Avatar billede Anders_RH Nybegynder
18. marts 2009 - 11:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Valg af standardprogram til filåbning - et program der ikke er standardprogram

Hej,

Jeg har et problem med at åbne en bestemt type filer. Det drejer sig om .d64-filer, som Vista har associeret et forkeret standardprogram til.

Derfor højreklikker jeg på et .d64-ikon og vælger "åbn med" og kan se, at det program jeg har installeret ikke er blandt de anbefalede eller de alternative. Jeg browser mig vej frem til programmet (en .exe-fil) og vælger OK, men når jeg er tilbage i dialogboksen er programmet ikke tilføjet som et standardprogram.

Jeg ahr prøvet at af- og geninstallere det program jeg gerne vil tilnkytte fil-associationen med, men det giver intet resultat.

Jeg bruger Vista HomePremium og programmet jeg har er WinVice v2.1.

Er det fordi, at programmet ikke er installeret (det kopieres nemlig bare ind i filstrukturen, der er ingen installationsmulighed).

Mvh.
Anders
18. marts 2009 - 12:18 #1
En hurtig tanke:
[Shift]HøjreMusseTast - "Åbn med ..." istedet ...

??
Avatar billede Regmos Praktikant
18. marts 2009 - 15:19 #2
Har du prøvet den vej rundt, der hedder: Kontrolpanel >Standardprogrammer > Knyt en filtype eller protokol til et program. Marker filtypen og klik Rediger program.... > Gennemse.
Avatar billede Anders_RH Nybegynder
18. marts 2009 - 15:30 #3
Hej, det virker desværre ikke med shift og åbn med.
Avatar billede Anders_RH Nybegynder
18. marts 2009 - 15:33 #4
Desværre virker det heller ikke med at gå ind i kontrolpanelet. Når jeg vælger det program jeg vil have, bliver det ikke registreret som et standardprogram, dvs. jeg kan ikke åbne filen med det.
Avatar billede vejmand Juniormester
18. marts 2009 - 15:52 #5
Anders_RH >> Husk at sende egne indlæg som "Kommentar" og ikke som "Svar".
"Svar" er tiltænkt løsningen, så der kan tildeles point som tak for hjælpen.  :-)
Avatar billede Anders_RH Nybegynder
20. marts 2009 - 12:44 #6
Hovsa, ja det kan jeg godt se ikke er så smart. Håber alligevel nogen kan hjælpe mig.

Mvh.
Anders
Avatar billede j-et Nybegynder
24. maj 2009 - 23:45 #7
Hej Anders

Havde selv nøjagtigt samme problem med WinVice :-)

Lav lige et gendannelsespunkt inden du prøver dette... Det er HELT på eget ansvar (Men jeg gjorde det nu uden at lave gendanelsespunkt!!)

Hold nu fast...

1) Vælg start og skriv "kør" i søgefeltet, vælg denne.

2) skriv "regedit", vælg denne.

3) i regedit, klik ind under HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.d64\OpenWithList

-Her kommer en lille liste af programmer frem i højre side af vinduet. Det er disse programmet Vista vil åbne en .d64-fil med..

Mine programmer var:

d - Rar.exe
a - x64.exe
c - DirMaster.exe

4) Højreklik på det program som Vista tror den skal bruge, og slet det!. (i mit tilfælde "d - RAR.exe")

5) Højreklik nu på "MRUList", og vælg rediger. Slet det lille bogstav i bogstav-rækken, som Vista troede det skulle bruge! (i mit tilfælde var listen "dac" - jeg slettede "d"!)

6) Gå nu til HKEY_CLASSES_ROOT\Applications\x64.exe\shell\open\command

-Her var min sti til WinVice helt forkert!
Indsæt den rigtige sti. (Min er nu: "C:\Program Files\WinVICE-2.1\x64.exe" "%1"

Nu kan du lukke regedit og højreklikke en .d64-fil.
Vælg "ÅBN MED", og nu burde du kunne vælge WinVice

Det virker for mig :-)

Mvh Jesper
Avatar billede j-et Nybegynder
24. maj 2009 - 23:47 #8
PS: Efter jeg havde lukket regedit, genstartede jeg computeren INDEN jeg valgte en .d64-fil...

Jeg ved ikke om det har nogen betydning - ville bare lige nævne det !!!

-Jesper
Avatar billede Anders_RH Nybegynder
11. juli 2009 - 19:16 #9
Hej Jesper,

Mange gange undskyld fordi jeg først vender tilbage. Rigtig godt svar, der løste mit spørgsmål!! Tak!!

Mvh.
Anders