Avatar billede hifferr Nybegynder
21. april 2009 - 21:34 Der er 26 kommentarer

Harddisk Reparation

Hey Eksperter.

Jeg står med en Fysisk defekt harddisk som (For mig og en veninde) holder nogen vigtige informationer som jeg/vi Meget gerne så reddet. Jeg har serf undersøgt hvad det koster at sende den afsted til et firma som RecoverIT og det er serf - da det jo ikke er Livsnødvendigt, en alt for høj pris.

Men.

Jeg er ikke typen der giver op og vil hellere end gerne kaste mig ud i at lave min første harddisk. Jeg er ikke en elektronik Idiot, så vil mene med de rette midler, lokaler (*) & værktøj(**) vil jeg - på længere sigt, nok MÅSKE (og forhåbenligt) står med armene i vejret og hjulpe :D

Anyway.. hvis der er nogen der endten arbejder med harddisk reparation/kender nogen der gør, eller har en stor viden om området eller på anden måde kan hjælpe, vil ting som "guider" og andet være mere end velkomne, da jeg desværre ligenu står på tom kasse, udover jeg har fået fortalt flere gange (*) at skiverne i harddisken som er dem der skal over i et andet hjem ikke må udsettes for lys og derfor skal ske i mørke(foto?)-rum. Dertil også hvis nogen Ved hvilken former for (**) værktøjer man skal bruge, for at kunne både skille den nuværende harddisk forsvarligt ad, samt samlen en ny.

Håber jeg/vi kan finde frem til noget, håber på det bedste.

hiffer
Avatar billede t-bee Novice
21. april 2009 - 21:43 #1
Kan du præcisere defekten lidt mere, spinner disken op, hvad er symptomerne?
Avatar billede hifferr Nybegynder
21. april 2009 - 21:48 #2
Hov ja, det var måske en idé.

Det hele startede med det var en extern harddisk, som "pludselig" stoppede med et virke, jeg læste mig lidt frem og fandt frem til at nogen havde haft problemer med en speciel ledning (til et lys) som de bare pluggede ud og så virkede det. Så jeg skilte bunden ad først og fjernede lyset, men harddisken virkede stadig ikke.

Jeg tog mig så den ære at fjerne det hele til jeg til sidst sad med en sata harddisk i hånden. Jeg prøvede så at smide den direkte i min computer, men computeren vil Simpelthen ikke tænde med den harddisk sat til. Om jeg sætter den som sata 1 eller 2 med min styresystems harddisk sat til eller alene, computeren reagere Overhovedet ikke når jeg trykker på knappen, ikke engang et "opstart -> sluk", der sker Intet når jeg trykker. Fjerne jeg den omtalte harddisk tænder computeren med det samme. Yderligere kan jeg, hvis jeg tager harddisken op til øret og vipper den høre en skive.. Ja, kan ikke forklare lyden, men jeg kan høre en (tror jeg da) skive bevæge sig.
Avatar billede Distant Nybegynder
21. april 2009 - 21:52 #3
Du skal have et "mini" sæt skruetrækkere med flad og skrue kærv.
Du skal osse have det samme "mini" til møtrik

Hvis du kender en elektriker har han alt det du skal bruge.
Sørg absolut for ingen fingre rører magnetskiverne og se evt. om du kan skaffe et tilsvarende hus af samme type og model.

Hvis du ligger noget på en klud så sørg for den er af antistatisk materiale, de antistatiske poser du får hos en edb forhandler er gode, bare skær dem op og vend vrangen ud på dem.

Forskellige huse har forskellige måder at sætte indmad sammen på, skil den anden ad først så du har en ide om hvad der skal ske, øv dig evt et par gange og forbered en kirurgisk procedure :)

Har ikke selv prøvet det, men har hørt om det
Avatar billede t-bee Novice
21. april 2009 - 22:03 #4
Det er en meget dårlig at starte med at skille disken ad, det er allersidste udvej, og kræver forøvrigt normalt nogle lidt specielle bits, ofte noget der minder om en torx med hul i midten, jeg ved ikke lige hvad den hedder.
Jeg ville starte med at prøve kun at sætte strøm på disken, og høer om den spinner op. Er dette ikke tilfældet, kan problemet være i det styreprint der sidder under disken. Man kan da muligvis finde en disk magen til, og så nuppe printet derfra.
Spinner disken op, er der et par andre ting man kan kigge på, inden man splitter den ad. Husk, skiller du først disken ad, er chancerne små!
Avatar billede hifferr Nybegynder
21. april 2009 - 22:11 #5
tak for dine ord, kender en del elektrikere og har allerede snakket med en, da han sad i stuen :) så har fixet De værktøjer hvert fald.

