Avatar billede nph12 Nybegynder
12. marts 2010 - 14:16 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Opbevaring af billeder

Hej
Jeg har små 10 års bileder (i digital form) som jeg godt vil have gemt, så jeg også har dem om mange år. Hvordan gemmer jeg mine billeder bedst og sikrest?
Avatar billede baronen79 Nybegynder
12. marts 2010 - 15:37 #1
Det kommer meget an på hvor meget du vil ofre på at gemme dine billeder.
Hvis du ikke vil ofre noget på det, er den bedste måde nok at du har billederne liggende på flere medier. Ex. brænder du dem ned på flere cd'er og evt. et USB drev. Derudover skal du huske at flytte dem over, når du får ny computer.
Den mere bekostelige måde, er at få taget remote backup af din computer. Nogle internet udbydere tilbyder det gratis, når du har internet hos dem. Men du ved jo ikke om du har samme udbyder om 10 år. Ellers er der forskellige udydere på nettet, hvor du mod betaling får taget backup af din computer. Prøv at google remote backup.
Håber det svare på dit spørgsmål.
Avatar billede Beach Mester
12. marts 2010 - 18:20 #2
Jeg har til mine billeder valgt at købe mig til serverplads (læs: et webhotel) hvor der er plads til 25Gb data pr. konto.
Det giver jeg 45,- for om måneden.
Ud over at jeg kan ligge alle mine Org. billeder op, så er der også tilknyttet et web-album, som kan styres med hvem der må se hvad og hvornår. Så ikke nok med at jeg har plads på deres server med 2 daglige backuprutiner, alle dem som vil/kan/skal se billederne, kan nu selv gå online og kigge med, og oven i købet med mulighed for at downloade de originale billeder i fuld opløsning.
Vil jeg en dag skifte hotel, er det bare at downloade hele kataloget via FTP, og så overføre det til andet medie.

Så... Har alle billeder liggende lokalt på min maskine på HDD, og som backup ude i byen.

Så går der ged i min maskine så er der online backup, går der ged i deres maskineri så har jeg mine kopier liggende på min egen HDD:-)

//B
Avatar billede Beach Mester
12. marts 2010 - 18:23 #3
Nå ja... Et link kunne måske være en ide->
http://www.one.com/da/
Link til et af mine 3 hoteller, hvor der både ligger billeder til offentlig skue og en masse som kræver login fra de brugere jeg har valgt skal have access->
http://dk4000.dk/#home

//B
Avatar billede nph12 Nybegynder
13. marts 2010 - 10:58 #4
Mange tak for de forskellige foreslag.

Jeg har en remote backup løsning hos Bzcure. Nu er jeg efterhånden oppe på 20 GB billeder og mine billeder kommer til at fylde mere fremover, da jeg nu nemmer mine billeder i DNG (Adobes raw format). Jeg vil bruge denne løsning fremover sammen med en ekstra backup (udover at billederne ligger lokal på min pc). Jeg tror, at jeg kun vil bruge Bzcure løsningen til nye billeder indtil jeg får dem lagt over på en anden backup løsning.

Et webhotel har jeg ikke tillid til at gemme mine billeder på(risikoen for hackerangreb).

For at præcisere mit spørgmål, så er det jeg ude efter:

1) Hvordan kan jeg sikre mig imod fejl på mine billeder? Findes der et fejl tjekker program som også kan rette evt. fejl? Det er jo lidt lige meget, at tage backup af ens billeder, hvis der er fejl på disse (har prøvet dette på et tidspunkt).

2) Hvordan gemmer jeg sikrest mine billeder? Her tænker jeg på, om jeg skal dele mine billeder op i mindre portioner (eks. begivenhed eller årstal), så jeg minimere risikonen for fejl på et medie eller om der er andet jeg kan gøre for at minimere riskonen for fejl.

3) Hvilket medie skal jeg gemme på? Hvad er sikrest cd/dvd eller en usb-pen eller en usb-harddisk? Hvor er fejlrisikoen størst? Findes der ikke cd/dvd med ekstra lag (for beskyttelse mod ridser) til opbevaring af billeder?

4) Hvordan tjekker jeg mine backup for fejl? Her tænker jeg på skrive og læse fejl. Findes der programmer som kan tjekke for dette?

Jeg har været på et tidspunkt, hvor jeg var ved at miste alle mine billeder på grund af en læsefejl på min harddisk (før jeg brugte bzcure). Min pointe er bare, hvad hjælper det at lave backup, hvis den indeholder fejl, som man først finder ud af, hvor man skal bruge billederne. Derfor jeg vil godt sikre mig så meget jeg overhovedet kan. Det er mange billeder man kan miste på kort tid og hvis man gør dette, så er det mange minder man mister og som man ikke har mulighed for at genskabe.
Avatar billede nph12 Nybegynder
13. marts 2010 - 20:55 #5
Ikke er jeg regner med at finde læsefejl eller virus på min maskine, så vil jeg køre et virus tjek samt en chkdsk.

Man kan verificere ens brænding med brænder programmet CDBurner XP, så den metode er godkendt.

1) Hvordan kan man verficere ens kopiering til en anden harddisk eller usb-pen?

2) Kender I nogle gode og sikre cd/dvd´er?

