Avatar billede tiger_dk Mester
01. november 2009 - 12:00 Der er 52 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke få de digital signaler i min DVD optager !!

Hej !

Jeg har et lidt irreterende problem, det er som overskriften siger, jeg kan ikke få de de digital signaler igennem min DVD optager og jeg kan simbelthen ikke, komme til at søge på de digital signaler, når jeg skal have de digital signaler ind på min DVD optager, så jeg kan optage på dem.
Jeg tror simbelthen den stadig søger på de analog signaler, men det skal den jo ikke, synes jeg prøvet det meste !

Forbindelserne er som følger:

Antændestikket, går ned i MPEG4 boksen, derfra går RG lop kablet fra digital boksen op i DVD optageren. Så er der scarstikkene, der går et scarstik fra fjernsynet over i digitalboksen, stikket  i digitalboksen hedder TV, ved siden af TV stikket er der et VCR Scarstik. Det går så op i DVD optageren. Det stik hedder EURO AV 1 Lyd/Video, der også et andet stik lige ovenover der hedder EURO AV 2 Decoder, men når jeg sætter scarstikket der op i, så kan jeg overhovedet ikke komme til at søge.

Så hvad kan jeg sige, hjælp !!

Foresten er DVD optageren en: Philips - DVD-optager Combi DVDR3320v

www.kortlink.dk/DVDR3320v/74bn

Den er af lidt ældre dato, men det virker sku fint, optager som den skal, lige indtil det her digital signal kom !

Mvh
tiger_dk
Avatar billede sascha Nybegynder
01. november 2009 - 12:11 #1
Din dvd optager skal have en mpeg-4 tuner for at kunne se/optage digitale signaler
Avatar billede tiger_dk Mester
01. november 2009 - 12:14 #2
jeg havde det faktisk lidt på fornemmelsen !
Avatar billede tiger_dk Mester
01. november 2009 - 12:16 #3
lige en ting, da vi for år tilbage havde en parabol til diverse programmer, var det ikke digital signaler, man modtog via parabol ? For der kumme man optage uden problemer !
Avatar billede tiger_dk Mester
01. november 2009 - 12:40 #4
sascha

Din dvd optager skal have en mpeg-4 tuner for at kunne se/optage digitale signaler

Det burde jo være MPEG4 boksen der sidder imellem TV og DVD Optageren jo stå for, der går jo et kabel fra boksen op i optageren, der går det digital. Jeg er nok ikke den enest der  stå med det problem, kunne jeg tænke mig !
Avatar billede Jensen DK Novice
01. november 2009 - 13:05 #5
Du kan kun søge kanaler på digitalboxen, som så skal sende en kanal af gangen i gennem scart kablet, til dit TV og til din DVD optager.
Avatar billede Jensen DK Novice
01. november 2009 - 13:07 #6
du skal så bruge AV1 eller AV 2 alt efter hvilket stik du har sat ledningen i.
Avatar billede thomas1975 Nybegynder
01. november 2009 - 13:31 #7
din dvd understøtter ikke det digitale mpeg4 fra din box
da også digital boxe udsender mpeg4 både i scart og hdmi
du skal nok ud og købe dig dvd optager der også understøtter dvbc  mpeg4
jeg har haft samme problem
Avatar billede tiger_dk Mester
01. november 2009 - 13:41 #8
der må sku findes en eller anden form for adaptor, for det kan sku jo ikke passe, alle der har DVD/Video afspiller, også skal ud og invistere i en ny !
Avatar billede sascha Nybegynder
01. november 2009 - 13:42 #9
11:54 Din dvd optager skal have en mpeg-4 tuner for at kunne se/optage digitale signaler
Avatar billede off-line Nybegynder
01. november 2009 - 13:45 #10
Jeg har faktisk et lignende problem med min Panasonic HD optager.
Jeg har købt en Digital box til mit kabel TV gennem yousee.
Fjernsynet fungere helt som det skal digitalt. Antennekablet og
scartstikket sidder i HD optageren, og jeg kan optage analog, men
ikke digitalt. Som jeg forståt det, skulle det digitale signal
komme via scartstikket, og jeg har prøvet det hele.
Så vidt jeg ved, er der endnu ikke digitale HD optagere på markedet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. november 2009 - 13:48 #11
Som Silbidor skriver, så kommer det digitale TV over til DVD gennem Scart kablet, og det betyder også at din DVD optager kun kan optage den kanal som digitalboksen er indstillet på.
Hvis scartstikker er sat i EURO AV 1, så skal du anvende AV1 på DVD optageren til at optage fra, og har du den i EURO AV 2, så er det AV 2 du skal anvende til at optage fra.