Og tak for de andre headsup, vil jeg huske på.
Avatar billede hifferr Nybegynder
21. april 2009 - 22:13 #6
Jeg ser det også som den Aller sidste udvej, men nu siger du "Starte med kun at sætte strøm på disken", som jeg skrev i hele problem formuleringen så tænder computeren Slet ikke op, når sata strømstikket er sat til harddisken, hvordan skal jeg så kunne få sat strøm deril?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
21. april 2009 - 22:14 #7
Hej..

er der spænding på dit kabel (til din sata)?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
21. april 2009 - 22:16 #8
har du en Bios menu kun til Sata/raid på din computer ?
Avatar billede t-bee Novice
21. april 2009 - 22:18 #9
Jeg forstod som om du havde sat sata kablet på også, hvis computeren ikke kan starte, når kun sata-power stikket sidder på, ville jeg mistænke styreprintet.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
21. april 2009 - 22:22 #10
har du prøvet at starte din computer med strømledningen til Sata-disken -minus data kabel..
Avatar billede hifferr Nybegynder
21. april 2009 - 22:29 #11
nej, det har jeg faktisk ikke.. har kun prøvet at smidde begge dele på, altså sata-strøm og data kabler, slukker lige ned og prøver uden data kabel på.
Avatar billede hifferr Nybegynder
21. april 2009 - 22:42 #12
samme resultat, computeren Kan ikke tænde med strøm sat til harddisken. However! Jeg så faktisk at min ene kølers lys tændte og slukkede Utrolig hurtigt, prøvede at slukke på min strømforsyning at gøre det igen, intet skete, slukkede strømforsyningen ventede lidt og prøvede igen og fik så set det glimt lys igen, virkelig hurtigt tændt og sluk af lyset.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
21. april 2009 - 22:52 #13
kan du ikke få din elektrikere ven til at måle spændingen på din sata strømledning..(gul,sort,rød,sort).. ?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
21. april 2009 - 22:55 #14
#13 bare for at udelukke det med strømmen..

ellers vil jeg tro #4
Avatar billede t-bee Novice
21. april 2009 - 22:58 #15
Jeg tror stadig du har en fejl i styreprintet, en kortslutning eller et dødt komponent på dette, kan sagtens bevirke, at belastningen på PSUen bliver så stor, at den lukker ned for ikke at brænde af.
Det giver ikke mening at måle spændingen, den vil være normal når disken ikke er tilsluttet, og væk når disken er sluttet til.
Avatar billede hifferr Nybegynder
21. april 2009 - 23:38 #16
Lad os sige jeg hart en fejl i styreprintet.. hvor kan jeg købe et nyt? Harddisken er en Seagate. Barracuda 7200.10, 500 GB. Jeg er på vej i seng, tidligt op osv, men på tidligt imorgen til at høre/teste videre!
Avatar billede t-bee Novice
22. april 2009 - 09:34 #17
Du skal bruge en harddisk præcis magen til, på samme måde som du ville skulle, hvis du ville flytte skiverne over i en anden disk.
Avatar billede hifferr Nybegynder
22. april 2009 - 19:16 #18
det er simpelthen ikke muligt at købe printet for sig selv? Ikke fordi harddisken koster Det vilde, men kunne man slippe med fx ~100 kr istedet for de 350 kr ville det da være at foretrækker.. selvom du har fat i at jeg Alligevel skal bruge resten hvis jeg skal gang, i det helt store
Avatar billede t-bee Novice
23. april 2009 - 08:52 #19
Det er muligt du kan finde nogen der kan skaffe et nyt print, men det vil blive mange gange dyrere en hvis du køber hele disken. Normalt sælges der ikke reservedele til harddiske, da det ikke er meningen man skal prøve at reparere dem selv, derfor er hele produktions og distributionsapparatet indrettet til, at producere, transportere og sælge hele diske.
Desuden er 350.- vel ikke det helt store, hvis du har mulighed for at redde data du ikke kan finde andre steder?
Avatar billede hifferr Nybegynder
23. april 2009 - 13:01 #20
True that, det en lille pris at betale Hvis det kan hjælpe. Jeg bestiller en harddisk hjem af samme type og prøver at skifte printet ud.. er der noget specielt man burde vide såsom hvordan det sider forbundet til selve harddisken?
Avatar billede t-bee Novice
23. april 2009 - 13:50 #21
Normalt er forbindelsen via nogle kontaktpunkter, så selve harddisken kan være et lukket system. Prøv at løsne skruerne på styreprintet (gør det på din gamle disk først), og se om ikke det bare kan løftes forsigtigt af. Det er muligt det er forbundet med et tyndt fladkabel, så skal man lige være lidt ekstra varsom.
Hvis du på noget tidspunkt finder på at skille disken ad, kan jeg kun råde dig til at være yderst forsigtig. Især læse/skrivehovederne der sidder på armen er svære ikke at ødelægge, og de er selvsagt ret vigtige.
Skulle disken på den ene eller anden måde komme til at fungere igen, så skynd dig at hive data af, og brug derefter ikke disken til noget vigtigt!
Har du brug for hjælp så bor jeg på Østerbro, du skal være velkommen til at kigge forbi, bare skriv mail eller telefonnummer her eller i din profil.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. april 2009 - 01:01 #22
At skifte printkortet på en harddisk - hvis man ellers ved
præsis hvad man laver - er muligt. Men hvis man åbner ind til
skiverne, er disken garanteret fuldstændig færdig. Det kræver
bare eet støvkort. så glem alt om det.

