Avatar billede hkb-x Nybegynder
20. juli 2009 - 16:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

HTTP request data til unicode i python

HTTP requests encoder unicode efter tabellem beskrevet her: http://jrgraphix.net/research/unicode_blocks.php?block=1 hvilket vil sige at æ representeres ved %E6 og å ved %E5 osv. Jeg vil gerne kunne konverteres sådanne ASCII strenge til unicode i python men hvordan gør jeg. Jeg kan ikke finde nogle python libs der kan oversætte fra den encoding hvilket jeg finder meget mærkeligt.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. juli 2009 - 17:08 #1
Ikke helt som du beskriver. Hvis siden du kommer fra har tegnsæt iso8859-1, så kommer det som %E6 osv. Det har ikke noget med unicode at gøre. Hvis siden har tegnsæt utf-8 så kommer æ som %C3%A6

Ikke fordi det løser dit problem, selvfølgelig.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2009 - 17:11 #2
Avatar billede hkb-x Nybegynder
20. juli 2009 - 17:34 #3
Yes jeg fik løst det med urllib.unquote()  men den oversætter ret fuceked til unicode. tegn som er i ASCII bliver decodet til byteværdier langt over 1000 istedet for < 128 som de burde så nu kan jeg få input ind men kan så bare ikke vise det?!?
Avatar billede hkb-x Nybegynder
20. juli 2009 - 17:42 #4
ahh, det er æøå den tyrer helt der op. det giver jo ingen mening
Avatar billede hkb-x Nybegynder
20. juli 2009 - 17:42 #5
de burde jo ligge under 255
Avatar billede hkb-x Nybegynder
20. juli 2009 - 17:49 #6
fandt løsningen. Den streng der bliver returneret af urllib indeholder bytes med en værdi over 128 mens dens encoding er ASCII. AV!

men det kan løses således:

urllib.unquote_plus(HTTP_VAR).decode('raw_unicode_escape')

hvor HTTP_VAR er den HTTP encodede variabel/input
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2009 - 18:37 #7
Er det sådan et princip du har at bruge de forslag du får og selv tage point ??