Du anvender overhovedet ikke tuneren i DVD optageren på denne måde, men optager direkte fra video/lyd kilden. Det er derfor at du ikke kan finde kanalerne på DVD optageren.

Da din DVD optager ikke har digital tuner, så er det ingen grund til at sløjfe antennekablet forbi DVD optageren. Som jeg forstår din indledning, så har du gjort dette.

Nu fremgår det ikke hvor du fkår dit TV signal fra, men jeg gætter på at det er fra antenne. Er det tilfældet, så har du INTET at bruge end DVB-C optager til. Dem findes der for øvrigt ikke så mange af. Derimod  ville en optager med DVB-T kunne afhjælpe dit problem ,ed at optage en kanal som du ikke nødvendigvis har tunet digitalboksen til, stadig under den forudsætning at du modtager dit tv signal via antenne.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. november 2009 - 13:59 #12
Der er nu 1. grund til at lade antennen gå gennem en optager,
hvis man har kabel TV, for så kan man stadig optage analog, på
sine "gamle" kanaler, på tidsinstilling, som jo er en væsenlig funktion.
Men ellers var det sandelig en nyhed, at man kun kan optage digitalt, direkte og kun på den kanal som boxen er indstillet på.
Det kunne de sgu godt have skrevet i vejledningen, så var man
sparet for spildt ulejlighed.
Avatar billede tiger_dk Mester
01. november 2009 - 14:03 #13
jeg modtager nemlig via en almindelig tv anenne !
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. november 2009 - 14:09 #14
Som jeg forventede.

Din digitaltuner er DIGITALBOKSEN, og det er i den du skal finde de digitale kanaler. Den føder så video/lyd (ikke tv signal)videre til dit TV og DVD optager via scart, og du skal så vælge denne scartindgang som input på både TV og DVD optager for at se/optage den kanal som digitaltuneren er indstillet på.

Du har intet at bruge en DVB-C tuner til.
Avatar billede tiger_dk Mester
01. november 2009 - 14:12 #15
Så kortsagt, hvad skal jeg så gøre ?
Avatar billede lysmosen06 Nybegynder
01. november 2009 - 14:20 #16
.... hmmmm har stille et spørgsmål i en anden tråd..var for længe om at skrive spørgsmålet ;o(.. men.. hvis boxen har timer og den stilles... samtidig med at optageren stilles.. så burde man kunne optage programmerne.

I vejledningen til optageren skrives ang. satelit-tv at hvis satelit-boxen har timer kan der optages.... min digitalbox har en "til optagelse" -funktion.. men jeg kan ikke hitte ud af at aktiver den... og der er surt!!!
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. november 2009 - 14:23 #17
Scart fra digitalboksen til henholdsvis DVD optager og TV. Det var vel også det du oprindelig skrev. Der skal også være et svart kabel fra DVD optageren til dit TV.

Skift TV til AV indgang, og brug fjernbetjeningen til digitalboksen til at tune de forskellige kanaler. Du skifter kanal på TV'et ved at skifte kanal på digitalbokden.

Sidder scartkablet i DVD boksen i AV1, skifter du DVD optageren til AV1 for at optage den kanal som digitalboksen er tunet til.
Sidder stikket i AV2,  skifter du DVD optageren til AV2 for at optage.

Nu kan du så have det problem, at du kun har et scart stik i dit TV. I det tilfælde er du nødt til at lave en kæde. Scart fra digitalboks til DVD optager. Scart fra DVD optager til TV.
For at få signal gennem til TV i denne opsætning, skal DVD optagerens indput (igen) være sat i overenstemmelse med hvor scartstikket fra digitalboksen sidder. AV1 -> AV1. AV2->AV2. Desuden skal DVD optageren altid være tændt når du vil se TV.
TV skal selvfølgelig også have input fra AV.

Der er ingen der har sagt at det er nemt :-)
Avatar billede tiger_dk Mester
01. november 2009 - 14:24 #18
problemet er, at jeg kan ikke få signalerne igennem til min optager ! Det er det det hele drejer sig om !
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. november 2009 - 14:55 #19
Scart signalet er IKKE et TV signal, og derfor kan du ikke bruge tuneren i DVD optageren til at "fange" signalet. Det er et rent video/lyd signal. Det samme er gældende for dit TV.

Har du et scart fra digitalboksen til optageren og et scart fra optageren til TV, så skal det være muligt at få signalerne igennem.
Hvis du afspiller på optageren, skal det vises på tv. Mens du afspiller trykker du på inputknappen på fjernbetjeningen til tv'et indtil det afspillede kommer frem på skærmen. Nu er TV'et indstillet til at modtage signal fra optageren. Du skal stoppe afspilningen fra optagteren.

Så gør du det samme med optageren. På din optager har du også en input knap på fjernbetjeningen, og den trykker du på indtil du får AV1 eller AV2 frem på skærmen. Sidder scartkablet fra digitalboksen i AV1, er det AV1 du skal have frem, og likevice hvis det sidder i AV2.
Nu tager du fjernbetjeningen til digitalboksen, og tuner kanalerne. Det skulle du gerne kunne se på TV skærmen. Ved efterfølgende at skifte kanal på digitalboksen, skal skifter reflekteres på TV'et.
Du kan også trykke på optag knappen på optageren, og den skal så optage det du ser på TV'et.
Avatar billede tiger_dk Mester
01. november 2009 - 14:56 #20
jeg kan få det til at virke. Problemet er, at på digital boksen (som er en Maximum T-102 FTA) er der 2 scart stik, der står TV på den ene og VCR på det andet stik. På mit TV har jeg to scart stik, et AV 1 og AV 2, på DVD optageren, er der ligeledes to, de hedder EURO AV 1 Lyd/Video (er sort) og EURO AV 2 Decoder (som er blå) ! Så er bare hvordan det pudselespil skal løses !
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. november 2009 - 15:08 #21
Scart fra digitalboks TV udgang til AV1 på TV'et.

Scart fra digitalboks VCR udgang til AV2 på optageren.

Scart fra optagteren AV1 til AV2 på TV'et.

Vælger du AV2 med fjernbetjeningen til optageren, kan den "se" signalet fra digitalboksen og optage det.

Vælger du AV1 på TV'et kan det "se" digitalboksen og vise den kanal den er tunet til.

Vælger du AV2 på TV'et kan det "se" optageren, og afspiller du fra optageren eller afspiller en DVD, vil TV'et vise dette.

Problemet med alle disse scart forbindelser, er ved timeroptagelse. Hvis du f.eks vil have optageren til at optage en udsendelse fra kl. 1600 til kl. 1700 i dag, så programmerer du den til det, men husk at input til optagelsen skal være AV2, og ikke en eller anden kanal.
Hvis der skal komme noget ud af denne optagelse, så skal digitalboksen være tændt og den skal være tunet på den kanal du ønsker optagelse fra.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. november 2009 - 15:47 #22
dragonknight´s anvisning virker ok. Også på tidsindstilling.
Avatar billede sascha Nybegynder
01. november 2009 - 16:17 #23
Du kan stadig ikke optage digitale programmer på en "analog" dvdoptager
Avatar billede tiger_dk Mester
01. november 2009 - 17:02 #24
Når jeg sætter, scart stikket i AV2 i optageren, så kan jeg kun se se sne på skærmen, når jeg afspiller en DVD, men når jeg sætter den over i AV1 i optageren, kan jeg godt se en DVd, men jeg kan ikke finde signalet når jeg laver en søgning, som om den stadig søger på det analog sendenet !
Avatar billede tiger_dk Mester
01. november 2009 - 17:05 #25
jeg følger din punkter til punkt og prikke, men det vil åbenbart ikke som jeg vil !
Avatar billede off-line Nybegynder
01. november 2009 - 18:35 #26
Sascha - hvis det er sådan, er det åbenbart ligegyldigt at tage
signalet fra digital boxen, når man har kabel TV. Selvfølgelig
bortset fra, at man kan tage de nye kanaler - hvis man gider dem.

