Avatar billede keodk Nybegynder
08. april 2009 - 01:39 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Router til 40/40 mbit

Hejsa

Jeg har lidt problemer med en 40/40 mbit "fiber-forbindelse" leveret af EnergiMidt. Hastigheden målt med www.speedtest.dk viser ca. 17-20 mbit begge veje.

Kan det skyldes routeren jeg bruger? En Linksys WRT54GS med DD-WRT 2.4 firmware.

Er der evt. en router som er bedre egnet, hvis det er den som fejler? Eller har i en helt anden teori/løsnins på mit lille problem?

Håber i kan og vil hjælpe :)

Mvh Kenneth
Avatar billede keodk Nybegynder
08. april 2009 - 01:40 #1
det var www.speedtest.net (ikke .dk)
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
08. april 2009 - 01:48 #2
Hej..

Prøv lige denne her Fra TDC og se om der er en forskel..

LINK http://hastighedstest.tdc.dk/
Avatar billede keodk Nybegynder
08. april 2009 - 02:00 #3
Hej Michael,
ja det er det samme. speedtest.net plejer også at være rimelig pålidelig.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
08. april 2009 - 02:04 #4
ok det var bare fordi at hvis du havde prøvet at teste til et andet land (langt væk)..
Avatar billede strych9 Praktikant
08. april 2009 - 06:28 #5
Den router findes i flere versioner som du kan se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Linksys_WRT54G_series

Der er en fyr med alt for god tid som har sat sig og lavet hastighedsmålinger på to varianter her: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=341
Han har fundet ud af at NAT modulet i dem i praksis er begrænset til 30 mbit og 21 mbit hastighed.

Så alt i alt vil jeg råde dig til at kigge efter en ny router.
Jeg kører selv med en D-link DIR-655 som jeg er meget godt tilfreds med. Den har gigabit porte på alle interfaces og kører godt med min 24mbit forbindelse.
Avatar billede keodk Nybegynder
08. april 2009 - 12:00 #6
Ja, og ifølge den artikel du linkede til, så er der kun 23mbit throughput i nat + pppoe - hvilket den netop kører.

Jeg har bestilt en DIR-655 hos getmore og krydser fingre.
Avatar billede Madz Nybegynder
13. april 2009 - 17:14 #7
Hej Kenneth har samme forbindelse og router som dig og har det samme problem så du må meget gerne skrive om den d-link hjalp på problemet ?
Avatar billede keodk Nybegynder
14. april 2009 - 21:13 #8
Hej. Jeg har først fået routeren idag, men havde påsken til at rode med alternative løsninger. Jeg koblede roteren af og testede på ny direkte koblet op til boksen fra energimidt. Fik en hastighedsmåling på 40/33, hvilket ikke helt er 40/40, men det er alligevel en væsentlig forbedring. Herefter flashede jeg routeren med tomato firmwaren fra polarcloud. Det betød at den gamle router pludseligt kynne levere 40/30! Jeg er ikke hjemme nu og er først tilbage igen fredag, men kan du vente, tester jeg routeren der.
Avatar billede Madz Nybegynder
16. april 2009 - 08:49 #9
Jeg købte samme router, og ja det var det som skulle til.. nu får jeg fuld bluds igennem

satte den til i går aftes.. og det kunne man godt se at det var i peektiden så de hastighedstest jeg fik lavet fik jeg også kun ca. 41/31 men her til morgen fik jeg den op på de 40/40 så energi midt få noget mere backbone tak.. ;-)
Avatar billede keodk Nybegynder
16. april 2009 - 10:18 #10
Cool! Glæder mig til at få den koblet på. Ved du hvilken firmware din DIR-655 router kører med? Kan se der netop er udgivet en v1.30 som D-link så har valgt at trække tilbage.
http://www.dslreports.com/forum/r22235548-DIR655-New-Firmware-130-Read-before-upgrading
Avatar billede Madz Nybegynder
17. april 2009 - 09:40 #11
Min blev leveret med den nyeste som er tilgængelig altså den der 1.21b05 som man kan hente inde på d-link.dk og inde i router hvis man trykker på check for updates så siger den også det er den nyeste version.

ellers en fin router men nu når man alle dage har brugt linksys skal lige vende sig til den, mange af tingene ligger noget anderledes end på en linksys men hva ;-)
Avatar billede strych9 Praktikant
17. april 2009 - 21:56 #12
Det er der ikke noget at sige til, for det er en relativt kompliceret router i forhold til at den er til consumer market. Den har ret så mange features.
Brugte lang tid på at researche og udvælge den da jeg skulle købe router sidste år. Dengang var den ifølge reviews et af de to bedste consumer router køb man kunne gøre. Ved ikke om der er kommet sejere modeller til siden, men er i hvert fald meget tilfreds med den her ligenu, og sikkert også de næste par år. Altså indtil der måske kommer noget nyere end 802.11n til trådløs.