Avatar billede barth Professor
14. december 2009 - 14:51 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk

Nu håber jeg inderligt på hjælp....
Jeg har en bærbar computer: Zepto Mythus A15 med Vista business. Den har fungeret perfekt, men lige pludselig kan den ikke "læse" mine eksterne harddsike, og det er et kæmpe problem, da jeg har data der jeg skal bruge.
Sætter jeg en USB nøgle i åbner den nøglen fint. Og sætter jeg en ekstern harddisk - som den ikke kender - i, fortæller den, at den installerer driver software, og at den er færdig. Men jeg kan ikke se harddisken i "Computer" og kan altså heller ikke åbne den.
Jeg aner ikke mine levende råd. Jeg er ikke ekspert i dette, men vel en rimelig bruger, men jeg ved slet ikke hvad jeg kan gøre.
Jeg har forsøgt at geninstallere computeren fra et tidspunkt hvor jeg mener det virker, men forgæves.
Og de eksterne harddiske virker fint på min stationære.
Håber meget på hjælp. :)
Avatar billede poko1 Ekspert
14. december 2009 - 14:56 #1
Er dine externe HD med et dobbelt stik på den ene ende af USB kablet så brug dem begge jeg har haft samme problem efter jeg gik over til Win7
Avatar billede off-line Nybegynder
14. december 2009 - 14:59 #2
Ellers prøv at gå ind i "Enhedshåndtering" og slet ALLE USB
enheder, UNDTAGEN mus og tastatur, og genstart windows.
Hvis der har været driver fejl, vil det være rettet.
Avatar billede barth Professor
14. december 2009 - 15:04 #3
Den ene er med dobbelt stik og jeg bruger dem begge. Den anden er med et stik, men problemet er der med begge.

Leg er lige ved at indlæse en GHOST back up efter jeg har brugt systemgendannelse - uden resultat - flere gange. Når jeg er færdig med det vil jeg forsøge under enhedshåndtering.

Der har jeg faktisk været inde og har klikket på de to som jeg mener var mine eksterne harddiske, og der stod de fungerede korrekt.

Men jeg prøver og skal nok melde tilbage. Tusind tak for jeres råd. Jeg håber...
Avatar billede barth Professor
14. december 2009 - 16:33 #4
Nu har jeg prøvet at slette alle USB-rodhub.
Jeg har genstartet, så de er blevet nuinstalleret, og computeren har som sædvanlig genkendt en ny enhed, og installret driver software. Men desværre. Jeg kan stadig ikke se eller åbne de eksterne harddisk.

Men tak for hjælpen. Jeg håber noget vil vise sig.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. december 2009 - 16:43 #5
Hvad er det for noget med install. af drive?
Når man tilslutter en extern disk, kræver det ikke andre driver
en den som ligger i windows. Og den følger med servicepack til XP.
14. december 2009 - 16:49 #6
Velkommen til ...