tiger_dk når du tager signalet over digital boxen, og scart står
på AV1, så kan du ikke lagre kanalerne og derfor skal du heller
ikke søge efter dem. Du får den kanal, der går ind i scart stikket
fra digital modtageren. Derfor når du vil have en anden kanal,
skal du skifte kanal på den fjernbetjening, som fulgte med digital
modtageren. Glem alt om kanalsøgning med DVD fjernbetjeningen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. november 2009 - 21:09 #27
Som jeg har skrevet tidligere, så anvender du ikke tuneren i hverken TV eller optageren, da Scart signalet ikke er et tv signal men et video/lyd signal. En tuner omformer et tv signal til video/lyd, og det har du allerede i scartkablet.

Den eneste tuner du har, som skal tunes til de digitale kanaler er den i digiboksen. Ingen andre ! ! !
Avatar billede tiger_dk Mester
01. november 2009 - 21:53 #28
jeg synes sku jeg har prøvet alt, jeg kan simbelthen ikke få det til at virke. Jeg har prøvet så meget, som at koblet en anden boks til, det var godtnok kun en MPEG2 boks, men stadig ingen ting. Det er virkelig frustrende det her !! Jeg plejer ellers ikke være en person der giver op, men det her er sku tæt på !
Avatar billede tiger_dk Mester
01. november 2009 - 22:17 #29
når jeg smækker en DVD i og afspiller den, så virker den, MEN den vil bare ikke lade det digital signal gå igennem optageren, så jeg kan optage, hvilket jo er mærkeligt, da kablet gå fra boksen op i optageren ! Der er bare sne på skærmen, når jeg slår over på optageren (når den er tændt) via fjernbetjningen fra boksen !
Avatar billede tiger_dk Mester
01. november 2009 - 23:53 #30
kan den her http://www.dvdpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=253783 klare det med det digitale signal ?

Det er også kun en absolut nødløsning, for det andet skal sku virke !!
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. november 2009 - 10:56 #32
Ingen af de 2 du linker til ændrer situationen, da begge mangler digital tuner.

Tilslutningen som angivet i indlæg nr. 21 skal fungere. Det er kun et spørgsmål om at du får valgt det rette input på henholdsvis optageren og på TV'et.

Jeg fornemmer på dig, at du gerne vil bibeholde VHS-bånd muligheden.
Hvis du overvejer nyt udstyr, så skulle du i stedet overveje en harddisk/DVD optager med digital DVB-T tuner med MPEG4. Så kan du bruge denne til at optage de digitale TV programmer, og så koble den gamle VHS/DVD/harddisk direkte og kun til dit TV for at afspille den gamle VHS bånd fra den.
Med en harddiskoptager med DVB-T behøver du ikke nødvendigvis digitalboksen, da den kan overføre audio/lyd fra DVB-T tuneren til dit TV via scart Når du skal skifte tv kanal, så gør du det på den nye harddiskoptager, og ændringen vil reflekteres på dit TV.
Hvis du ønsker at se et program, og optage et andet program samtidig, så har du behov for 2 DVB-T tunere, og her kunne digitalboksen være den anden DVB-t tuner, men det er kun i denne situation du har behov for 2 digitaltunere.
Avatar billede tiger_dk Mester
02. november 2009 - 12:41 #33
SÅ VIRKER DET SKU !!!!!!!!! Det var simbelthen fordi, der skulle 3 scart kabler til, jeg brugte nemlig kun to !! Så siger det lidt sig selv, men indlæg nr. 21 er "løsningen"

thomas1975 - Spare de penge, brug løsning i indlæg nr 21, så virker det, det garantere jeg, og HUSK 3 scart kabler, så virker det !!