3) Kender I nogle gode og sikre usb-hardiske/penne?
Avatar billede justrace Novice
13. marts 2010 - 21:07 #6
En langtidsinvestering kunne være 2 stk. QNAP NAS. Den ene hjemme hos dig selv, og den anden ude i byen.

De har en indbygget feature til at backuppe hinanden over internettet.
Avatar billede nph12 Nybegynder
13. marts 2010 - 21:22 #7
Lyder interessant:-) Hvad vil sådan en løsning cirka koste? Er det svært, at lave en omtalte løsning? Hvad kræver det helt præcis før det virker ordentlig?
Avatar billede justrace Novice
13. marts 2010 - 22:41 #8
Pris afhænger jo af modellen af NAS. De fås jo fra løsninger med en enkelt harddisk til 8 harddiske.

Dertil skal så lægges prisen for harddiske.
Det smarte ved lige QNAP er at man ved løsninger med modeller til flere end en harddisk, løbende kan udvide efterhånden som behovet opstår.

Andre NAS skal konfigureres om hvis der laves om på antallet af harddiske.

Nej, det er ikke svært at lave.

Det kræver at begge enheder er tændte og har adgang til internettet, samt at der begge steder portforwardes til NAS'ens IP-adresse på lokalnetværket i begge ender.
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. marts 2010 - 12:58 #9
På sigt tror jeg, at NAS modellen er løsningen for mig, men starter med en cd/dvd eller usb-harddisk/stick løsning.

Jeg undersøger lige nærmere, hvad NAS løsningen vil koste mig helt præcis.
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. marts 2010 - 16:40 #10
Er der nogen som kan anbefale cd/dvd og usb-harddiske/stick med en stor datasikkerhed?
Avatar billede nph12 Nybegynder
15. marts 2010 - 12:23 #11
Jeg tror, at jeg køber nogle verbatim cd´ere og evt. nogle dvd´ere. De ser ud til at være lidt mere sikre end alm. cd´ere og dvd´ere.
Avatar billede justrace Novice
15. marts 2010 - 12:30 #12
Ja, det kan ikke svare sig at være for nærig på det punkt.
Men opbevaring på harddisk er også ret sikkert, og bedre end DVD-skiver.
Avatar billede nph12 Nybegynder
15. marts 2010 - 14:15 #13
Jeg lukker her, så hvis der er nogen som vil have point, så opret lige et svar
Avatar billede justrace Novice
15. marts 2010 - 14:31 #14
Ikke til mig.

Men kig lige dine gamle spørgsmål igennem og få dem lukket.
Avatar billede Beach Mester
16. marts 2010 - 02:43 #15
Jeg springer også pænt over point, men med en lille sidebemærkning til mit forslag->
Et Webhotel er ikke potentielt mere udsat for hackerangreb end den backupløsning du allerede køre med nu (Bzcure)
Måske er sådan en løsning endda endnu mere interessant for en hacker at bryde ind i, da den jo gemmer på ting som folk måske ikke har en anden fornuftig backup af *S*

Hos B-One laver de 2 daglige backups og til 2 forskellige fysiske adresser, så et evt. fysisk angreb (brænd mm.) stadig vil give en sikkerhed for at der inden for de sidste 12 timer er data på en anden adresse.

Ud over det, så har jeg jo både alle data liggende på en HDD der er direkte på computer og nu jeg tænker mig lidt om, så overføre jeg også nogle gange om måneden alle billeddata til en ekstern USB disk i tilfælde af....?
Få egentlig ligger de 4 forskellige steder, på 3 forskellige adresser:-)

Men må også sige, at Mr. Nikons forslag med 2 fornuftige NAS servere slet ikke er ringe, og det er jo muligt at leje sig ind forskellige steder og selv opsætte grej i lokaler der er tempererende og med backupstrøm i tilfælde af strømnedbrud.

Mange muligheder, der er nok at tage af... Kun et spørgsmål om at tænke sig lidt om, og tænke på hvor meget man mister hvis man ikke bruger knolden.

Er selv på jagt efter en backupmulighed som ikke er tænkt til daglig backup, men til opbevaring af en kopi af alle mine videooptagelser. Har ind til videre omkring 8TB data som ligger på løse diske der bliver sat i en dockingstation når optagelserne skal overføres til computeren. Men går sådan en HDD på røven, så er det godt nok mange data der ikke kan genskabes.

Her vil en NAS ikke være en brugbar løsning, da jeg så lige så godt bare kan kopiere rå-data direkte fra en HDD til en anden (der sker ikke ændringer i rå-optagelserne), og at brænde dem ud på f.eks. Blueray vil tage en evighed. Har forøvrigt ikke den store tiltro til at brændte medier holder i længden, har oplevet at mange af mine gamle CD brændinger kan give problemer, også selv om der er brugt mærkevarer medier (TDK) som iflg. dem selv skulle kunne holde i mange år.

Nå, men det var jo så også bare en sidebemærkning....

//B
Avatar billede nph12 Nybegynder
16. marts 2010 - 12:33 #16
beach>> Mange tak for dit sidste indlæg. Det vil jeg med i mine overvejelser.
Avatar billede jgni Nybegynder
26. marts 2010 - 00:01 #17
Hvis det skal være sikkert; NAS med minimum RAID 1!
Justrace har helt ret!
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID