Avatar billede haslund01 Nybegynder
10. juli 2010 - 07:14 Der er 14 kommentarer

Sletning af data på pc

Hej der bliver talt så meget om sikkerhed på ens pc. Men jeg synes det primært omhandler internettet og hvordan man sletter de spor der er tilbage på ens på efter div. web besøg.

Men jeg har oplevet, at når jeg behandler lokalt data ex. doc. og billeder, så efterlades der også spor tilbage på min pc. Dette også når jeg har slettet selve filen og tomt min skraldespand.
Hvis jeg så laver en søgning på aktuel dato, så fremkommer der genveje til både billeder og doc. som jeg har slettet og disse kan så åbnes og ses andre.
Jeg har også oplevet at finde udskrift fil(igen ved søgning på dato),som henviser til en specifik udskrift jeg har foretaget, og hvor jeg har slettet doc. filen. Det vil sige, at ved at bruge denne udskrift fil kan man læse dokumentet.

- Lang forklaring.. men hvordan slettes alle disse spor, så andre ikke kan se/læse ens private ting på pc.

Jeg ved godt man kan fremtrylle slettet data fra papirkurv. Men jeg har hør man kan få programmer som kan overskrive de skjulte data i papirkurven, men hvad hedder sådan program.

håber på brugbart svar
Haslund
Avatar billede Jensen DK Novice
10. juli 2010 - 08:53 #1
Det er så alt på Harddisken som bliver overskrevet, har ikke hørt at enktle filer kan overskrives så de ikke kan genskabes.
Avatar billede Jensen DK Novice
10. juli 2010 - 08:57 #2
Du kan bruge eksembel killdisk som fjerner alt på harddisken intet kan genskabes, men enktle nej det tror jeg ikke.
Her er et link til Killdisk.
http://www.helgec.dk/killdisk.html
10. juli 2010 - 09:18 #3
Velkommen til E. ...

Nævnte KILLDISK sletter ALT på HELE Harddisken. Som du har formuleret det, forventer jeg ikke at det er det du gerne vil ha' *S* ?

---

Hvis du 'rydder' op med http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/ (Specielt punktet [Register]...)
http://www.ccleaner.com/download/builds/downloading-slim
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.

http://www.alt-til-windows.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763

så er den ved at være der...
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2010 - 09:36 #4
Jeg har godt nok aldrig hørt eller erfaret at "ccleaner" skulle forhindre en fremtidig gendannelse af data
10. juli 2010 - 10:31 #5
... jeg nærlæser <haslund01>'s indslag, og der er det mere et ? om at "let" kunne finde spor efter brugt af et specifick dokument/fil, hvod selve dokument/fil'en ER helt slettet. Og der er DET der ønskes fjernet...

I CCleaner under [Advanceret] er et punkt der hedder [Rens Ledigt plads]. Det vil mere eller mindre nulstille (som navnet siger) ledig HD plads (Tager laaaaang tid...) Incl ...overskrive de skjulte data i papirkurven.... Men DEN del sletter jo ikke evt. elementer i RegBasen mm. DET kan resten af CCleander så gøre ...

---

Skal vi lige have <haslund01> på banen igen ?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juli 2010 - 10:32 #6
Bruger stort set aldrig papirkurv længere.
Har installereret Eraser i stedet til at slette mine filer.
Når den er installeret, kommer den til at lægge i højrekliks menuen, hvor filerne bliver slettet herfra.
I Eraser kan man indstille programmet til, hvor mange gange filerne skal overskrives. Default er 7 overskrivninger, men kan instilles til 35.
Sletning af hele harddisk kan programmet også gøre.
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-eraser.php
Avatar billede ksoren Nybegynder
10. juli 2010 - 11:29 #7
Problemet med kun at slette den enkelte fil er, at der typisk vil ligge spor af den andre steder også. Åbner man en fil, laver en ændring og gemmer den, så vil den typisk blive lagret en fysisk andet sted (også selv om man bruger 'gem' og ikke 'gem som').

Når filerne er slettet, så er det en god idé med "overskriv ledig plads".
Avatar billede ksoren Nybegynder
10. juli 2010 - 11:30 #8
At overskrive syv gange er lidt af en overdrivelse. Én gang er nok.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juli 2010 - 11:38 #9
Kontrollerede lige indstillingerne for Eraser, og vil lige rette at Eraser som default overskriver 1 gang (pseudorandom data).
Men der er som før beskrevet flere muligheder.
Nu er der vel forskel på hvilke filer der er tale om?
Det er korrekt der i regisrerings databasen vil være spor af filen. Men det kan en oprydning med Ccleaner vel klare, når Eraser har slettet filen?
10. juli 2010 - 13:29 #10
...oprydning med Ccleaner vel klare... - Jeps - men både [Renser] og [Register] ...
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. juli 2010 - 13:57 #11
Hvis du har problemer med sikkerheden på din egen pc, burde du oprette en profil kun til dig selv, så er du sikker et godt stykke af vejen, for så skal der helt andre programmer til for at finde dine ting, og så er det et stort arbejde.
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2010 - 19:45 #12
5#  karise_larry -->  killdisk sletter ikke alt på harddisken. Det er gammel lærdom -)

http://www.eksperten.dk/spm/912297
Avatar billede haslund01 Nybegynder
12. juli 2010 - 06:40 #13
tak for svar til mit indlæg, jeg vil da afprøve dem og se om det ikke afhjælper mit problem...

- og klart det ikke hele hardisken, jeg ønsker at slette..
netop som karise_larry har nærlæst, så det ved "let" almindlig søgning på spcifik dato, jeg ønsker at spor er slettet..
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2011 - 19:54 #14
lukketid?