sascha - Det ville den godt, så det her"Du kan stadig ikke optage digitale programmer på en "analog" dvdoptager" kunne du godt have sparet at skrive !!
Avatar billede tiger_dk Mester
02. november 2009 - 12:42 #34
Når de var koblet til, skulle der ldt snilde til, med de AV 1 og AV 2 forbindeler, også var den lige pludselig !! DVD optageren skal stå på AV2, når de ner tændt, så virker det !!
Avatar billede Jensen DK Novice
02. november 2009 - 12:59 #35
Det var jo faktisk det jeg skrev i #5 og #6
Avatar billede off-line Nybegynder
02. november 2009 - 14:02 #36
3 scartkabler??? det var meget. Jeg har kun 2. De går fra
den digitale box til henholdsvis optager og TV. Og det fungerer.
Avatar billede tiger_dk Mester
02. november 2009 - 14:09 #37
det virkede med 3 for mig, så det er åbentbart forskelligt ! Nu bliver der sku ikke rodet mere med det, så går det sku galt !
Avatar billede off-line Nybegynder
02. november 2009 - 14:13 #38
Nå ja, virker det, så virker det! undrer mig bare:)
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. november 2009 - 16:09 #39
Dejligt at høre at det virker, det er hovedsagen.

Dog bør det også kunne fungere med kun 2 scart kabler, hvis blot scartstikket på optageren også har video/lyd udgang indbygget, og det har de oftest for ikke at sige altid.
Avatar billede Jensen DK Novice
03. november 2009 - 06:06 #40
off-line!
Der skal også et fra optager og til TV, ellers skal video signalet tilbage til digital boxen for at blive vist på TVet og boxen skal være tændt, bruger strøm.
Hos mig har det i en måned fungeret med et scart kabel, mellem TV og optager, et scart kabel mellem digital box og TV, og et scartkabel mellem Digital box og optager, hvis man ikke bruger fuldt monterede kabler så kan man få problemer.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. november 2009 - 12:53 #41
silbidor
Det er jo også det jeg skriver i #36 :)
Avatar billede Jensen DK Novice
03. november 2009 - 13:12 #42
3 scartkabler??? det var meget. Jeg har kun 2. De går fra
den digitale box til henholdsvis optager og TV. Og det fungerer

Derfor min kommentar det virker ikke rigtigt på alle med kun to scard kabler, bla. ikke hos mig.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. november 2009 - 13:27 #43
Nå sådan ok. Jeg har forøvrigt kabel fra yousee, så jeg kan bare
nøjes med de analoge signaler til HD optageren, uden den digitale
box. Den har jeg kun brug for til fjernsynet. Jeg synes nu ikke,
at forskellen i billed kvaliteten er så fantastisk, som det hævdes
i annoncerne, og da jeg ser menet lidt TV, er det nok spild af
penge for mit vedkommende.
Avatar billede zaskar Nybegynder
05. november 2009 - 22:43 #44
Har med interesse fulgt denne tråd, da jeg præcis stod med samme problem ! jeg havde købt en digitalboks og kunne ikke få få min DVD optager til at tune programmerne ind, så man kan time optageren som før. Jeg kan godt få optagern til at optage, både med vejledningen med 2 scartkabler og 3 scartkabler, så det er ikke problemet, problemet er at digitalboksen jo SKAL stå på det program som man gerne vil optage ! dvs. jeg kan f.eks. ikke sætte timeren i DVD optagerne til at optage flere forskellige programmer på forskellige tider, samme dag/uge som før, da digitalboksen jo ikke selv kan skifte over på den kanal man vil optage, eller er jeg helt forkert på den ?? min digitalboks har IKKE timer og som jeg ser det skal man altså have en digitalboks MED timerfunktion, hvis man vil kunne optage flere programmer ! det vil jo så også betyde at man både skal time optageren OG digitalboksen til det samme !