Hvis du kan høre noget bevæge sig i disken, når du vipper med
den, er den sandsynligvis ødelagt.

Du kan prøve at kontakte en bruger på Eksperten, som ved rigtig
meget om harddiske, og som også vil påtage sig at lave den, for
et mindre beløb, forudsat han tror der er en chance.
www.helgec.dk

Men jeg tror den disk er færdig.

For en anden gangs skyld, så prøv at se her:
http://www.badata.dk/priser.htm
Avatar billede off-line Nybegynder
24. april 2009 - 01:04 #23
Ps. Du skal ikke lægge dine kommentarer som svar, men ligesom
os andre, som kommenterer:)
Avatar billede t-bee Novice
24. april 2009 - 12:37 #24
Påstanden om at et støvkorn ødelægger harddisken hører man tit, og det er måske nok en kende overdrevet. Det er muligt at et støvkorn, der ender det helt forkerte sted kan genere, men en harddisk kan tåle mere end man lige tror. Jeg sidder her med en disk, hvor låget har været af flere gange til fremvisning, og den fungerer fint og klarer alle tests. Men har man først haft låget af, skal man ikke gemme noget man ønsker at beholde.
Men een ting er at tage låget af, en anden er at skulle flytte skiverne, der kan man meget let ødelægge f.eks. læse/skrivehoveder. Armen sidder tit godt fast, og styringen er en linearmotor med meget kraftige magneter, det kan være meget svært at være forsigtig med.
Jeg vil give ret i, at mærkelige lyde fra harddisken normalt er et meget dårligt tegn, men nu ved vi jo ikke helt om den også sagde den lyd da den virkede.
Anyways, giv lyd hvis der sker fremdrift!
Avatar billede espersen Novice
01. maj 2009 - 20:33 #25
blot som bonusinfo har jeg netop skiftet PCB (printpladen) på min maxtor hdd, hvor der skete en kortslutning.

Fandt identisk pcb i USA til 20$ + forsendelse.
Hos HDD-parts der også har en stribe til Seagate
http://www.hdd-parts.com/seagate-barracuda-7200-10-sata.html
Bemærk at en anden Seagate nemt kan være anderledes end din !!!
Jeg fandt 7-8 som min i Danmark, men ingen af dem matchede helt.

Udover selve PCB'en var der andre ting der er gået i stykker;
- bundkort's IDE-delen resten ser ud til at virke
- DVD-drevet

Så prøv som forslået at se om den spinder op (dvs. der roteres inde i harddisken.).
Da den har virket som ekstern harddisk kan du ikke bare sætte den ind i en PC og så regne med at den så kører. de skal evt. SATA-drivere til.

Det kunne jo være at det blot er en løs ledning, en kortslutning eller andet simpelt.

Den kunne evt. sættes i en HDD-box som denne:
http://www.raidsonic.de/en/pages/products/external_cases.php?we_objectID=3769
Når dette er samlet så kan du sætte den i USB-porten og hente  - dine data.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. maj 2009 - 21:20 #26
Man kan sagtens sætte en USB HD direkte til computeren.
Det er ikke nødvendig med SATA driver, når det ikke er styresystemet. Så ville den jo heller ikke køre på USB.