Avatar billede christianbroendum Nybegynder
20. juni 2009 - 11:50 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Vedr lynnedslag i computer

Kan computer gå istykker under tordenvejr, selv om den har været slukket under lynnedslag? Hvis den går i stykker hvad er det så sandsynligt, der er gået i stykker? Er det muligt, at hele pc er gået i stykker? Det er nok ikke et softwareproblem! Computer viser kun startbillede med systemoplysninger etc men kommer ikke videre??
Håber I har en løsning
mvh

Christian Brøndum
Avatar billede rask2 Nybegynder
20. juni 2009 - 12:05 #1
Det hele  kommer naturligvis an på om PC har været tilsluttet el-nettet. Hvis det drejer sig  om en bærbar der ikke har haft lader til under lynnedslaget er det i hvert fald ikke årsagen

Hvis der har været tilføjet strømstik lyder det meget sandsynligt at den er stået af hvis der er slået lyn ned meget tæt på.

Det der sker er at når lynet slår ned søger den enorme energi et sted hen, og den vil vælge vejen med den mindste modstand, hvilket meget ofte vil være gennem el-ledninger da de netop er designet til at "bære strøm". Den enorme energi ved lynnedsalg vil så transporteres via ellednigner (hvis de altså ligger tæt på lynnedslaget) og videre til din installation. Det vil skabe meget store overspændinger der løber direkte ind i din PC. Den størrelse af spændiger/strømme er PC'er ikke designet til og derfor vil der være noget der bræder af. Højest sandsynligt er din PSU i hvert fald ståef hvis den har været udsat for den mængde energi, og sandsyneligvis også andet så som motherboard.

Det sker af og til at lynnedslag medfører at stikkontaker i huse "sprænger" ud af væggen og at der kommer sorte streger på dine vægge hvor ledninger løber. Dette er dog ekstrem tilfælde hvor lynet nærmest skal slå ned i huset.....

Men det er jo ikke en garanti for at PC'en er stået af pga lynnedslag, da det ikke er sikkert det har ramt dig. Hvad med alt andet elektronik der har været tilkoblet elnettet? virker det?
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
20. juni 2009 - 12:13 #2
Ja alt andet virker, propperne sprang dog og lyset gik ud.
Avatar billede drenriza Nybegynder
20. juni 2009 - 12:14 #3
Som overstående, i tilfælde af lynned slag. Ville din PSU i din PC nok være det der står af. Eftersom PSU,en "registere" denne enorme spænding og slår fra eller brænder af. Og derved ikke bære denne overbelastning videre i systemet til. Gfx, cpu, hdd, drev mm.
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
20. juni 2009 - 12:25 #4
Hvis den viser skærmstart med system oplysninger etc  så kan PSU vel ikke være gået i stykker eller hvad? Skifter så hele pc da det er for dyrt?
mvh
Avatar billede Jensen DK Novice
20. juni 2009 - 13:46 #5
Det kan være at det kun er kredsen som styre din harddisk og din CD/DVD brænder, som er stået af, men der kan godt være mere i komputeren som er blevet ked af det.
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
20. juni 2009 - 13:55 #6
Det kræver at den sendes til reparation? eller kan man selv se det?
20. juni 2009 - 14:09 #7
... prøv at afmontere så meget som muligt:
HD, CD/DVD,
Diverse 'løse' kort - hvis nogen ?
Avatar billede Jensen DK Novice
20. juni 2009 - 14:12 #8
christianbroendum!
Du skal kun bruge svar hvis du vil lukke et spørgsmål, ellers bruger du kommentarer, når du har fået noget brugbart, kan du bede dem der har løst problemet om at lægge et svar, og så sætter du et flueben i firkanten under det farvede svar, derefter klik på opret, så er der givet point og spørgsmålet er lukket, dem du ikke giver et flueben bliver afvist.
PS. bare en oplysning

Man kan godt lave det selv hvis man er handyman og har et måleinstroment til volt og modstand.
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
20. juni 2009 - 15:21 #9
Jeg er ikke harware expert, kan dog godt afmontere visse dele. Hvis HD afmonteres kan jeg vel ikke se om den så virker? Kan det svare sig at sende til rep? ca et par år gammel, nypris ca 7000 kr.

Kan man dele point?
20. juni 2009 - 16:11 #10
"... Hvis HD afmonteres kan jeg vel ikke se om den så virker?..." - næ men du ka' se om den så kommer lidt videre; altså brokker sig over "System ikke fundet" ell. lign ...
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. juni 2009 - 16:31 #11
Skrevet lør. d. 20. juni 2009 kl. 14:12:01

Skrevet lør. d. 20. juni 2009 kl. 15:21:09

Læser opretter ikke det der skrives ;)
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2009 - 16:55 #12
"Kan det svare sig at sende til rep?"  Hvor bor du henne ??
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
20. juni 2009 - 17:08 #13
Frederiksberg, Kbh.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2009 - 17:41 #14
UPS!! så er der sgu langt til sønderjylland
Avatar billede Jensen DK Novice
21. juni 2009 - 06:38 #15
Hvis du har en indbo forsikring / familieforsikring så er det muligt at lyn nedslag i elektronik er dækket, prøv om det er tilfelled.
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. juni 2009 - 01:28 #16
Hvis du kan se opstartsbilledet, så er bundkortet ikke stået af, ej heller din strømforsyning.
Når maskinen har direkte forbindelse med stikkontakten under et tordenvejr, vil et nært lynnedslag påvirke spændingen i dit ledningsnetværk, selv om der er slukket påp kontakten. Dette vil påvirke alle dine elektriske installationer, selv om der er slukket.
Højst sansynligt er din bios kommet ud af trit, og har tabt alle oplysninger om dit bundkort incl. din HD.
Forsøg dette:
Start din maskine op, aktiver den genvej til bios, som fremgår af dit skærmbillede, bed den om at finde/autogenkende din HD, gå til exit, eller tryk på tasten "F10", og vælg "Gem ændringer".
Herefter vil din maskine sikkert starte op på normal måde.
/ptj_11