Avatar billede cyberspace Nybegynder
05. januar 2010 - 14:05 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

extern dvb-c tuner med Full HD modtager

Min forældre har en samsung Fladskærm men denne er uden dvb-c tuner og er kun HD ready

jeg er lidt på udkig efter en extern dvb-c tuner box som også skulle kunne modtage full HD signal

Når jeg googler så lydder det som om en dvb-c tuner box også skulle kunne modtage HD signal men så på elgigantens side at der findes en dvb-c tuner der var HD ready så ?????

ved godt man kan bestille igennem TV udbyder men inden for nærmeste fremtid skifter deres antenne forening fra stofa til Yousee og gidder ikke hænge på en abbonament de ikke får brug for da man sikker binder sig for et år eller lign.

Lige som et sidste spm. jeg har hørt atder snart skulle komme en afløser for mpeg4 formatet hvis ja hvilket og mpeg4 kontra det nye
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2010 - 14:37 #1
Jeg har selv købt et nyt TV med indbygget tuner, så jeg kan desværre ikke hjælpe med, hvad der er af eksterne bokse. Men en boks der kan modtage MPG4, vil jo kunne modtage HD-TV.
Så er spørgsmålet blot, hvordan signalet videresendes til TV´et, uden at tabe kvalitet - og her skal det nok foregå rent via et HDMI kabel.

Men jeg fik selv god hjælp af følgende side: http://www.dr.dk/DigitaltTV/20081106141742.htm

Her kan du bl.a. læse svaret på dit sidste spørgsmål:

MPEG2 systemet blev forældet på et par år. Hvor længe ventes MPEG4 at holde?

MPEG4 ventes at holde i en længere årrække og dermed formentlig længere end den normale levetid for forbrugerelektronik.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
05. januar 2010 - 15:59 #2
ok link til DR - så hvis jeg har forstået det ret så skal jeg bare have fat i en dvb-c tuner med MPEG4 så kan jeg både se digitalt og i HD via Kabel tv fra f.eks. yousee/Stofa?

og mht. det med mpeg4 og mulig afløser - det var mine Elektronik kyndige venner der nævnte det - så håber andre kan komme med info der kan be eller afkræfte at det skulle være tilfældet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2010 - 16:10 #3
Ja, så længe du husker en måde at føre signalet videre tabsfrit til TV´et. SCART kablet duer ikke her, da du jo herved konverterer til analogt signal - så det er påkrævet med HDMI.

Jeg har selv læst mangt og meget, og har intet hørt om at MPEG4 skulle være på vej ud - eller blot at der er tænkt på en afløser.

Men i 2012 overgår man til at sende rent MPEG4 - MPEG2 udgår. Derfor vil digital-bokse der ikke kan modtage MPEG4 signalet være forældet... - mon ikke det er det rygte du har hørt.

Der har også gået rygter om, at DAB radioer der sælges i dag, er forældet om få år. Det er nok en sandhed med modifikationer, for vist findes der DAB-systemer der er teknisk mere udviklede, end det vi bruger i DK i dag, men da man ikke engang har vedtaget en udfasningsdato for FM-sendenettet (analog radio - udfases tidligst 2015), går der nok liiiidt længere tid, før man udfaser det eksisterende digitale radionet.
Avatar billede Jensen DK Novice
06. januar 2010 - 07:39 #4
Der er ikke noget om at den MPEG 4 som kører idag udgår, men undertekster på DR1 og 2 samt TV2 skulle blive ændret d.19-01-10 så flere boxe vil ikke være i stand til at vise undertekster, nogen enktle vil kunne opdateres.
Har ikke set nogen boxe med DVBT-C tuner, tror ikke at de findes i fri handel.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2010 - 08:48 #5
Tja - det kunne vi jo have prøvet til en start - men et hurtigt opslag på http://www.hifipriser.dk/Search/Products.aspx?s=popularity&cpath=4-41-597&nf=%2bspecifictaxonomy%3a%5e%22Billede%7c41%2fDigital+TV+tuner%7c597%22%24&sp=all bekræfter Slibidor i, at der tilsyneladende ikke er DVB-C tunere på markedet.

Det eneste jeg lige har kunne se, er kort til en PC.

Og så er det korrekt, at en del ældre bokse kan have problemer med underteksterne - det havde jeg glemt. Jeg tror nu ikke det gælder de bokse, der kan fås på markedet i dag - men det skader da ikke at spørge sig for, før man køber.

Dog gælder det jo DVB-T signalet - DVB-C signalet sendes jo, og styres fra kabeludbyderen.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
10. januar 2010 - 13:33 #6
ok tak for insatsen - alt tyder på at mioneforældre må leve analoget et stykke tid endnu - indtil deres antenne forening har skiftet udbyder (kan kun sige øv og at det minder lidt om magt misbrug fra stofa og yousee's side an man ikke kan købe en box uden det er igennem dem)
Avatar billede Jensen DK Novice
11. januar 2010 - 06:28 #7
cyberspace!
Du skal kun bruge svar hvis du vil lukke et spørgsmål, ellers bruger du kommentarer, når du har fået noget brugbart, kan du bede dem der har løst problemet om at lægge et svar, og så sætter du et flueben i firkanten under det farvede svar, derefter klik på accepter svar nede til venstre, så er der givet point og spørgsmålet er lukket, dem du ikke giver et flueben bliver afvist.
PS. bare en oplysning

Regner med at ole_madsen og mig kan dele point.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
11. januar 2010 - 12:27 #8
silbidor>> det ved jeg godt jeg havde faktis også intentioner om at lukke spm. fåk det åbenbart ikke gjort

men når du nu "insisterer" :-)på at få del i point så burde jeg vel også lige  give ole_madsen mulighed for at lægge et svar uistedet for bare at lukke
Avatar billede cyberspace Nybegynder
11. januar 2010 - 12:28 #9
fåk=fik
Avatar billede Jensen DK Novice
11. januar 2010 - 12:35 #10
Det var ikke sagt som noget du behøvede at rette dig efter, men ellers beder du bare ole om at lægge et svar.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. januar 2010 - 13:02 #11
Jeg springer over, tak :-)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
11. januar 2010 - 17:57 #12
silbidor>> ja kald mig bare flink idag :-)
Avatar billede ra1101 Nybegynder
22. januar 2010 - 22:15 #13
Nu er der kommet en boks, som du kan bruge til dette formål:

http://www.av-connection.dk/?ML=1337&gclid=CKbQtan0uJ8CFQ27ZwodQFic1A
Avatar billede hjensendk Nybegynder
26. februar 2010 - 02:33 #14
du kan købe en DVBT-C tuner i Aldi, kr. 799,-
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2010 - 15:19 #15
det er faktisk ret let
man bruger ikke uopfordrede svar med mindre man bliver bedt om andet.
når spørgsmålsstilleren har fået noget han har brug for beder han vedkommende om at lægge et svar han accepterer - sværere er det ikke. det er der IKKE lavet om på.

der kan opstå ikke så lidt uheldige situationer for nogle der mister point - dem der uretmæssigt får dem tildelt er som sunket i jorden - underligt ikke.

brug nu kommentar herinde indtil i bliver bedt om at lægge et svar - det er vel ikke så svært.

det andet hører ind under poinfiskeri
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
11. december 2010 - 22:16 #16
Fona har en Denver DVB-C box med MPEG4 til 499,-