Rene
Avatar billede off-line Nybegynder
05. november 2009 - 23:01 #45
Du har et i, at optageren via den digitale box, kun kan optage
den kanal, som boxen er sat til, gennem AV1 eller AV2.
Dog kan man, hvis man har kabel TV, optage de gamle kanaler, der
også sendes analoge. Og optageren skifter jo selv mellem f.eks
AV1 og kanal 1, under tidsindstillinger. Men har man kun stue
eller tagantenne, så har man kun hvad der kommer gennem den
digitale box.
Men nej der skal ikke være timer på den digitale box, hvad skulle
man med den? Men den skal selvfølgelig være tændt, så signalet
går igennem.
Avatar billede Jensen DK Novice
06. november 2009 - 06:21 #46
Jeg købte en AGK digital box i Bilka til 479,00kr. den kan stilles til at optage forskellige programmer,uden at man skal ind og stille noget ved programskift, den skal bare stå tændt hele tiden.
Avatar billede zaskar Nybegynder
06. november 2009 - 16:00 #47
Som silbidor skriver, så skal man have en digitalboks med timer man kan sætte til at tænde og slukke på forskellige tidspunkter og på forskellige kanaler og den skal selvfølgelig stå tændt hele tiden !  jeg kan simpelthen ikke se at jeg kan få min DVD optager til at skifte mellem kanalerne på mindigitale boks, hvis jeg har timet min DVD optager til at optage fra flere forskellige digitalkanaler på forskellige tidspunkter ! det kræver vel at digitalboksen også kan times til at skifte over på den kanal man vil optage på samme tidspunkt ? og min digital boks har IKKE timerfunktion, altså, den kan kun stå tændt på et program ad gangen ! silbidor, den boks du har har den indbygget MPEG 4 og HD ?
Avatar billede Jensen DK Novice
07. november 2009 - 06:38 #48
Ja det har den.
Avatar billede zaskar Nybegynder
08. november 2009 - 19:19 #49
Hej silbidor, ok det var da godt nok billigt ;o) nå, men jeg prøvede lige at se på den du har købt og faktisk er fjernbetjeningen præcis den samme som til min boks Clint DT1 ! og jeg har nu fundet ud af at man kan gå ind i noget der hedder EPG (elektronisk programguide) som din også har, og her ser det ud som om man kan vælge programmer til en liste som kommer til at stå med et ur ! er det en timerfunktion og er det det samme timersystem du har ? hvis, hvordan får man det til at virke ? jeg synes sgu ikke jeg kan få mit til at virke ! hvad gør jeg mon forkert ? det er overhovdet ikke beskrevet i manualen at man kan time og vælge programmer, kun at EPG er en guide hvor man kan læse om de forskellige udsendelser ! den er MEGET mangelfuld den manual, håber at du kan hjælpe mig, jeg var sgu lige ved at købe den du har, men måske kan min egen alligevel times ;o)
Avatar billede Jensen DK Novice
09. november 2009 - 06:11 #50
zaskar!
Du må åbne din egen tråd, kan ikke svare på spørgsmål her, end fra den oprindelige spørger som er>tiger_dk<.
Avatar billede zaskar Nybegynder
09. november 2009 - 21:50 #51
Ok, fair nok ;o) åbner lige anden tråd.
Avatar billede zaskar Nybegynder
09. november 2009 - 21:56 #52
Har nu åbnet anden tråd her: http://www.eksperten.dk/spm/892269
håber at du kan hjælpe ;o)
Avatar billede glkirkevej11 Praktikant
18. august 2011 - 15:42 #53
Du kan opdatere din firmware fra Clint.dk -du skal bruge den fra DT-11 så får du optagefunktion med pause og hele pivtøjet.
Der er vejledning med når du henter firmwaren - LÆS den og gør som der står på skærmen.Du behøver ikke at genindlæse fabriksindstillingerne ,som de anbefaler - det har jeg ikke gjort.
Som original kan DT-1 ikke optage,men det er bare et spørgsmål om anden firmware.

OK ?