Avatar billede Rikkezen Nybegynder
29. juni 2010 - 21:26 Der er 9 kommentarer

Hjælp til opsætning af Router (så det kan forstås af en blondine)

Hej eksperter!

Jeg er i den situation at min far har købt en ny router (d-link DIR-635), men jeg kan ikke komme på internettet på min bærbar (Samsung nc10 m. Windows Xp).
Min far er ellers ret klog på det der med computere, men her er han kommet til kort - eller det er hans tålmodighed i hvert fald.
Så her sidder lille jeg på 18 år, som intet aner om det her.
Jeg har søgt på nettet, men har ikke fundet meget der kunne bruges.

Internettet virker fint når det er LAN. Men det trådløse fungerer ikke.
Jeg kan jo lige fortælle hvad jeg har prøvet.
Jeg går ind under:
Advanced>Network Filter.
Her har jeg slået Mac-filtering fra, men jeg kan stadig ikke få forbindelse til netværket.

Så jeg har sådan set brug for at der er nogle klog mænd derude, der kunne hjælpe en hjælpeløs blondine.
I er meget velkomne til at hjælpe med routerens opsætning osv.
Bare jeg kan komme på internettet! :-)

Med venlig hilsen
Rikke
Avatar billede knuf Nybegynder
29. juni 2010 - 21:35 #1
Har du fulgt vejledningen,der fulgte med routeren,  mht opsætning af trådløs?

Kan du se dit eget netværk, når du søger efter netværk?

Er din XP opdateret med SP2 og SP3?
Mener at i hvert fald SP2 skal være på, for at man kan køre fornuftigt trådløs.
Avatar billede Rikkezen Nybegynder
29. juni 2010 - 22:09 #2
Der fulgte ikke en vejledning med til routeren.
Men jeg kan godt se mit eget netværk - jeg kan bare ikke oprette forbindelse til det.

Jeg ved ikke rigtig med det der opdatering, men jeg har aldrig haft problemer med at komme på nettet andre steder (skolen, venner, den gamle router)
Avatar billede slock Novice
29. juni 2010 - 22:26 #3
Hej Rikke,

Helt blond er du jo nok ikke hvis du allerede har været logget på opsætningen af den. :)
Hvis du kører Windows XP kan du højreklikke på Denne Computer og vælge Egenskaber.
Nede i højre hjørne af billedet skulle der gerne stå typen på din maskine samt hvilken version at Windows samt Service Pack du har på.

Har du Service Pack 3 er det lækkert.

Du skal nu ha logget på routeren og kigge under de wireless settings.
Evt prøv at slå kryptering fra. Krypteringen kan hedde noget med
WEP
WPA
WPA2/PSA
WPA2/AES
osv..

Hvis du vælger det fra, gemmer indstillinger og prøver at connecte til det trådløse igen.
Så kan du lige kommentere hvis det virker.

/Simon
Avatar billede knuf Nybegynder
29. juni 2010 - 22:42 #4
ftp://ftp.dlink.se/Products/dir-products/dir-635/Documentation/DIR-635_B1_2_page_QIG_1.10(E)(press).pdf

Dette er vejledning til din router, hvis du får brug for det.
Den er på forskellige sprog incl dansk.
Avatar billede ankerhugo Nybegynder
29. juni 2010 - 23:35 #5
Knuff
Din link virker ikke
Vh
Anker
Avatar billede vejmand Juniormester
30. juni 2010 - 02:07 #6
ankerhugo >> Kopier hele linien, incl. (E)(press).pdf ind i adresselinien i browseren, så virker det.  :-)
Avatar billede Rikkezen Nybegynder
30. juni 2010 - 13:31 #7
Jeg har Service Pack 3 :)

Jeg kan dog ikke finde ud af at slå krypteringen fra.
Jeg er gået ind under Setup>Wireless settings, men herfra ved jeg ikke hvad jeg skal vælge. Der er følgende muligheder:

> Wireless Network Setup Wizard
> Add Wireless Devise with WPS
> Manual Wireless Network Setup.

Jeg har kigget under menuen Advanced, men der kan jeg heller ikke finde noget.
Avatar billede Rikkezen Nybegynder
30. juni 2010 - 20:50 #8
Det lykkedes!!!
Vi slog krypteringen fra og fik endelig tilføjet computerens mac-adresse. Derefter lavede vi en ny WPA2-personal kode, og wupti wapti - de virkede!
Tak for hjælpen ;)
Vil du have pointene Simon (Slock)?
Avatar billede slock Novice
24. august 2015 - 09:46 #9
Hov den er godt nok gammel den her.. Men jo tak :)