Avatar billede Frej85 Nybegynder
09. januar 2010 - 16:36 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

kaustisk soda i afløbet?

har omsider, forhåbentlig fundet det der kan rense mit afløb, men er det mon FOR farligt at bruge?
har nogen mon erfaring med kaustisk, som de vil dele med mig??

Frej
Avatar billede poko1 Ekspert
09. januar 2010 - 16:47 #1
Hej du skal ihvertfald sørge for at du ikke bruger nogen form for syrer på samme sted! da der kan udvikles clorgasser!
Avatar billede tubber Juniormester
09. januar 2010 - 17:17 #2
Nej ingen syre!

Du skal gøre det du hælder de små kugler ned i risten/afløb.

Derefter hælder du kogende vand i (ca. en el-kedelfuld men delt over to gange). Det kommer til at boble og syde godt, men det virker :)

Når du har renset det skylder du efter med endnu en kedelfuld så du får resterne ud.
Avatar billede tubber Juniormester
09. januar 2010 - 17:21 #3
Skulle måske lige tilføje du skal ikke bruge mere end en god håndfuld af de kugler :)
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2010 - 17:32 #4
Kausisk soda er ekstremt alkalisk og har dermed en lav Ph værdi, hvor syre ligger i den anden ende. Det er godt til at rense afløb, fordi det kan opløse syrebaseret rester, typisk madrester men også hår.

Idéen er jo bare et opløse en tilstopning i vandlåsen som findes under køkkenvasken, toilettet og brusekabinen.

Du skal ikke putte det i munden :-) Ej heller lade det stå fremme hvis der er børn. Ellers opløses det i naturen hvor det neutraliseres med de omgivende syre.
Avatar billede thov Forsker
09. januar 2010 - 17:50 #5
Og er afløbssystemet meget gammelt (med rør af bly), så skal du være forsigtig med natriumhydroxyd (kaustisk soda) - det tærer som ind i hel****.

Moderne plast-rør er der ingen problemer med.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2010 - 18:11 #6
LOL!!!
Avatar billede thov Forsker
09. januar 2010 - 18:51 #7
En vandlås, af bly, som pludselig falder fra hinanden, er ikke nogen rar oplevelse (Jeg har set det)...

Man skal også holde kaustisk soda langt væk fra aluminium - medmindre det er forplader til det det hjemmestrikkede hi-fi udstyr, for der giver soda'en en flot mat overflade.
Avatar billede Frej85 Nybegynder
10. januar 2010 - 00:23 #8
mange 1000 tak for jeres kloge svar! :-) hvis jeg vil være sikker på det virker og lortet virkelig er stoppet. kan jeg så lade det stå et par timer og skylde efter når jeg kommer hjem igen? på flasken står der at man ska bruge koldt vand. det er måske underordenet??

TAK!
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2010 - 00:40 #9
Ja da. Du kan også købe flydende afløbsrens, det er næsten lige så effektiv.

Varmt vand "speeder" altid processen op, pga, varmen. Men koldt vand holder. Hvis der er huld igennem :-)
Avatar billede Frej85 Nybegynder
10. januar 2010 - 00:56 #10
er nemlig ikke sikker på at der er huld igennem.
vandet løber tilbage i opvaskemaskinen og ud på gulvet OG DET HOLDER SKU DA IKKE!!
Ikke fordi jeg har været hård ved afløbet, det er nok nærmere tiden der har tilstoppet det. men det er sagen uvedkommende.
Så hvid jeg hælder halvdelen direkte i afløbet og hælder efter med kogende vand, skylder efter, efter et stykkke tid og gentager processen igen, skulle det virke?

Det er sku rart lige at være sikker når man har med sådan noget at gøre!

i øvrigt hár jeg prøvet alm. afløbsrens uden nogen som helst form for virkning, så der er nok godt og grundigt stoppet.

