoak Nybegynder
10. februar 2009 - 17:25 #12
PS. Jeg gider ikke til at skulle KØBE nogen programmer for jeg ved at dette kan lade sig gøre free of charge.
Avatar billede mcilvain Nybegynder
10. februar 2009 - 17:36 #13
Okay. Anvend guiden slavisk, så skulle du ikke kunne gå galt i Byen. http://www.helgec.dk/killdisk.html
og mangler du evt, en boot måde og disk i xp så er der muligheder for at hente her http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Avatar billede cboxoak Nybegynder
10. februar 2009 - 18:37 #14
Jamen Killdisk fungerede jo fint nok...

Undskyld, men jeg kan ikke se/forstå hvad jeg skal med den guide på nuværende tidspunkt..? Det var mere eller mindre den jeg brugte da jeg anvendte Killdisk første gang - bortset fra at jeg ikke kunne genkende det der omhandler Windows 98 (da jeg ville NEDGRADERE fra Vista til XP!)

Jeg mangler IKKE en måde at boote på. Der bootes FINT fra CD-drevet med XP CD'en men den kan IKKE finde nogen harddisk under XP-installationen og afslutter derefter.

Mit spørgsmål er; hvordan får jeg XP til at finde harddisken??
Avatar billede cboxoak Nybegynder
10. februar 2009 - 18:42 #15
PS. Du skriver at jeg kan hente en bootdisk på bootdisk.com men kan du ikke linke direkte til det download jeg skal bruge for jeg aner ikke hvilken en jeg skal vælge - og den jeg tror det er, er betalingssoftware!
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 19:10 #16
Det som er dit problem er efter min bedste overbevisning at din XP-skive ikke kan genkende din SATA disk.
Din XP-skive SKAL være med SP2 eller SP3, hvis din computer er af nyere dato har du sikkert mulighed for at gå i BIOS og indstille computeren til at XP kan finde SATA disken ellers må du streame en skive, guide på www.helgec.dk/sata.html
Avatar billede cboxoak Nybegynder
10. februar 2009 - 19:24 #17
Nå nu fandt jeg sq' en gammel bootable Windows 98 CD med FDISK på... men den er helt gal!

Jeg kan slet ikke få lov til at formattere disken med Windows 98 installationen og nu kan den slet ikke fjerne/oprette/vise partitions-oplysninger længere...

Hva gør man nu?
Avatar billede mcilvain Nybegynder
10. februar 2009 - 19:24 #18
your rigth helgec :-) og et direkte link er her
http://www.rloe.com/ken/xpquick.exe
Ellers er der den anden måde og det er at anvende din Vista install cd til at formatere din hdd med.
Avatar billede cboxoak Nybegynder
10. februar 2009 - 19:27 #19
Helge, min XP-skive er med SP2.

mcilvain, Vista CD haves ikke...
Avatar billede cboxoak Nybegynder
10. februar 2009 - 19:28 #20
PS: Maskinen er en bærbar ACER Travelmate 7320 med 100 GB HDD.
Avatar billede cboxoak Nybegynder
10. februar 2009 - 19:31 #21
BTW, kiggede lige kort på Acer's website: Det ser ud til at der findes BIOS-vers. for hhv. XP og Vista. Giver det bøvl hvis BIOS'en er til Vista og jeg forsøger at nedgradere til XP?
Avatar billede cboxoak Nybegynder
10. februar 2009 - 19:33 #22
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_7320.html

Undskyld, de mange indlæg men kunne man da bare få en rette-knap herinde...
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 19:38 #23
Hvis din XP-skive er i orden så bør den finde harddisken på den computer
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 19:40 #24
ER det den KILLDISK der ligger på min hjemmeside du har brugt??
Avatar billede cboxoak Nybegynder
10. februar 2009 - 22:08 #25
Ja, det er den Killdisk som du har linket til... jeg fandt den via din hjemmeside.

XP-skiven er en Pro SP2 som for under et år siden er blevet installeret på en den ASUS bærbare som jeg i skrivende kommunikerer med dig på...

PS. Ingen kommentarer omkring det BIOS-issue som jeg linker til?
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 22:21 #26
Prøv at køre en "format c: /s" fra A:> prompten
Avatar billede cboxoak Nybegynder
10. februar 2009 - 22:47 #27
"Forkert kommando eller filnavn" siger den...

