Avatar billede Boomere Nybegynder
19. juni 2010 - 17:02 Der er 13 kommentarer

Forskel på cykel stel ?

Hej - Er der nogen der ved hvorfor der er forskel på stellet på forholdsvis herre- og damecykler ? Vi er 4 der har snakket lidt om det, men kan ikke finde noget logisk svar på, hvorfor de 2 slags cykler er så forskellige ? :)
Avatar billede claes57 Ekspert
19. juni 2010 - 18:55 #1
I gamle dage havde kvinder kjoler/nederdele, og så var den øverste pind i vejen.
Den stang giver dog en større stabilitet i cyklen som helhed - derfor er det brugt bla hos prof ryttere, og dermed mænds cykler.
Men - alle (mænd) har prøvet at en pedal smutter, og man lige pludseligt sidder på stangen - surt... Pga det, og det ekstra bensving til påstigning, så er fx Postvæsnet gået over til kun at bruge 'damecykler' fremover. Det har allerede nu nedbragt skader væsentligt, og dermed sygefravær.
Så man vælger mellem stabil og sikker - stabil er usikker, sikker er vrikkende stel.
Avatar billede Boomere Nybegynder
18. august 2010 - 20:56 #2
Yesh
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
02. februar 2014 - 08:44 #3
Er der så også nogen der ved om der forskel på afstanden mellem styr og saddel på hhv. herre- og damestel med ellers samme hjulstørrelse og hvor stor forskellen evt. er?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2014 - 09:02 #4
Ideelt set vælger du cykelstel efter din størrelse, og generelt er mænd jo lidt højere end kvinder
https://www.ebicycles.com/bicycle-tools/frame-sizer/road-bike
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
02. februar 2014 - 09:15 #5
Klart at afstanden mellem styr og saddel vokser med større stel. Mit spørgsmål går på om der er forskel på afstanden mellem styr og saddel, indenfor samme stelstørrelse, når vi ser på herre vs. dame.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2014 - 09:30 #6
det er der ikke - vinklerne i stellet er det samme.
Der er forskel på sadler pga forskel i understellet (hos mand/kvinde), og det kan muligvis rykke siddeposition en anelse.
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
02. februar 2014 - 09:40 #7
Det(svar)var bedre, tak for det!
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
05. november 2014 - 10:52 #8
Så deee....
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
05. november 2014 - 10:53 #9
Øh..
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
05. november 2014 - 10:53 #10
Nåee....
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
05. november 2014 - 10:54 #11
Prøver egentlig bare at svare for at lukke tråden...
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
22. november 2014 - 23:31 #12
Nogen der kan forklare mig hvorfor jeg ikke kan lukke denne tråd? Jeg har kun tre muligheder, på trods af flere svar: "Skriv et svar",  "Skriv en kommentar" eller "Anmeld misbrug". Hvordan aktiveres "acceptér svar" ?

Mvh.,
23. november 2014 - 13:35 #13