Tak for hjælpen!
Avatar billede Bodillen Nybegynder
10. januar 2010 - 01:16 #11
Afløbsrens består af en blanding af kaustisk soda (NaOH) og kalilud (KOH) - så din løsning er ikke bedre, men måske billigere :) Har du overvejet en svupper?
Avatar billede thov Forsker
10. januar 2010 - 03:30 #12
10. januar 2010 - 07:33 #13
Foroevrigt jape44, kaustisk soda og andre basiske stoffer har meget HOEJE ph vaerdi hvor syrer har lave ph vaerdier og neutral, saa som rent vand, har ph vaerdi 7.  Hvis jorden i haven er for sur, for eksempel ph5, saa skal man stroe kalk med ph8-9. Hver gang ph-vaerdien aendres med 1 saa bliver det ti gange kraftigere.  pH betyder "Power of H" med H det kemiske tegn for brint.  I et gram vand er der (jeg har ikke testet det) 10 millioner eller 10 i syvende potens brint atomer, derfor pH7.  Hvis man har et stof med 100 millioner brintatomer per gram saa har det pH8 og saa fremdeles. Saltsyre som den staerkeste syre har pH1.  Saltsyre "hungrer" efter brintatomer saa det, hvis det kommer i kontakt for eksempel med metal, begynder at traekke dets brintatomer ud og derved oploeser det.

Jeg arbejdede engang i et rengoeringsselskab.  Jeg kan more mig endnu over den kanonsaelger der ville saelge et super middel der, selv om det skulle vaere meget effektivt, alligevel var yderst mildt, ja rent basisk.  (Det er allerede en selvmodsigelse.)  Da jeg spurgte om hvad ph vaerdien var svarede han:  "Nul, ganske simpelt!"  Han fik ikke solgt meget hos os.

Men hvad virkningen af kaustisk soda angaar saa kommer virkningen fra dens ekstreme pH vaerdi selv om den er ekstrem hoej og ikke ekstrem lav.
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2010 - 11:31 #14
Christian_Belgien: Du har sikkert ret og jeg har måske byttet rundt på begreberne, men tak for den videnskabelige udredning :-)
Avatar billede Frej85 Nybegynder
10. januar 2010 - 11:57 #15
tak for hjælpen folkens!
Når jeg nu en gang, forhåbentlig har fået huld igennem ska jeg også ha en ny vask med en bedere/finere rist i.

Nu prøver det farlige kemi:-)
Avatar billede tubber Juniormester
10. januar 2010 - 12:56 #16
Lige en ting til det med at lade det stå, hvis du bruger kogende vand kommer det ikke til det da det varme vand speeder processen op, det opløser fedtet så der skulle være hurtigt hul.

Og så lige et sidespring, kautisk soda er også rigtigt godt til at afsyre møbler.
Lav noget tapetkliser i varmt vand (ikke kogende) og bland kautisk soda i og smør møblerne ind i det.
Så skal det bare sidde til mallingen skaller, og så i gang med en spartel :)
16. januar 2010 - 06:30 #17
Frej85, fik du hul paa dit problem?  Saa vil jeg opfordre dig til at lukke spoergsmaalet igen.  Det giver god orden, og saa staar det ikke laengere som aabent i min liste af indlaeg.
Avatar billede Frej85 Nybegynder
12. marts 2010 - 10:10 #18
lagt om længe kom der en kompressor på. dét hjalp sku!
det rækkede ikke med diverse afløbsrens...

Tak for hjælpen!
15. marts 2010 - 18:26 #19
Jamen det var da fint.  Saa er sagen afsluttet.  Kan jeg overtale dig til nu at lukke spoergsmaalet?  Saa har du ryddet op i det du startede, og saa staar spoergsmaalet ikke laengere som aabent i min (og andres) liste af indlaeg.

Faktisk har du ikke lukket et eneste spoergsmaal af dem du har oprettet.  Det kan daarlig vaere fordi du ikke ved hvordan.  Du har faaet forklaring i et tidligere spoergsmaal og i udveksling af mail med mig.  Eller hvis der stadig er problemer saa forklar hvad det er du ikke forstaar med hensyn til at lukke spoergsmaal.
Avatar billede Harte74 Nybegynder
19. april 2014 - 22:17 #20
Christian_Belgien

Det er lidt noget vrøvl du får fyret af. En syre defineres som et stof, der vil AFGIVE sin hydron (hydrogenmolekyle), og en base defineres som et stof, der vil optage en hydron, ifølge Brøndsteds definition på syrer og baser fra 1923 altså vil en saltsyre (HCl) ALDRIG optage en hydron.
Blander man en syre og en base, får man vand (H2O) og et salt. Altså blander man saltsyre og natriumhydroxid, så får man natriumchlorid og vand. Her vil saltsyren afgive sin hydron, natriumhydroxiden vil optage denne hydron. Dernæst vil chloriden fra saltsyren danne forbindelse med natrium fra NaOH. Det giver samlet set NaCl og H2O.