Jeg booter fra CD - (med en Win 98 da den har FDISK og k.prompt)

Med XP cd'en får jeg ikke nogen k.prompt...
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2009 - 06:41 #28
Jeg har forstået på dig at du har downloadet og brændt www.helgec.dk/unik.iso -> boot op på den cd -> ved A:> promten skriver du -> fdisk -> enter -> følg guiden http://www.helgec.dk/format_floppy.html til at slette din nuværende systempartition (der bør ikke være nogen partition hvis du har kørt KILLDISK) -> opret en ny systempartition -> gør partitionen aktiv -> genstart på cdèn->  ved A:> promten skriver du -> format c: /s -> enter -> når formateringen er færdig bør computeren starte op på harddisken.
Vær opmærksom på at du kører med UK tastatur når du bruger den cd du selv brændte, for at skrive : (kolon) = Shift + Æ | / (skråstreg) = - (bindestreg)
Avatar billede cboxoak Nybegynder
11. februar 2009 - 14:58 #29
Tak for en ellers fin guide, men den er helt gal...

Maskinen låser når jeg inde i FDISK forsøger at slette/oprette/vise partitioner og jeg blir nød til at genstarte hver gang...

Kan det være BIOS'en der driller..?
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2009 - 15:31 #30
Download og brænd www.helgec.dk/insert.iso skal brændes som bootimage li`som unik.iso -> boot op på cd`en og start "gparted" www.helgec.dk/gparted.html -> opret så din partition og formater fra "gparted"
Avatar billede cboxoak Nybegynder
11. februar 2009 - 18:27 #31
Det er muligt at jeg ikke gør det korrekt i Gparted men XP install CD'en kan stadig ikke finde en HHD på Comp...

Selve formateringen i Gparted er overstået på få sek. Kan det være rigtigt??
Avatar billede cboxoak Nybegynder
11. februar 2009 - 18:30 #32
Det hører måske med til historien at Gparted omgående fandt en partion på ca. 74GB. Det er vel egentlig et godt tegn?
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2009 - 18:52 #33
"Selve formateringen i Gparted er overstået på få sek. Kan det være rigtigt?? " Ja sådan er det i Linux, vi får noget skidt fra hånden i en fart, jeg melder tilbage lidt senere
Avatar billede cboxoak Nybegynder
11. februar 2009 - 18:54 #34
En god og en dårlig nyhed...

Den gode først:
Efter slet+opret af en 74GB partition i Gparted låser FDISK ikke længere og kan vise en partion.

De(n) dårlige er at FDISK siger at partitionen er på 10GB...

PS. XP CD'en kan stadig ikke finde en HDD og formatteringen af de 74GB i Gparted tog igen kun ganske få sek...
Avatar billede cboxoak Nybegynder
11. februar 2009 - 18:55 #35
" Ja sådan er det i Linux, vi får noget skidt fra hånden i en fart, jeg melder tilbage lidt senere "

HÆHÆ!

Ja Bill Gates har vi sq' ikk været heldige med...
Avatar billede cboxoak Nybegynder
11. februar 2009 - 19:47 #36
Det lykkedes at formattere disken med "format c: /s" via kommandoprompt A:

DOS/FDISK viser nu en HDD på ca. 74GB.

Men XP CD'en kan fortsat ikke finde en HDD på comp. Jeg får sq' snart lange n***** af det her...
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2009 - 20:01 #37
Extra lange n....r giver jo som bekendt nogle små gode klask, jeg arbejder på projektert, men der er intet i min hjerne der kar se hvorfor din XP-skive ikke kan se den disk hvis det er med integreret SP2 - jeg vender tilbage så snart jeg finder en løsning
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2009 - 20:08 #38
Er der noget i din BIOS der hedder AHCI eller lign.
Avatar billede cboxoak Nybegynder
11. februar 2009 - 20:19 #39
Nej det kan jeg ikke finde noget der hedder... BIOS er en Phoenix TrustedCore v.1.16.

