Avatar billede efterskolelaereren Nybegynder
01. august 2009 - 12:03 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Windows 7 32 bit / 64 bit

Hejsa

Jeg har en computer med 4 gb ram og et 512 mb grafikkort. Jeg vil gerne investere i det nye windows 7 når det kommer, men er i tvivl om jeg skal vælge 32 bit eller 64 bit. Vil jeg få problemer med at afvikle programmer med 64 bit?

På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2009 - 12:23 #1
Næ.. forkellen mellem 32 og 64 bit er kun adresse-området

Kort fortalt, 32 bit kan kun bruge 4 gb RAM (deromkring) mens 64 bit er astronomisk eller mere RAM

Programmer køre fint uanset hvad
Avatar billede tiger_dk Mester
01. august 2009 - 12:30 #2
har lige fået en bærbare, med Vista Ultimate, 64 bit på, hvor jeg så senere får Windows 7 Ultimate, 64 bit på, som udkommer den 22 Oktonber og d. 31 Oktober på Dansk ! Det er et opgradering tilbud far Dell. Andre producenter har det også !
Avatar billede justrace Novice
01. august 2009 - 13:25 #3
Undersøg om du kan få 64 bit drivere til alt dit hardware, og hvis det er tilfældet, så vælg en 64 bit win7.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
01. august 2009 - 14:16 #4
Den kommer på MSDN/TechNet d. 6/8 og har man SA og ønsker en Volume License version skal man vente til dagen efter.
Har man ikke SA og ønsker at købe Professional udgaven skal man vente til 1/9, og er man "consumer" og vil have Home Premium eller Ultimate hedder datoen 22/10
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
01. august 2009 - 14:17 #5
køre selv med 64bit win7, og det vil også være min anbefaling, grundet at vi ikke rigtig kommer udenom at det er fremtiden, og så syntes jeg også at jeg lige så godt kunne udnytte hardwaren, når jeg nu alligevel har ddr3 ram og en i7.

64bit drivere burde heller ikke være noget problem, medmindre du har noget specielt.

Jeg kan sige så meget, at da jeg installerede win7, så virkede alt, win7 installere selv drivere såvidt muligt så alt fungere når maskinen starter op første gang, derefter kan du så selv installere de programmer der skal til for at styre, grafikkort, lydkort osv.
Avatar billede efterskolelaereren Nybegynder
01. august 2009 - 15:18 #6
Jeg siger mange tak for svarene. Der var meget jeg kunne bruge!

En skal jo have point, justrace, vil du smide et svar?

Igen, mange tak for hjælpen allesammen!
Avatar billede justrace Novice
01. august 2009 - 15:26 #7
Jo da, og kan lige tilføje at de fleste programmer, altså 32 bit, kan windows selv finde ud af er 32 bit, og installerer dem i en mappe der hedder /prigrammer x86/ så ikke nogle problemer med software.

Har 3 pc'er, en HP TouchSmart, en ASUS bærbar, og en hjemmestrikket stationær, som alle kører 64 bit.

Jeg er ikke løbet ind i software kompabilitet på nogen af dem.
Avatar billede efterskolelaereren Nybegynder
01. august 2009 - 15:47 #8
Alle tiders. Tror jeg kaster mig ud i 64 bit så. Tak for hjælpen.
Avatar billede tiger_dk Mester
04. august 2009 - 15:18 #9
klogt, det er også fremtiden !
Avatar billede cyberesben Nybegynder
07. august 2009 - 00:26 #10
I glemmer også at nævne, at 32 bit (x86) programmer performer ens på en x64 CPU, uanset om du kører et x86 eller x64 OS, mens x64 programmer kører 10-20% hurtigere end x86 modstykket (men kræver selvfølgelig x64 OS og CPU)
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2009 - 20:53 #11
Jeg har kørt med Windows Vista Ultimate 64-bit det sidste år. Det kan give store problemer at køre med 64-bit systemer, hvis du også bruger en 64-bit browser f.eks. IE8 64-bit. Adobe flash player kan ikke kører i 64-bit browsere. De er som sædvanelig langt bag efter udviklingen. Problemet er at mange hjemmesider bruger Adobe Flash lige fra det offentlige til DR og Tivoli. Du bliver derfor nød til også at have en 32-bit browser, IE8,Firefox eller andre. Det kan igen give problemer med Java, som ikke altid kan skelne mellem 64 og 32-bit, hvis du kører begge typer browsere og især når du skal update.

Selv PC-World kommentere ikke problemerne, når de anmelder nye produkter. F.eks. har Asus problemer med Lifeframe, som styrer deres integrerede webcamera på deres i eller fremragende LCd-skærme, fordi de ikke har drivere til 64-bit systemer i Vista, men i XP. Så hvordan vil det gå i Windows 7?.

Så hvis du ikke har brug for at hente eller sende store filer, vil jeg ikke anbefale dig at bruge Windows 7 64-bit.Jeg tror, desværre at vores "foregangsland" på IT ikke klar endnu.

Mvh
Lars
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
11. august 2009 - 07:18 #12
der er ie 32bit i w7
hente og sende filer, har intet med x64 at gøre
w7 virker fint med mine driver også media center
derudover har det jo også været beta
Avatar billede larsromer Nybegynder
28. december 2009 - 22:49 #13
min nye comp. med w7 64bit vil ikke installere min Lexmark x5250 all i one.??????
jeg gør nok noget forkert.
Avatar billede dosdesign Juniormester
26. juli 2011 - 23:06 #14
a) Hvis man køber en 64 bit proccesor og installere win7 32 bit, er et så ikke den bedste idé da jeg har 30 programmer der skal installeres om som er mange år gamle (nogle kan ikke fås mere)

b) Hvis jeg køber en 64 bit processor men installere 32 bit version af win7 - kan den så godt finde mere end 4 GB ram alligevel hvis der er 6 i, eller er det windows bit-version der bestmmer hvor meget den kan ydnytte og ikke process bit versionen

c) Hvordan ved man om en pc har en 32 eller 64 bit processor inden man køber en PC i ex. elgiganten - der står jo eksempel bare intel pentium E6700 i reklamer eller amd athlon II på en hjemmeside der sælger - + hvor mange gigahertz er den ?? det står heller ikke !