Og så betyder pH overhovedet ikke Power of H. Det er indført af den danske kemiker Søren Peter Lauritz Sørensen i 1909. Han brugte selv benævnelsen "brinteksponent", hvor p'et kort og godt hentyder til at der er tale om en potenseksponent.
20. april 2014 - 04:32 #21
Harte74, selv årsag.  Jeg har ikke udtalt mig om definitionen af syrer pg base4, men blot rettet Jape44's oplysning om, at 'Kausisk soda er ekstremt alkalisk og har dermed en lav Ph værdi, hvor syre ligger i den anden ende.'  Ifølge min skolelærdom (og for eksempel http://www.alicesbowlingside.dk/ph%20og%20rengoering.html ) har kaustisk soda en ph værdi på 14 og saltsyre en ph værdi på 1.  Har du andre oplysninger?  Og du siger selv, at p i Ph referer til en potenseksponent, 'power' på engelsk, og at det drejer sig om potenseksponent for brint hvis kemiske symbol er H.  Så der siger vi i grunden det samme.

Hvordan fandt du pludselig dette gamle spørgsmål frem?
Avatar billede Harte74 Nybegynder
20. april 2014 - 11:37 #22
Christian_Belgien

Jeg fandt frem til denne gamle tråd, da jeg ledte efter specifikationerne til kaustisk soda, jeg ledte specifikt efter molariteten på sådan et produkt, om hvorvidt der var grænseværdier i molariteten i henhold til, hvad man som privatperson måtte købe, og hvor koncentreret det måtte være, for at man måtte bruge det direkte i afløbet.

Men jeg nævner ingen steder noget om, hvorvidt HCl har en meget lav pH, eller om hvorvidt NaOH har en meget høj pH værdi, for jeg er ganske klar over, at du har oplyst korrekt på det punkt. HCl er det stof med den laveste pH værdi, og NaOH har den højeste værdi, henholdsvis 1 og 14 som du ganske korrekt skriver. Men du skriver altså også, at en syre "hungrer" efter at optage hydroner, og det er der du går galt i byen. En syre vil afgive, ikke optage, hydroner.
Og jeg er ganske godt klar over, at brint og hydrogen er et og samme stof. Jeg refererede blot til Søren Peter Lauritz Sørensen, fra dengang han definerede pH begrebet. Og jeg kan godt se, at man i en engelsk oversættelse vil kalde det "power of H", men man kan så let gå galt i byen, hvis man bruger så direkte en oversættelse, når der, efter min mening, findes en mere klar forklaring på dansk (vi kan jo godt tillade os at være lidt stolte af, at det var en landsmand, der skabte begrebet, hæhæ).

Jeg anfægtede altså ikke din oplysning omkring syrers og basers placering på pH skalaen, blot din forklaring på, hvad en syre og en base gør i henhold til afgivelse/optagelse af hydronen.
20. april 2014 - 17:08 #23
Jeg er ikke kemiker, og jeg kan se, at det er du heller ikke (du sætter lighedstegn mellem hydron, som er en ion, og hydronmolekyle, som jo er et molekyle.)  Hvordan en syre bærer sig ad med at opløse et andet stof lærte jeg vist nok i skolen engang i et tidligere århundrede, men jeg skal da gerne indrømme, at det er gået i glemmebogen.  Men hvorom alting er, det oprindelige spørgsmål var, om spørgeren kunne anvende 'kaustisk' til at rense sit afløb.  Jeg indser, at hverken mit indlæg #13 eller den diskussion vi har nu hjælper til at besvare det spørgsmål, så måske bør vi lade det ligge.
Avatar billede Harte74 Nybegynder
20. april 2014 - 21:16 #24
Jeg sætter aldeles ikke lighedstegn mellem ioner og molekyler, bortset fra det ene sted, hvor jeg fejlagtigt kaldte en hydron for et hydrogenmolekyle. Jeg mener ikke, at et hydrogenmolekyle består af 2 hydrogen.

Og korrekt, jeg er ikke kemiker, men igang med at uddanne mig til laborant. Derfor min interesse i emnet.
Avatar billede HenningRasmussen Nybegynder
30. august 2014 - 00:10 #25
Der vil jeg så lige korrigere dig - syre har en lav ph værdi og base har en høj - 7 er neutralt
Avatar billede HenningRasmussen Nybegynder
30. august 2014 - 00:11 #26
beklager men det kom ikke til at stå der hvor det skulle