Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2010 - 16:20 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

12-220 v Omformer i adapter???

Hej.
Jeg skal til Østrig og stå på ski, og derfor her jeg brug for nogle indgange til: Gps, DVD-Skærme, og en 12-220v omformer. problemet er bare at min bil kun har EN 12 volt udgang.
Mit spørgsmål er, om man godt kan sætte en 12-220 volt 300 Watt Omformer/Inverter  i en 3-i-1 adapter, som man sætter i en 12 volt udgang i bilen?
Avatar billede nemlig Professor
20. januar 2010 - 16:27 #1
Jeg har selv en 12-200v 300w omformere og har ikke haft problemer med det.
Hvis du belaster omformeren mest muligt, vil den trække ca. 15 Ampere, og jeg vil gætte på, at DVD-sættet trækker 2-3 Ampere.
OG din navigator trækker mindre end 2-3 Ampere.
Altså omkring 20 AMP.
Prøv at tjekke, hvor meget sikringen kan trække - så har du en ide om det.

Hvis det var mig, så ville jeg tilslutte det hele, og afprøve om det virker. Husk at lade det køre noget tid og husk at tilslutte noget til din omformer, som trækker noget strøm.
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 16:30 #2
Ja, det kan du da... men..
Det er godt nok farligt?
Ledningen der forsyner dit cigarstik (12volt udgang) er ikke beregnet til at føre ret stor strøm.
Så for ikke at ende i Østrig, med en bil i brand, så tal med din mekaniker.
Avatar billede nemlig Professor
20. januar 2010 - 16:37 #3
#2: Man gør aldrig galt i byen ved at spørge mekanikeren.
Men din opfattelse med at det er farligt og brand i bilen er lidt langt ud, med mindre bilisten har skiftet sikringen ud med en 7-tommer søm.
Pointen er at biler har en sikring, som netop sikrer, at der ikke kommer for meget belastning på ledningsnettet.
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 16:50 #4
Har lige tjekket "Instruktionsbogen"
12 volt stikdåse i kabine Max 180W og i bagagerum Max 240W.
Så er det bare at tjekke din model?
Avatar billede nemlig Professor
20. januar 2010 - 16:56 #5
Spørgsmålet er så, er om de 300w er på 220 volt siden eller på 12 volt siden.
Jeg har opfattelse af, at det er på 220 volt siden, men er absolut ikke sikker.
Hvis det er på 220 volt siden, at den kan trække 300 watt, svarer det til ca. 15 Amp.
På 12 volt siden svarer det til (12 volt * 15 Amp) = 180 watt.
Avatar billede nemlig Professor
20. januar 2010 - 17:08 #6
Sorry - jeg vrøvler og regner forkert.
300 watt på 220-volt siden svarer til kun 1,4 Ampere. (Volt * Ampere = Watt)
Avatar billede rynke10 Novice
20. januar 2010 - 17:50 #7
300W er på både 12V og 230V siden ;-) Der er lidt tab i omformeren, men den kan ikke ændre effekten.
Det er rigtigt at den vil trække godt 15 Ampere fra cigaret tænderen, men hvis man kobler en fordeler på og slutter flere ting til den, så bliver det en del strøm. Jeg gætter på at sikringen vil springe ret hurtigt.
Man kan få kraftigere omformere der så kobles på batteriet, via en sikring, det er nok løsningen til strømslugende ting i bilen.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2010 - 17:54 #8
Tak for svarene.
Vil gerne lukke denne Tråd hvordan giver jeg point?
Avatar billede rynke10 Novice
20. januar 2010 - 18:03 #9
Hvis ingen har lagt et svar, men kun en kommentar, så beder du om et svar fra den du vil tildele point.
Så kan du se dem der har svaret og vælge hvem du vil give point.
Nu har du givet dig selv point ;-)
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2010 - 19:55 #10
Kom med et svar "nemlig"
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2010 - 19:59 #11
Vil det sige at 300 watt svarer til ca. 15 ampere???
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2010 - 20:30 #12
Drop det jeg lige spurgte om :D
Nyt spørgsmål:
Hvor mange ampere vil omformeren på 300 watt bruge ca.???
Har nemmelig fundet ud af min bil højst kan klare 10 amp.
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 20:46 #13
Du må kikke på din 12-220v omformer Tekniske detaljer.