Jeg kan godt forstå, at du som ny (?) bruger har svært ved at finde rundt i dette forum.
Det er en dog god ting at vide, at denne kategori er beregnet til fejl og forslag ved brug af Eksperten.dk...
Avatar billede off-line Nybegynder
14. december 2009 - 16:57 #7
Når man bruger dobbeltstik, er det ene til strømforsyning.
Man kan komme ud for, at det kører bedre, hvis man tager det stik fra.
Avatar billede barth Professor
14. december 2009 - 17:18 #8
Det med at installere driver er måske noget jeg har misforstået. Det jeg mener er, at computeren genkender en ny enhed (ekstern harddisk) og installerer et eller andet så den virker. Den fortæller så, når enheden virker. Under enhedshåndtering kan jeg også se den eksterne harddisk når jeg sætter den i, og når jeg dobbeltklikker på den siger den, at den fungerer korrekt. Og i sikker fjernelse af hardware står den også. Og når jeg dobbeltklikker her kan jeg fjerne den, og så forsvinder den fra enhedshåndtering.
Men desværre kan jeg ikke se eller åbne den eksterne harddisk. Og jeg forstår ikke en lyd, så jeg er meget glad for at kunne få hjælp her.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. december 2009 - 19:04 #9
Det er desværre min erfaring, at windows har svært ved at finde
den slags harddiske.
Prøv at se i Diskhåndtering, om disken står der, og og den er
tildelt et drevbogstav. Det skulle gå automatisk, men man ved
aldrig med windows.
Avatar billede barth Professor
15. december 2009 - 10:15 #10
Nu har jeg valgt den tunge vej. At bruge computerens recovery disk og starte forfra, og nu læser den fint de eksterne harddiske.
Blot surt at jeg ikke kunne løse det på anden måde.
Mange tak for de rode råd.
Avatar billede off-line Nybegynder
15. december 2009 - 13:12 #11
Ok. Så synes jeg du selv skal lægge et svar, og lukke.
Avatar billede barth Professor
15. december 2009 - 14:00 #12
Nu har jeg valgt den tunge vej. At bruge computerens recovery disk og starte forfra, og nu læser den fint de eksterne harddiske.
Blot surt at jeg ikke kunne løse det på anden måde.
Mange tak for de rode råd.
Avatar billede ptj_11 Forsker
18. august 2010 - 20:54 #13
Hej Barth og i andre.
Sansynligheden taler for at problemet skyldes noget så enkelt som at styresystemet har registreret et eksternt drev med en bestemt drevbetegnelse.
Hvis nu denne drevbetegnelse allerede er optaget, når man tilslutter det eksterne drev, så bliver enheden registreret som tilknyttet maskinen, men da styresystemet kun kan læse (se) et drev "H" ad gangen, så vil det ikke kunne vise indholdet på disken.
Oversættelse af forklaringen:
Din maskine er fra "Naturens side" udstyret med nogle forudbestemte drevbetegnelser"
Drevbogstaverne A + B er defineret til diskettedrev. Dette stammer fra "Gamle dage" da styresystemet lå på en 5½" floppydisk, og programmet man ønskede at køre på computeren lå på en anden 5½" floppydisk.
Sidenhen kom der så faste diskdrev til i en computer, og så igen sidenhen kom der CD-rom drev i maskinerne.
Derfor gjorde man det, at man fastlagde (låste) nogle drevbetegnelser til nogle foruddefinerede drev.
Altså 2 diskettedrev = A+B, Fast diskdrev = C, næste harddisk = D.
Da så vi også skulle have CD-Rom drev, så fik de tildelt første ledige drevbetegnelse efter den sidste faste disk.
Altså har vi nu en maskine med følgende drevbetegnelser:
A+B, disketter, CDEFG..... = faste diske, HIJ... = CD-rom drev.
Lang smøre, men nu kommer den sansynlige forklaring på dit problem Barth:
Hvis du har haft din eksterne disk sat til din stationære maskine, hvor du har følgende drev:
A+B, + C+D, så vil din eksterne disk hedde E.
Hvis du nu sætter den til din bærbare, og vi forestiller os, at du har en harddisk i den bærbare, som er delt i 3 partitioner, så har du f. eks. allerede optaget følgende drevbetegnelser, A + B, C + D + E.
Hvis nu din eksterne disk har haft drevbetegnelsen E på din staionære maskine, så bærer den denne oplysning med sig, når den tilsluttes din bærbare computer.
Drev E er allerede optaget, så styresystemet kan altså kun vise den første diak, der får denne drevbetegnelse tildelt, altså din faste disk, og ikke din eksterne disk.
Her kommer den sansynlige løsning:
Denne computer, højreklik, vælg "Administrer/Diskhåndtering".
Her i det nye vindue finder du din eksterne disk, højreklikker på den, og vælger "Skift drevbogstav og sti...".
Her tildeler du nu din eksterne disk et ledigt drevbogstav (drevbetegnelse) og svarer "OK" til den næste dialogboks.
Herefter vil din eksterne disk være til rådighed i systemet.

Lang Laaaang forklaring, men så ved du en hel del mere, end du gjorde før.
>> Off-Line, hvis du ellers har orket at læse med hertil, så er her lidt fyldstof til din vidensbank:
1. Når der er 2 USB-stik til en ekstern harddisk, så er det fordi, den er en USB2 enhed. Hvert USB-stik føder enheden med en vis mængde strøm, og da USB-Drev behøver strøm for at virke, og USB2-enheder behøver mere strøm end USB1-enheder, så har den 2 stik.
2. Alle tilsluttede enheder behøver drivere for at kunne kommunikere med maskinens styresystem. Nogle enheder læner sig op af standarddrivere, som er stillet til rådighed gennem stysresystemet, andre, som enten er produceret længe efter styresystemet, eller stiller særlige krav til kommunikationen, har egne drivere, som de er afhængige af, så derfor kan det sagtens forekomme, at en ny tilsluttet enhed kræver en separat installation.
Lang smøre, men jeg håber, at I kan bruge det til noget.
/ptj_11
Avatar billede barth Professor
18. august 2010 - 21:29 #14
Hej Preben.
Tusind tak for lærdommen. Det er præcis hvad jeg har gjort, og det virker fint. Og nu ved jeg oven i købet hvorfor. :)
Hilsen Hans
Avatar billede ptj_11 Forsker
18. august 2010 - 21:34 #15
Ja, det er jo altid rart, at vide, hvorfor noget man gør virker.
Alt andet er jo lidt håbløst.
/ptj_11