Jeg har prøvet - bare for sjov skyld at smide en gammel XP SP1 i maskinen - men det er samme resultat.
Avatar billede cboxoak Nybegynder
11. februar 2009 - 20:22 #40
Jeg har tillige (for at være HELT 100% sikker) smidt XP SP2 CD'en i en anden maskine og kigget på produktbemærkningerne. Der står: "Denne version af Microsoft® Windows® XP indeholder Service Pack 2 (SP2)."
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2009 - 20:52 #41
Jeg kan ikke finde manualen til lige din model hos Acer, men i manualen til modeller før og efter din model står der at "ACPI understøttes i BIOS" og det burde betyde at XP automatisk finder din SATA disk
Avatar billede cboxoak Nybegynder
11. februar 2009 - 21:13 #42
Ja, men det gør den ikke... :o/

Maskinen er jo født med Vista og her: http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_7320.html står der at der findes en BIOS til hhv. Vista og XP.

Der ligger altså en Vista-BIOS på denne maskine så mon ikke en XP-BIOS ville løse problemet? Det er self. et skud i tågen - men jeg ved ikke hvordan man skifter bios uden et OS inst. på maskinen..?
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2009 - 21:40 #43
Med alt muligt forbehold vil jeg tro at det kan gøres således -> download den ønskede version -> unzip -> brænd de unzippede filer på en cd -> boot op på UNIK -> ved A:\ prompt skift til cd`drev -> sæt cdèn med BIOS filerne i drevet -> kør de ønskede filer
Jeg har opgraderet en del BIOSèr men aldrig på en bærbar computer så du skal ikke tage mine ord for andet end teori, spørg andre f.eks. "john_stigers" her på experten - går det galt er skidtet kaput
Avatar billede cboxoak Nybegynder
11. februar 2009 - 22:13 #44
OK tak for dine forsøg.

Jeg kom da et stykke på vejen :o)

Jeg vender tilbage med et svar...
Avatar billede cboxoak Nybegynder
14. februar 2009 - 18:03 #45
Hej John

Jeg har kun CD/DVD - beklager.

Jeg ved ikke hvad slipstreamet CD er/gør og om den jeg bruger er det og har SATA drivere... Kan man finde ud af det ved at indsætte den i en anden maskine med XP?
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. februar 2009 - 12:33 #46
Avatar billede cboxoak Nybegynder
20. februar 2009 - 12:50 #47
Lige inden jeg går igang:

Hvorledes skulle det afhjælpe mit problem at slipstreame SP3 ind på XP cd'en?

Installationsprocessen stopper jo allerede der hvor jeg skal til at vælge om jeg vil installere XP. Herefter afslutter installationen med en meddelelse om at den ikke kan finde en harddisk på computeren.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. februar 2009 - 13:12 #48
Så kan windows finde din disk under installationen - kig evt. http://www.eksperten.dk/spm/844131#reply_7196803 der  går lidt dybere i vejledningen.
Avatar billede cboxoak Nybegynder
20. februar 2009 - 13:19 #49
OK tak - jeg prøver :o)
Avatar billede vand Nybegynder
24. marts 2009 - 19:08 #50
jeg havde selv samme problem !! fandt hurtig ud af det det ikk var på grund af killdisc men fordi at producenterne eller hvem fuck der har lagt vista på i sin tid har været nogle fjolser.. eller ja.. altså inde i biosen var den sat til AHCI men det er en IDE hardisk der er tilsluttet den.. så skiftede den bare til IDE og nu virker det.. har ellers kæmpet med det her prob i uger xD
Avatar billede qhp Nybegynder
22. august 2010 - 14:22 #51
Har du fået løst problemet eller har opgivet det? Dit problem skyldes at Windows XP CD ikke har en SATA driver til SATA disk. Se følgende link.

http://paparadit.blogspot.com/2007/06/installing-sata-hard-drive-with-windows.html
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. august 2010 - 18:27 #52
Oprettet tir. d. 10. februar 2009

Mon ikke cboxoak har fundet ud af det :)
Avatar billede qhp Nybegynder
22. august 2010 - 20:13 #53
Det tror jeg gerne, men det er ikke ensbetydende med at han har kunnet løst problemet. Jeg skulle installere XP på en TravelMate 7320 sidste uge og stødte ind i samme problem. Jeg har haft samme problem før med andre maskiner, men har kunnet løse dem med andre metoder. Desværre kunne metoderne ikke bruges på denne model. Men i går aftes fik jeg løst problemet, og tænkte på at give cboxoak min erfaring hvis han stadig gerne er int.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. august 2010 - 20:59 #54
Det er helt fair, og faktisk helt ok :)
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2010 - 07:19 #55
det stod under #5
Avatar billede cboxoak Nybegynder
19. marts 2015 - 12:29 #56
Lukket