Her fra en tilfældig.
Tekniske detaljer:
Udgangseffekt: 300W
Kontinuerlig effekt 300W
30 minutters maxbelastning: 350 Watt
Spids effekt 600W
Input spænding: DC 10V~15V
Output spænding: AC 230V
Output-form: Modified sine wave
AC frekvens: 50Hz
Lav-batteri-sluk: 10.5V
Stand-by: 0.36A max
Effektivitet: 90%
Dimensioner: 163 x 90 x 75 mm
Vægt: 1100g
Tilsutningskabel med cigartænderstik eller krokodillenæb
CE-godkendt
Sikring: 35A (krokodillnæb)
Sikring: 15A (cigarstik)

Du skal, helt sikkert, have monteret at kabel direkte fra batteriet, i en kraftig kvalitet, med sikring.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2010 - 20:52 #14
Jeg har kigget i bilens instruktionsbog der står: Strømudtaget må IKKE bruges med større strømforbrug en 12 volt, 120 W (10 A)
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 20:57 #15
Jeg har lige kikket på monteringsæt til bilstereo.
Det er kraftige sager.
Er det ikke bare at ofre de 300-400kr for et sat kabler og en sikringsboks?
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:05 #16
Power wiring kit

0,9M sort stelkabel 8GA
5M rød powerkabel 8GA
Polsko
Sikringsholder
40 Amp glassikring

169,-kr

Sikringsboks 1 indgang/3 udgange

129,-kr

+ et par stik
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2010 - 21:02 #17
Men hvad sker der hvis man overstiger de 10 amp.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2010 - 21:03 #18
Giv et svar og du får point :D
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:07 #19
I bedste fald springer sikringen?
Eller ledningerne begynder at varme under instrumentbordet og der opstår røg og ild.
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:10 #20
Nu har du jo selv taget pointene i dette spørgsmål ;-)

Så hvis du mener jeg skal have point, opretter du et nyt spørgsmål med teksten "Point til store-morten" evt. med dette link:
http://www.eksperten.dk/spm/899010#reply_7528609
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2010 - 21:31 #21
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:35 #22
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2010 - 21:40 #23
hvad skal: Sikringsboks 1 indgang/3 udgange bruges til???
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:40 #24
Rød kabel, Polsko på batteri, klip kablet og indsæt sikring umidelbart efter batteri. Før kabel ind i kabine.
Her sætter du sikringsboks/fordeler, med kablet fra batteri og det andet brune kabel til en god stel-forbindelse.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2010 - 21:43 #25
tak:D
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:43 #26
Inde i kabinen.
Så bruger du den til at dele ud til div.
Gps, DVD-Skærme, og en 12-220v omformer, med hver sin 'Lille' sikring der passer til det til sluttede.
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:44 #27
Husk, at være opmærksom på ikke at køre batteriet flat ;-)
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2010 - 21:46 #28
kan man godt komme til at køre det fladt, selvom man kører i bilen samtidig?
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:55 #29
Det må du ikke hænge mig op på ;-)
Men jeg vil tro ladelampen vil lyse, hvis ikke der produceres strøm nok.
Det giver ikke nogen mening at sætte en batterivagt ind i systemet (Batterivagt = tynde ledninger)
Ellers ønsk dig sådan en fætter:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3418043254&n=-1676669402&pn=-1673719551
Avatar billede nemlig Professor
20. januar 2010 - 22:24 #30
Lyder som nogle gode løsninger, der bliver foreslået.
Men jeg vil lige gentage, at jeg har ikke haft problemer med at trække en 300w 12/220v. dims samt GPS og DVD-skærme.

Det afgørende er jo også, hvad du sætter til 12/220 v omformeren. Den trækker jo først 300 watt under fuld belastning. Jeg har anvendt omformeren til opladning af en bærbar PC.

Det værste der kan ske, er at sikringen til cigarstikket springer.

Ellers er jeg da med på, at den korrekte løsning, er et system som fungerer ved fuld belastning.
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 22:30 #31
# 14

"Jeg har kigget i bilens instruktionsbog der står: Strømudtaget må IKKE bruges med større strømforbrug en 12 volt, 120 W (10 A)"
Avatar billede nemlig Professor
20. januar 2010 - 22:37 #32
#31 - Det samme fremgår af min instruktionsbog, og jeg tror heller ikke, at jeg har brugt mere end de 10 Ampere.
Det afgørende er vel, hvad der tilsluttes, og om det tilsammen giver mere end 10 A.

Jeg forstår godt, at det ikke er en gangbar løsning på sigt, da løsningen ikke bør give problemer ved fuldt belastning.
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 22:44 #33
Jamen det er da rigtigt.
Men det er lidt sent at finde ud af om det går?
Når man er halvejs til Østrig. ;-) med kone, og børn på bagsædet.
Avatar billede nemlig Professor
20. januar 2010 - 22:52 #34
Jeps enig - det vil være rigtigt træls.
Jeg foreslog også i #1 at det skal afprøves inden turen.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2010 - 07:05 #35
Har også tænkt mig at afprøve det før turen :D