Avatar billede mmmmn Nybegynder
29. marts 2010 - 16:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Windows Server 2008 - Inhouse vs. hosted

Hvis vi forestiller os et firma med omkring 5 ansatte.
De har behov for noget som minder om en mindre fil-server, MS Exchange, og lidt med styring af politikker/brugerretigheder på deres cirka 10 computere.

I den forbindelse har de overvejet at anskaffe sig Windows Server 2008 Foundation, da den giver giver licens til 15 brugere, til meget få penge. Eks. kan man hos Dell få en lille server plus omtalte OS til under 5000 kr. ex. moms.

Selvom det er meget få penge, så kan jeg alligevel ikke se bort fra at en Hosted exchange/filserver-løsning virker meget billigere og lettere.

Er der nogle oplagte fordele ved inhouse-løsningen? For når jeg søger på nettet, synes jeg at alle snakker for en hosted løsning.
Avatar billede leif Seniormester
29. marts 2010 - 18:30 #1
Du tænker sikkert på de snart populære Hosted Desktop løsninger ? Jeg vil mene at de er interessante i den forbindelse at du normalt har adgang til det fra hvilken som helst computer (du logger typisk ind på en Citrix server eller lign. som giver dig en fuld desktop).

Jeg vil samtidig mene at ulempen er at når du begynder at snakke om politikker og brugerrettigheder så begynder vi at snakke om at maskinerne som bruges skal være låst ned og kan derfor ikke ændres til det skal du bruge AD og det vil jeg mene at det skal køres Inhouse.

Men hvis det er fint nok at data og desktops kan tilgåes fra hvilken som helst maskine så er en hosted desktop løsningen. Vil du derimod have fuld kontrol over dit setup så er en Inhouse løsning svaret. Hos at med en hosted desktop/exchange ligger du noget af ansvaret fra dig selv og giver dig normalt en mindre kontrol over tingene.
Avatar billede mmmmn Nybegynder
29. marts 2010 - 19:13 #2
Hej Leif, tak for det gode svar.

Jeg var lidt upræcis på nogle punkter.

Jeg tænkte at programmer osv, skulle være installeret lokalt på maskinerne i virksomheden. Det er mere email(exchange) og arbejds-filer som skulle være hosted.

Men jeg kan så forstå på dig at til det vil det nok være fint med en hosted løsning, men at med hensyn til AD, så bliver man nødt til at have det inhouse.

Takker.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2010 - 19:51 #3
Der er desuden et spørgsmål omkring hvem der ejer de data som bliver hosted out-house som skal afklares.

Jeg er nok lidt konservativ, men jeg ville vælge at hoste det hele inhouse.
Men igen, det afhænger af hvem i bruger som samarbejdspartner, eller om i selv har mod på at sætte hele løsningen op.
Hvis i vælger selv at sætte løsningen op, skal i være sikre på at i besidder den nødvendige viden.
Det er ofte folk som lærer undervejs der ender med at få en dårlig oplevelse af at have deres egen server.

Jeg har lige set et tilbud på en ny hosted løsning ved EDBgruppen.
48000 i etablering
~1500 kr om måneden pr bruger.
+ man er her (som så mange andre steder) forpligtiget til at betale for opdateringer som SKAL installeres.

Med hensyn til om den kan køre Exchange ?
Jeg ved det ikke endnu, men forsøger lige at installerer en 2007 så får vi se.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2010 - 19:51 #4
Det skal lige siges at det er en opgradering fra SBS 2000 med 2 brugere...
Avatar billede mmmmn Nybegynder
29. marts 2010 - 20:16 #5
Hej Henrik

Nu spørger jeg nok meget dumt, men hvorfor dælen koster det så meget hos EDBgruppen?

Når jeg havde overvejet hostede løsninger som et alternativ var det fordi jeg så hos http://www.dandomain.dk/produkter/hosting.html at det ikke kostede mere end omkring 50-100 kr. per hostede løsning.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2010 - 20:36 #6
Jeg tror bare at de tager sig rigtig godt betalt.
De har altid været nogle af de store, og de tager det de vil for deres ydelser.
Jeg er sikker på at du (som du allerede har gjort) kan finde hostingpartnere som tilbyder det til en brøkdel af den pris.

Men du skal være opmærksom på hvem der ejer data, og hvem der er ansvarlig ved tab af data.
Incl. tabt arbejdsfortjæneste i den periode det vil tage at gendanne data osv...
Avatar billede leif Seniormester
30. marts 2010 - 08:09 #7
Jeg må indrømme at jeg er af den gamle skole. Det er okay at have sine ting hosted out-house men jeg vælger så altid co-location løsninger, hvor det er mit udstyr, mig der supporterer det, men at det står på en extern lokation.

Men ja, husk som henrik_svendsen er inde på, hvem har ejer data, hvad hvis I mister data, hvad så ? Osv. det er et par problemstillinger som gør at jeg normalt ikke vælger at lade "udefra kommende" have den fulde kontrol over mit setup.
Avatar billede mmmmn Nybegynder
31. marts 2010 - 17:05 #8
Leif, hvorfor på en ekstern lokation?

tak for de mange gode svar i øvrigt.
Avatar billede leif Seniormester
31. marts 2010 - 17:26 #9
Af hensyn til køling osv., fx. så kører vi remote backup til extern lokation.
Avatar billede mmmmn Nybegynder
01. januar 2015 - 10:25 #10
-