Avatar billede shaagerup Nybegynder
11. april 2010 - 15:12 Der er 9 kommentarer

C5 Fejl: "Fejl under læsning i record"

Hej eksperter

Jeg administrerer en Microsoft C5 v3 installeret på en Windows Server 2008, med 2 klienter tilsluttet, der tilgår program og data via netværksdrev.

På den ene klient er der fornylig begyndt at opstå fejl af typen
"Fejl i fil: Z:\c5util.usr Under læsning i record = CD500 Fejlkode..: 6 = Ugyldigt fil-ID", hvorefter programmet fryser.

Se screenshot:
http://gawis.dk/misc/c5fejl.png

Jeg har forsøgt at slå alt vedr. disk cache og lign. fra på server og klient, og sørget for at "-p-"-parametren til C5 ikke er sat.

Alligevel fortsætter fejlen med at komme. Det besynderlige er, at det kun er på den ene klient at fejlen opstår. Desuden har vi svært ved at reproducere fejlen, og den opstår blot engang imellem.

Er der nogen der har nogen idéer til løsning, eller måske har prøvet noget lignende før?
Avatar billede Titan38 Praktikant
11. april 2010 - 16:14 #1
Hej shaagerup

Fejl i C5Util.usr tyder jo på at en Multioversættelse ville vise dig hvor fejlen er, men da det kun er på den ene klient ligger fejlen måske på brugeren.

Prøv først at køre Check og Check/Fix og modul Check/Fix.

....ellers prøv at slette klienten og opret en ny.

Har du ikke succes med noget af ovenstående, vil det være en hjælp hvis du kan finde ud af præcis hvornår fejlen kommer.
Avatar billede shaagerup Nybegynder
13. april 2010 - 21:23 #2
Tak skal du have.

Jeg har ikke den store baggrundsviden om C5 -- er der nogen der kan fortælle mig præcis hvad en multioversættelse hjælper med -- hvad foretager den sig, og hvorfor er det godt? Kan man risikere at noget "bliver værre" ?

Jeg vil afprøve dine forslag senere på ugen.
Avatar billede Titan38 Praktikant
14. april 2010 - 01:11 #3
Hmmm.. rent faktisk kan noget godt blive værre!

...men KUN hvis der er lavet en fejlagtig rettelse i fx. en Macro.

En multioversættelse er en compilering eller en oversættelse af samtlige programfiler (med mindre man har fravalgt nogen!), dvs. at hvis man fx har lavet et nyt fakturalayout som indeholder fejltyper der godt kan gemmes, vil man ved en oversættelse (eller en multioversættelse) blive gjort opmærksom på fejl i compileringen.
Systemfilerne hedder som udgangspunkt sys og bliver ved en manuel rettelse erstattet af en usr fil. Programerne bruger altid usr filerne hvis en sådan findes, slettes den bruges standard filen (sys) igen. (Jeg vil undlade at forklare alt om de øvrige filtyper (dis, syp, usp, var osv. spørg hvis det er vigtigt!).)
Hvis man retter en standard macro, bliver den nye macro først taget i brug når man genoversætter de programfiler der bruger netop denne macro, det betyder at man rent faktisk kan have noget der har virket hele tiden, men når man så multioversætter tages den tilrettede (og fejlbehæftede!) macro i brug og man får en fejl. (Og i værste fald et program der ikke virker eller giver en fejl som den du oplever!)

En lang og måske lidt for indviklet forklaring! :-)
Jeg håber du forstår......
Avatar billede up2nogood Nybegynder
14. april 2010 - 08:46 #4
Hvis multioversættelse ikke hjælper, så prøv at lave check/fix af USR laget:
Udviklingsmenu
Multi/Diverse
C5Util
I rækken USR, svar ja til det hele og tryk F3
Avatar billede shaagerup Nybegynder
16. april 2010 - 09:47 #5
Jeg har nu prøvet at udføre de nævnte ting.

Check/Fix af databasen en havde C5 ikke nogen indvendinger til - det så ud til at der ikke var problemer med DB'en.

Ved multioversættelse kom der en fejl:

Frm.........................: .*
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
*** $OrdKart210
    Fejl i overs‘ttelse

Jeg kørte den to gange, se:
http://gawis.dk/misc/v30s2.1.log
http://gawis.dk/misc/v30s2.2.log

Kan fejlmeddelserne skyldes dette, og hvordan kan jeg udbedre denne fejl?

Da jeg, inden jeg begyndte, ville tage backup af C5, fik jeg denne Windows-fejl om låst fil:
http://gawis.dk/misc/fejlmedd-ved-backup.png

Kan fejlen i C5 være relateret til dette, eller er det helt normalt? Jeg genstartede bare serveren og så kunne jeg fint sikkerhedskopiere C5.
Avatar billede shaagerup Nybegynder
20. april 2010 - 08:43 #6
Er der slet ingen der har oplevet noget lignende før?

En "løsning" kunne måske være at skifte til SQL-versionen af C5, men er der andre mere nærliggende? (koster jo en del i tid og licenser)..
Avatar billede Titan38 Praktikant
20. april 2010 - 10:53 #7
Har du prøvet at slette klienten og oprette en ny?

Hvis ja, kommer fejlen så på den nye klient? ...og kun på den nye?

PS. Har du set den besked jeg har sent dig?
Avatar billede shaagerup Nybegynder
20. april 2010 - 20:25 #8
Hvad mener du med at slette klient -- programfilerne ligger ét sted (på serveren) og alle workstations kører på samme programfiler, liggende på et fællesdrev Z:. Måske har vi sat C5-installationen lidt utraditionelt op (?) - det har tidligere været en enkelt-computer installation der blev flyttet over på en server.

Mange tak for din besked - jeg prøver at kigge nærmere på det...
Avatar billede Titan38 Praktikant
21. april 2010 - 00:50 #9
Afinstaller C5 der hvor du får fejl, geninstaller C5 klienten!

Du kan have problemer med nogle af de nødvendige .dll filer på den ene klient, men ikke på den anden!